V den premiéry je venku celý den sychravo, pošmourno a nevlídno. O to příjemnější je milé uvítání v Jatkách78 a velký rozsvícený prostor, který se celkem rychle zaplní diváky, mezi kterými je velké množství čestných hostů. Po úvodním slovu Rosti Nováka se všichni „naskládají“ do hlediště, jehož židle jsou opravdu velmi natěsno u sebe, což v podzimním období, kdy jsou všichni více oblečeni, vnímám jako jedno z mála slabých míst celých Jatek78. A už se můžeme ponořit do rozbíhajícího se děje samotného představení Family.
Jeviště se plní všemi účinkujícími, kterých je dvaadvacet ze šesti zemí, jedná se hlavně o současné i bývalé členy souboru a o rodinné příslušníky rodiny Novákovy – Rosťu Nováka staršího, Annu Novákovou a Matyáše Nováka. Všichni rozehrávají celou řadu scén s tématem setkávání, odloučení, samoty, pospolitosti, které se odehrávají v životě jedince i rodiny jako celku. Často jsme přítomni oslavám narozenin, rodinným rozhovorům i drobným narážkám na zavedené stereotypy (např. otec je často pryč nebo je účastníkem hádek a rozepří, matka uklízí a dítě volá po pozornosti, nebo naopak pozornost naprosto odmítá, záleží, v jakém rozpoložení a věku se nachází).
Spojovacím a stěžejním prvkem představení je stůl jako jakési pomyslné jádro rodiny, místo příjemných i méně příjemných setkání, místo oslav i hádek. Stůl a židle okolo něj se několikrát změní, přemístí, zmenší. Spíše činoherní scény velmi nenásilným způsobem střídají kousky zejména pozemní a párové akrobacie, avšak jeden ze zásadních okamžiků celého představení je chvíle, kdy herec Matyáš Novák požádá dospělé muže o pomoc, oni vezmou vrchní díl trampolíny, která má odstraněné nohy a přenášejí tuto skákací plochu po jevišti. Matyáš na ní předvádí sérii skoků, salt i výpadů i odrazů od zdi, což je velmi unikátní a působivé. Další zajímavý akrobatický moment je využití desky stolu jako širokého teeterboardu, na kterém může v jednu chvíli skákat až pět herců. Hlavní složka představení Family tentokrát na akrobacii nestojí, i když je zapojena velmi citlivě, chvílemi se zdá, že prvky akrobacie byly do děje dodány „pouze“ z toho důvodu, aby se naplnila divákova představa o tom, čím se soubor La Putyka hlavně zabývá.
Největší síla Family spočívá v propracovanosti pohledů na rodinné situace, na rodinu a její fungování, na detaily, gesta, jemné pohyby. Obraz rodiny chvílemi působí spíše smutně a bezútěšně, komických nebo veselých momentů je v představení méně, ale možná je to jen poselství divákovi, aby se zamyslel nad svojí rodinou, svojí rolí v ní, a zda to, co žije, je to, co chce žít. Skvělou složkou v celém kusu je přítomnost hudebníků přímo na scéně, jejich práce s různými nástroji i hlasem. La Putyka otevřela zajímavé téma, na které je nahlíženo rozličnými způsoby. Představení vzbuzuje v divákovi silný pocit, že je potřeba vidět i další dvě části – Roots v Berlíně a Black Black Woods (duet otce a syna, Rosti Nováka staršího a mladšího) na podzim opět v Jatkách78, aby se celek i téma rodiny v avizované trilogii uzavřely.
Psáno z premiéry 14. října 2015, Jatka78.
Family
Koncepce a režie: Rostislav Novák mladší
Choreografie: Thomas Steyaert
Scénografie: Hynek Dřízhal
Kostýmy a make-up: Kristina Záveská
Projekce: Jakub Jelen
Technický ředitel: Mathieu Grégoire
Hudba: Jan Balcar, Andrej Rády a Veronika Linhartová
Produkce: Cirk La Putyka
Představení je součástí projektu Všechna čest (www.vsechnacest.cz).
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace