Milan Sládek také letos vstupuje do pětapadesátého roku své profesionální aktivity na divadelní scéně. Narozen na Slovensku, odešel ze třídy herectví bratislavské VŠMU do Prahy k Emilu Františku Burianovi, nejvýznačnější režisérské osobnosti české meziválečné avantgardy a zakladateli divadla D 34 (po jeho smrti bylo přejmenováno v roce 1960 na Divadlo E. F. Buriana). Našel zde uměleckou podporu pro své snahy o moderní pantomimu – časově souběžné se začátky Pantomimy Na zábradlí Ladislava Fialky. Získal si brzy spolupracovníky a přátele, mezi něž patřil na prvním místě žák Laurette Hrdinové, tanečník a mim Eduard Žlábek. Pod ochrannými křídly choreografky Niny Jirsíkové zde spolu uvedli první dvě inscenace – Bouli (1960) s námětem ze současného života a jako první u nás Hadráře na libreto Jeana Gasparda Deburaua (1961). Milan Sládek se tak rychle prosadil jako všestranný umělec – mim a herec, věnoval se malbě, scénografii a kostýmnictví, a ke staršímu a zpočátku zkušenějšímu Žlábkovi se připojil i jako asistent režie. Dobová pražská kritika nejvíce oceňovala jeho mimický talent. Z dnešního hlediska si ale málo všímala osobitosti konceptu mimického umění Divadla E. F. Buriana, možná proto, že se do jisté míry vymykal (hlavně výraznějším příklonem k fyzickému herectví) z obligátní představy Fialkovy imaginární pantomimy. Důvody pro odchod pramenily také ze změn, které v divadle nastaly po Burianově smrti. Pod Sládkovým vedením pak Žlábek přešel s částí své bývalé skupiny do Bratislavy, kde se po různých peripetiích přičlenili k souboru Malé scény Slovenského národného divadla. V roce 1965 získali pro tehdejší Československo Grand Prix na mezinárodním festivalu v Nancy, na světovém fóru se prosadili i v dalších podnicích, jako bylo Divadlo národů v Paříži atd. Úspěšnou uměleckou dráhu však přerušila okupace sovětskou armádou v roce 1968, kterou vystřídala politická šikana, jež o něco později přiměla oba význačné umělce k odchodu do ciziny. Usadili se v Kolíně nad Rýnem, kde Milan Sládek roku 1974 otevřel soukromé divadlo pantomimy Kefka, o dva roky později zde zahájil první ročník mezinárodního festivalu Gaukler. Zde nastudoval kolem dvaceti dramaturgicky a tvarově cenných inscenací. České umělce včetně Ladislava Fialky nebo Boleslava Polívky zval k pohostinským vystoupením. V roce 1987 rozpustil soubor a začal se věnovat výchově mladých mimů na Folkwangově univerzitě v Essenu. O rok později zemřel po nemoci Eduard Žlábek. Milan Sládek dále tvořil na pozvání významných divadel svého oboru po Evropě i Asii, zvláště si zamiloval divadelní kulturu Japonska. K sametové revoluci se připojil jako jeden z prvních a hned v roce 1990 zahájil v Bratislavě nové umělecké aktivity. Nejprve na půdě VŠMU, poté rekonstruoval pro svůj obor legendární prostory Arény na Petržalce, v roce 1996 zde zahájil mezinárodní festival pantomimy Kaukliar. Působil zde až do roku 2002, poté mimo jiné navázal spolupráci s evangelickou obcí v Kolíně nad Rýnem, v jejímž kostele sv. Trojice do dnešních dní uvádí své pozoruhodné inscenace – fragment Mozartovy pantomimy Pantalon a Columbina či Křížovou cestu.
Během své umělecké pouti získal Milan Sládek i řadu významných státních ocenění – ať už československého prezidenta Ludvíka Svobody v roce 1968, či prezidenta Spolkové republiky Německo Johannese Raua nebo prezidenta Slovenské republiky Michala Kováče (obé v roce 2000). S neutuchající energií a velkým mistrovstvím sleduje pohyb současného mimického umění, do jehož široké palety i dnes přispívá tvorbou, která slučuje nejvýznamnější prvky euroasijské divadelní tradice (především antiky a bunraku) s moderním pojetím myšlenkově závažného fyzického divadla.
Představení Antigony, které chystá jako režisér a protagonista mezinárodního souboru – spolu s německými herci a studenty HAMU Alexejem Byčkem z Ukrajiny, Tomášem Kasprzykem ze Slovenska a Čechy Petrem Bielem a Jonatánem Vnoučkem –, je už ve zkušebním stadiu originální příspěvek, který zejména v našem prostředí překvapí zvláštní kombinací divadla masek, mimického pohybu a mluveného herectví. Spolupracují na něm i další významní umělci: malíř a scénograf Antonín Málek, skladatel Jozef Vlk, kostýmy navrhl proděkan VŠMU Ján Kocman. Světová premiéra se uskuteční 23. dubna 2015 v kostele sv. Trojice v Kolíně nad Rýnem, následovat bude uvedení na scéně Slovenského národného divadla v Bratislavě a 24. května 2015 česká premiéra na letní scéně HAMU v Lichtenštejnském paláci.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?