Lucie Hayashi (taneční publicistka)
„Umí, a hlavně chce. A nedělá to vůbec špatně. I když osobně jsem dost imunní a z podstaty málo angažovaný jedinec. V ČR mám nicméně často dojem, že tanec sociální angažovanosti nepředchází, ale již se veze na její vlně. Že namísto, aby byl umělec jako kanárek v uhelném dole, který ucítí plyn „a převalí se na záda dřív, než si robustnější nátury uvědomí, že nějaké nebezpečí existuje,“ (K. Vonnegut), bývá volba tématu mnohdy spíše populistická. To ale neznamená, že špatná! Bylo by mnohem smutnější, kdyby se k tématům probíraným ve společnosti nevyjadřoval český tanec vůbec.“
Jana Návratová (taneční publicistka)
„Tanec se vždy týká člověka a humanity, v tomto pohledu je angažovaný už ze své tělesné podstaty. Jeho abstraktnost však zároveň komplikuje srozumitelné čtení angažovaného uměleckého vzkazu. Chce to hodně energie a hluboké osobní angažmá v daném tématu, aby šíp zasáhl cíl. Chci říct, že český tanec nevnímám jako významně angažovaný druh umění, ačkoli u některých tvůrců je aktivní nastavení vůči společenským, politickým či ekologickým tématům trvalou hodnotou. Jinak obecně převažuje introvertní zapouzdřenost, osobní tématika (což je pochopitelné), subtilnost, která velký impakt na společenské dění bohužel nemá. Možná je na nějaký taneční protestsong dobrá chvíle…“
Zuzana Smugalová (taneční publicistka)
„Ano, umí. Dá se ale říci, že se mu moc nechce. Stejně jako komunita, která jej tvoří, se vyhýbá osobním střetům a přímým konfrontacím i český tanec inklinuje k všeobecnějším tématům a společenská kritika je spíše tematicky menšinová záležitost. V tomto směru má určitě navrch žánr pohybového umění, kde je angažovanost jako tvůrčí záměr určitě častější.“
Honza Malík (tanečník a manažer uskupení Pulsar)
„Spíše než „umí“ bych řekl, že i na naší domácí půdě tanec někdy chce a snaží se být angažovaný, a věnovat se společenským a okrajově politickým tématům. Ovšem nespatřuji mezi námi výrazné choreografické osobnosti, pro které je angažovanost potřebou. K tomu je totiž nutná také hluboká práce, čas, zanícení a choreografický um svůj názor a postoj stvořit. V dnešní době bohužel kloužeme po povrchu.“
Lucia Kašiarová (tanečnice, ředitelka Studia Alta)
„Ano, taneční a pohybové umění umí a rozhodně je společensky angažované. Nemusí být angažované jen explicitně (tj. cíleně tematicky řešit palčivá společenská témata), ale jaksi mezi řádky. Jako poezie, která nás vybízí k tomu, abychom našli ve slovech jiné významy.
Tělo na jevišti bojuje s vlastní přítomností a nedokonalostí. Už tento samotný fakt nám bytostně připomíná naši pomíjivost, odpoutává nás od sebestřednosti.
Tělem můžeme křičet po změně, apelovat na to, co považujeme za špatné. Nebo jím můžeme zpívat jemné tóny a snažit se nastolit změnu v naší vnímavosti potřeb okolí, ve kterém žijeme, a být pozorný k životu kolem nás.“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?