Cirk-UFF – Cirkus s vůní popcornu

Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF se v Trutnově konal již počtrnácté. Na letošní program pořadatelé zařadili pětatřicet představení z České republiky, Maďarska, Izraele a dosud nejvíce ve své historii vyzdvihli česko-australské vztahy. Také zde Cirk La Putyka slavil patnácté výročí svého založení, a to opětovným uvedením Runners a úryvků z La Putyky. Novinkou pak byla světová premiéra komorní inscenace v žánru současného cirkusu a klasické hudby The Veil.

Freak Fusion Cabaret. Foto: Miloš Šálek.

Klasická hudba propojená s akrobacií

Australsko-český koprodukční projekt The Veil v režii Joshuy Hoareho se odehrál ve vyprodaném multifunkčním sále UFFO. Komorní umělecký počin pro náročného diváka neokázalým způsobem propojil svět fyzických výkonů a klasické hudby. Základem existenciálně laděné inscenace bylo totiž Requiem Gabriela Faurého z 19. století a australský akrobatický perfekcionismus. Multižánrové scénické dílo nabídlo adrenalin generovaný postupy současného cirkusu v úzkém propojení s majestátní skladbou a operními hlasy.

V rigidně bílo-černém uspořádání prostoru přepaženém propustným tylem a vyosenou čtvercovou taneční podlahou se s akcentem na fyzický projev rozehrávaly krátké příběhy s odkazem na pohanské, středoevropské i nadnárodní rituály posledního sbohem. Celek zahajoval i rámoval smuteční průvod jako symbol vyprovázení na cestu věčnosti. V náznacích se opakovaně připomínal vlínáním do prapůvodních obrazů, jakým bylo například vynášení Morany.

The Veil. Foto: Miloš Šálek.

Australský autor a režisér inscenace komunikoval niterný dialog mezi životem a smrtí, přesněji mezi v přítomnosti pozůstalými a těmi, kteří odešli na jiný svět. Hudebníci (Stanislava Kozubíková, Zoe Perrenoud, Libor Kasík) nacházeli důvod ke spolubytí v obou prostorách, skvěle vybavení akrobaté (Amanda Lee, Lisa Goldsworthy, Jesse Scott, Lachlan McAuley) pak zpravidla ztvárňovali asociace akrobatickými variacemi, například sevření v symbolicky mrtvé tělo (Lachlan McAuley) nebo v prach se rozpadající (Lisa Goldsworthy), anebo se proměňovali v sošnou Pietu po vzoru Michelangela, v postavy z obrazů Caravaggia.

Čtveřice špičkových artistů se zkušenostmi z předních novocirkusových projektů přednášela tělesné partitury s brilantní přesností a nacházela v nich i lehkost přechodů mezi pozemní či vzdušnou akrobacií, lidovým tancem a fyzickým divadlem. Představení nabízelo bohatou paletu výtvarně plastických paralel, čímž ve výsledku působilo až snově. Spolupráce trutnovského UFFA s artisty a tvůrci ze South Australian Circus Centre letos svou kvalitou a lidským rozměrem rozhodně přispěla k vyvažování jinak nepoměrně komediálně orientované dramaturgie.

Maďarský perkelt ohnivé chuti

Přehlídka nového cirkusu a pouličního divadla úplně poprvé za dobu svého trvání v podkrkonošské metropoli přivítala cirkusové uskupení z Maďarska. Soubor The Firebirds circus group se sjednotil okolo roku 2000. Postupně se z ohňových show, pouličních taškařic a varietních čísel vydělil kolektiv performerů a ten zacílil na vznik etud a situací, které se staly páteří komponovaného programu Freak Fusion Cabaret.

Představení se odvíjelo jako žádnými konvencemi nesvazovaný tvar, uvnitř se přebíhalo od cirkusových akcí typu komerčního vystoupení k náznakům burlesky či podívané s riskantním překonáváním rekordů. Atmosféra připomínala tradiční cirkus smísený s excentrickou slapstick comedy a undergroundovým kabaretem. Výkonnostní mozaiku večera tvořila pozemní a vzdušná akrobacie, žonglování a manipulace s objekty i ohněm. Výstřední projev umělců povzbuzoval diváckou spoluúčast, v tomto ohledu jako by vládly jevišti dlouholeté pouliční zkušenosti s buskingem. Kromě akrobatek a hořících pochodní od počátku navíc vzduchem létal popcorn. Šmrnc ojedinělosti dodalo tomuto bizarnímu leporelu cirkusové nostalgie balancování na vysoké jednokolce. Temperamentní uskupení sympatické svou dravou autentičností vhazovalo do pomyslné UFFO manéže zábavní kousky, které právě díky bezprostřednosti na úvod festivalu rozproudily energii kočovných kejklířů a všeobecného veselí.

Australští „popeláři“ Dummies Corp.

Popcornový kelímek pomyslně propojil Maďary s Australany, kteří zároveň ještě s větší intenzitou šlápli doslapstick comedy a humoru dolovaného z popelnic. V Austrálii cenami ověnčená show Trash Test Dummies, euforicky přijímaná především dětmi, stála na výsostně vděčných typech, podobně jako tuzemskou scénu zdobí Squadra Sua nebo Bratři v tricku

Tři cirkusáci vytěžili odpadové téma na dřeň a poctivě jej ždímali ve zvucích pop music a filmové hudby. Jejich hodinový festival vzájemné zlomyslnosti plodil humor odvozovaný z všeobecně známého, aby to jasné a zřetelné vsazovali do nových vazeb. Ostatně, nádoby na odpadky se jim staly jak úkrytem, tak vozem, sanitkou i saněmi a mnoha dalšími místy či objekty, které nutně neplnily své osudové předurčení. Performeři nešetřili grimasami, významnými pomlkami k rozburácení potlesku ani kopanci do zadnic či skvěle zvládnutými akrobatickými kousky od pozemní párovky přes cyr wheel po žonglování. I přes všechnu legračně prodejní lacinost fascinovali investovanou energií a výkony, opravdovým zápalem a souhrou.

Crash Test Dummies. Foto: Miloš Šálek.

Cirk-UFF roku 2024 výrazněji než kdy předtím podpořil prezentacemi kurzovní činnosti domácí komunitu, soustředěnou kolem nově budované česko-australské školičky nového cirkusu CZirkidz. Hostování zahraničních souborů se až na premiéru The Veil soustředilo na povšechné přijetí nejširším publikem, jako by klíčem k divácké úspěšnosti byla především nespoutaná legrace, risk a překračování hranic jakéhokoli typu. Česká „showcase“ nabídla tradičně Cirk La Putyku, Bratry v tricku, ale také Cirko Hopley Michala Mudráka nebo BoCirk – nově založenou uměleckou odnož ostravské produkce Cirkus trochu jinak. Doprovodný program nabízel workshopy, debaty po představení a noční koncerty pak příležitost k neformálním setkáním se všemi sezvanými. Trutnovský festival je svou polohou v srdci města kulturním ostrovem, na nějž se po dobu pěti dnů vměstnaly desítky účinkujících a tisíce diváků.

Psáno z festivalu Cirk-UFF, který se konal v Trutnově ve dnech 29. 5. – 2. 6. 2024.

The Veil
Režie a scénografie: Joshua Hoare