Celá tato multižánrová adaptace má opravdu krásnou poetiku, rukopis a otisk invence bratří Formanů je zjevný už na první pohled v originálně namalovaných rekvizitách připomínajících rozkvetlou džungli. Tanečníci jsou oblečeni do krásných masek zvířat, skoro všechny vypadají autenticky, filharmonie skrytá v horním patře za kulisami džungle interpretuje na míru složenou hudbu Marka Ivanoviće.
DEKKADANCERS a jejich hosté naprosto věrně kopírují pohyby zvířat v džungli, ale i lidí, kteří žijí v její těsné blízkosti. Když naskočí opice na liány – lana omotaná květinami, přijde tygr Šér Chán, přivalí se medvěd Balú či se zjeví panter Baghíra, přítomný divák znejistí, jestli se nejedná o opravdová zvířata… Ač na první pohled dobře působí nápad s průhledným závěsem pomalovaným divokými květinami a liánami, po chvíli se ukazuje jeho ambivalentnost. Tato zdánlivě neviditelná separace vymezuje nebezpečnou a divokou džungli a svět lidí.
Příběhy zvířat a Mauglího se tak většinu času odehrávají za zataženým závěsem, za kterým lze někdy jen tušit, o která zvířata se vlastně jedná. Ačkoliv se tento způsob vyobrazení dvou světů zdá být nápaditý a jasně čitelný, těžko říct, jak si s takto zastřenou skutečností poradí dítě. Rozpozná pravý význam příběhu i jeho přesah o chování lidí a zvířat? Se zatahováním závěsu zeslábne energie a napětí, ztrácíte pozornost a stabilní a silný vjem udržuje jenom orchestr.
Mimo taneční, hudební a výtvarnou složku Forman využil také na několika místech recitaci a videoprojekci naznačující například blížící se nebezpečí v podobě tygra, nebo kontinuitu mezi džunglí a světem lidí. Mluveného slova by si ale tato inscenace zasloužila o něco o víc. Příběh je totiž místy prezentován až moc zkratkovitě (z miminka je najednou dospělý Mauglí), mnohdy ale zase až moc rozvláčně – místy se objevují dlouhé a velmi podobné scény, které příběh nijak výrazně neposouvají, a děti, které ho dobře neznají, mohou chvilkami tápat. Prapodivně a neautenticky působí také boj se Šer Chánem uvázaným na neviditelném lanku, které ho jistí při metání přemetů a salt. Vyznívá to ale spíše jako nacvičené cirkusové číslo, ne věrohodný boj.
Ale závěrečné defilé vše zase zachrání, dostaví se očekávané vyústění, velmi emotivně nabité, naléhavost je čitelná z pohybů i výrazů ve tvářích. Divákům, aspoň těm starším, je vnuknuto zamyšlení nad schopností Mauglího vrátit se do světa lidí… Až z děkovačky je poznat, jak těžké dvojrole a trojrole někteří interpreti hrají, několikrát se převlékají a vtělují se do fyzicky náročných postav, je zde patrná promyšlená logistika přeměn.
Takto výpravný, vkusný a poetický tanečně-hudební projekt zaujme mnoho diváků a spolupráce výrazných souborů se ukazuje jako dobrá volba. Škoda jen, že tak pokulhávají některé režijní záměry a postupy, jinak by tato hudebně-taneční adaptace slavné literární předlohy mohla aspirovat na velmi zdařilou inscenaci roku.
Psáno z premiéry 7. června 2022, Azyl78.
Kniha džunglí
Námět: Rudyard Kipling
Scénář: Matěj Forman, Marko Ivanović
Hudba: Marko Ivanović
Režie, scénografie: Matěj Forman
Choreografie: Štěpán Pechar
Masky, kostýmy: Andrea Sodomková
Světelný design: Jan Dőrner
Přebásnění a dramaturgická spolupráce: Radek Malý
Animace: Pavla Dudová
Produkce: Pavel Knolle
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 9x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?