Panelová diskuse #3: Úvahy nad psaním o tanci
Dne 24. dubna 2022 proběhla v rámci projektu Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě v Praze a online otevřená panelová diskuse, která se zabývala postavením tanečního kritika v Evropě. Moderátorka Lucie Hayashi pozvala pět tanečních kritiků a lektorů kritického psaní, mezi hosty usedli Sanjoy Roy, Emily May, Anette Therese Pettersen, Hild Borchgrevink a Petra Dotlačilová. Řešilo se například, jaké jsou podmínky, překážky a radosti psaní o tanci a co přináší teoretická reflexe rozvoji tanečního umění. Debata byla přenášena také formou online streamu.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátorka:
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
Hosté:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Petra Dotlačilová (CZ) je taneční publicistka a badatelka, pravidelně publikuje na webu Tanečních aktualit, kde je zároveň vedoucím projektu Speciální vydání. Vystudovala italianistiku na Univerzitě Karlově (BA), taneční vědu na Akademii múzických umění v Praze (MgA. a PhD) a získala doktorát z divadelní vědy na Stockholm University.
Sanjoy Roy (UK) je britský taneční kritik se sídlem v Londýně. Od roku 2002 píše o tanci pro denník Guardian, přispívá také do dalších médií a publikací ve Velké Británii i v zahraničí. Dříve působil jako editor pro Dance Books Ltd. Pravidelně mentoruje na programu pro taneční kritiky Springback Academy, organizovaném platformou Aerowaves Europe, a je zakladatelem a editorem Springback Magazine (od 2018). sanjoyroy.net
Emily May (UK), absolventka Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance v Londýně, je pravidelným přispěvatelem do publikací po celé Evropě a Americe, včetně The Stage, ArtReview, Frieze, Flash Art, The Brooklyn Rail, Dance Magazine a Springback Magazine, platformy současného tance a psaní iniciativy provozované Aerowaves. Zastávala na plný úvazek pozice v několika redakčních týmech a v současnosti pracuje jako redaktorka v hudební organizaci COLORSxSTUDIOS v Berlíně, pro kterou v prosinci 2021 spustila novou redakční platformu.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace