Panelová diskuse #2: Tanec a slovo
V úterý 28. září 2021 uspořádal projekt Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě (Dance and Performing Arts Criticism in Europe) panelovou diskuzi na téma alternativních formátů představení a psaného projevu, věnovanou rovněž vztahu mezi tancem a slovem. K norské taneční kritičce Hild Borchgrevink, člence projektu a moderátorce tohoto panelu, se v diskuzi připojila česká taneční kritička Lucie Hayashi, choreografka a dramaturgyně Jana Ryšlavá, britská taneční kritička Ka Bradley a norská choreografka a performerka Mette Edvardsen.
Během pandemie se tanec převtělil do mnoha různých forem. Tanečníci, kteří nemohli vystupovat před živým publikem, začali zkoumat alternativní formáty jako například psaní dopisů, tanec v prázdných muzeích, či vzájemnou výměnu tanečních partitur. Pořádali veřejné pochody nebo předávali instrukce divákům, kteří podle nich mohli tančit a tvořit.
Diskuzí prováděla Hild Borchgrevink, která upřesnila: „Pandemie s sebou přinesla řadu omezení jak pro tanečníky, tak pro taneční kritiky a festivaly. A jelikož omezení nakonec přetrvávala měsíce a dokonce roky, v určitém okamžiku všichni tito umělci a odborníci z praxe začali dané limity zkoumat a přijímat: Může být představením řada dopisů? Může mít taneční kritika podobu sdíleného čtení, může se ztráta pojmu o čase a vzájemné odcizení přeměnit do nových forem vzájemné výměny a spolupráce v době karantény? Těším se, až nové strategie probereme s odborníky z oboru v rámci naší panelové diskuze.“
Událost proběhla online formou v rámci mezinárodního festivalu současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla MOVE Fest Ostrava.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátorka:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Hosté:
Ka Bradley (UK) je redaktorkou společností Penguin Classics a Penguin Press, a zástupkyní šéfredaktora v Springback magazine. Její divadelní a taneční recenze se objevily v magazínech Observer, Time Out, The Stage a Exeunt.
Mette Edvardsen (NO) je choreografka a performerka. Zatímco některá její díla zkoumají formáty jako jsou video, knihy a psaný projev, jejím hlavním zájmem je jejich vztah k performativnímu umění coby praxi a situaci. Ve rámci jejího projektu Time has fallen asleep in the afternoon sunshine se skupina lidí naučila nazpaměť knihy vlastního výběru. Spolu pak mohou vytvořit jakousi knihovnu skládající se z živých knih, jejichž čtení se odehrává jako blízká osobní setkání, během kterých „knihy“ recitují svůj obsah čtenáři. Časem se projekt vyvinul v knihkupectví, nakladatelství a do formátu výstav, workshopů, přednášek a diskuzí, a konečně také v knihu, která vyšla letos v létě v nakladatelství Mousse Publishing.
Jana Ryšlavá (CZ) je performerkou, choreografkou a dramaturgyní. Studovala na Katedře tance Akademie múzických umění v Praze a na Salzburh Experimental Academy of Dance. Je zakladatelkou a uměleckou ředitelkou platformy Move v Ostravě, která mimo jiné organizuje také mezinárodní festival současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla v Ostravě, Valašském meziříčí a Košicích.
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace