Vášeň, nevěra, pomsta
Choreografka a režisérka Alena Pešková si během svého dlouholetého působení v Liberci ve funkci umělecké šéfky tamního baletu našla témata a způsob zpracování s charakteristickým autorským rukopisem. A to je velmi cenné. Již od uvedení Jessie a Morgiany (premiéra v roce 2010) nacházela nezaměnitelný pohled na taneční ztvárnění literárních předloh, jež se zvláště vyjímalo v komorním prostoru, v němž vynikala rázná i nenápadná gestika vyvěrající ze situací a prožitků postav. Nejinak je tomu i v případě Krvavé svatby, dramatu Federica Garcíi Lorcy, proslaveném v tanečním světě zásluhou zfilmované verze režiséra Carla Saury z roku 1981, v legendární choreografii a interpretaci Antonia Gadese.
Lorcova Krvavá svatba patří k nejbásnivějším hrám světového repertoáru. Vypjaté drama o touze a nezvladatelné vášni a také o konfliktu citu a rozumu je prakticky jediným básníkovým textem, který se pravidelně objevuje na repertoáru českých činoherních souborů. Do scénického tvaru, kde zásadní slovo má tanec, jej u nás poprvé zasadila právě Alena Pešková s plzeňským souborem a Moravské divadlo Olomouc je druhou uměleckou institucí, která toto její dílo uvádí.
Autorka se od Lorcovy předlohy (vynechala pouze postavu Žebračky) neodchýlila a dodala inscenaci osobitý ráz. Nespokojila se pouze s transkripcí příběhu do tanečního divadla, soustředěně se pohroužila do dramatu vypjatých emocí a upnula se na otázku viny. Proto španělský slovní ekvivalent culpa visí nad jevištěm jako Damoklův meč. Celovečerní stopáž baletu pak autorka rozdělila do sedmi obrazů, uvozených prologem.
Pešková si ani v této produkci nepotrpí na bohaté dekorace, je si vědoma účinku barevných témbrů a jednoduchého scénografického zastřešení, kde vynikají jednotlivé postavy. Nadto se jí velmi dobře daří pracovat s prostorem, který umí beze zbytku využít v souběhu vícero akcí, v nichž akcentuje daný konflikt, aniž by opomenula důležitost animace zadního plánu, která není doplňkovým ornamentem, ale dotváří dramatičnost a přesně zapadá do celistvosti divadelního tvaru, v němž tanec, hudba, zpěv a slovo tvoří jeden funkční celek.
Hudební doprovod Peškové „dvorní skladatelky“ Gabriely Vermelho je zvukomalebnou elektroakustickou mixáží, v některých momentech doplněnou vokály s texty ve španělštině, jindy v češtině. Průvodcem mezi jednotlivými akty je Vypravěčka obsazená několika alternacemi. Oděna do jasně červených šatů s širokým černým pásem, Barbora Šanderová někdy až jízlivě komentuje drama lásky, kterou se nedaří s ohledem okolnosti ukočírovat.
Leonardo unáší v den svatby Nevěstu, svou bývalou milenku. Neohlíží se na vlastní rodinu, na letitou nenávist mezi svým a Ženichovým rodem ani na sílu tradice pomsty. A právě kvůli ní je jeho čin předem určen k tragickému konci. Pešková rozehrává drama s přesnou akcentací konfliktu – v počátku na scéně, kde je v pravé části instalována černě orámovaná místnost s půlkruhovým ochozem, na nějž účinkující vystupují a z něhož také spouštějí dřevěná prkna, s nimiž v jednu chvíli výklenek zakrývají jako vězení, z něhož není úniku (stejně jako z neutěšených vztahů).
Podmanivá vizualizace
Zoufalá Matka se snaží vyrovnat se smrtí svých synů, které jí připomínají bílé košile rozeseté po jevišti. Poslední syn ji vytrhává z neodbytných myšlenek a chce získat souhlas pro výběr Nevěsty. Temně zelené šaty svírají tělo nešťastné ženy s nevolí akceptující synovu volbu, když se jí něco na budoucí snaše nezdá. Matka a syn se po hádce zastavují v pološeru a jejich stíny kontrastují s bílými stěnami místnosti. Následující událost zachycuje Leonardovu rodinu, jeho ženu starající se o nemluvně, tchýni – vzduch by se dal krájet, jaké je tu napětí, když mladý muž je neklidný, nedůtklivý a své ženě dává najevo nezájem. Jeho černé kalhoty, bílá košile, světlé šaty jeho protihráček se odrážejí na červeném horizontu. Jasné a velké barevné plochy zadního plánu jeviště (po většinu času nachovém), do něhož jsou hrdinové zasazeni jako ústřední element velkého surrealistického plátna, evokují sugestivní a významotvorné vizuální řešení filmů španělského režiséra Pedra Almodóvara.
V Krvavé svatbě nejde jen o vyváženou a propracovanou hru barev, ale i významů, které tu představují zprvu kříž, posléze vyměněný za rodinný portrét či červené vějíře. Sametová rudá opona uzavírající výjev z Leonardova domu jako by symbolizovala zatemnění mysli nezvladatelným pudem a pomstu poznamenanou krví. Mezi zrcadly se pak odehrává příprava Nevěsty na svatbu, kdy jí na mysli vytanou vzpomínky na Leonarda, s nímž tančí ve svých představách lyrický duet. Pronikavá barevnost kontrastuje s úsporností gest a postur promítajících vnitřní pochody protagonistů, kterým Pešková pečlivě naslouchá. Neobává se však ani stylizace vyznívající autenticky a prospívající klíčovým okamžikům, kdy není třeba, aby při bitce tekla krev. Stačí, když si Leonard a jeho sok smáčí ruce v lavoru drženém Vypravěčkou, a třísní si košile vzájemně „krví“, aby zůstali bezvládně ležet v klíně žalem zužované Nevěsty.
Jestliže v první polovině inscenace proniká flamenco do pohybu jen s mírným ozvukem, v druhé části se důrazně odráží podpatky bot tanečníků od podlahy a spolu s tleskáním jsou jediným a určujícím doprovodem sborového výstupu (na špičky postavila Pešková jen Měsíc ztvárněný půvabnou Daisy Wales manipulující s velkým reflektorem). Zrovna tak vyniká pánský kvintet v čele s Ženichem v podání rtuťovitého Stefana Sacca s vysokou elevací skoků a přesným zachycením nejen krokových vazeb, ale i projevem zaťatého muže toužícího po odvetě. Nápadná a charismatická je Kateřina Iranová v roli Matky, naplňující povahu upjaté ženy, která nedokáže syna přesvědčit o svých obavách. Maximum prožitku vkládá do partu Nevěsty Italka Francesca Raule, drobná brunetka, která nemá problémy s technickým provedením vazeb ani hereckým procítěním (na bocích prostřižená světlá sukně jí však příliš nesedí, oč lépe vypadá v černém svatebním kostýmu a oč slušivější jsou červené róby tří sboristek). Její protějšek Seamus Wilkinson v roli Leonarda je oporou v partnerských průpletech a ve svém herectví empaticky zachytil afekty muže ovládaného velkou touhou, která ho vede až do záhuby.
Nad jeviště se ve finále spouští nápis culpa a uprostřed stojí tři zoufalé ženy – Nevěsta, Matka, Leonardova žena. Hoď kamenem, kdož jsi bez viny… Toto biblické úsloví vám možná vytane na mysli poté, co se za inscenací s nepřehlédnutelnou muzikalitou, naléhavostí a intenzitou prožitku všech účinkujících tanečníků zavře opona.
Psáno z představení 19. září 2020, Moravské divadlo Olomouc.
Krvavá svatba
Libreto: Alena Pešková (podle stejnojmenného dramatu F. G. Lorcy)
Choreografie a režie: Alena Pešková
Asistent choreografie: Gianluca Battaglia
Scéna: Richard Pešek jr.
Kostýmy: Monika Kletečková, Alena Pešková
Česká premiéra: 23. 3. 2013, Komorní divadlo, Plzeň
Premiéra: 7. 9. 2020, Moravské divadlo Olomouc
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 4x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?