Circus and Its Others II – Výjimečný počin Cirqueonu

Circus and Its Others II – Výjimečný počin Cirqueonu

Circus and Its Others II – Výjimečný počin Cirqueonu

Letošní rok, bohatý zejména na výročí historicky významných událostí, se nezapomenutelně zapíše i do dějin českého novocirkusového umění. Praha, současně s jubilejním 15. ročníkem festivalu Letní Letná, poprvé hostila u nás rozsahem dosud nevídanou konferenci Circus and Its Others II (v návaznosti na první ročník uspořádaný v Montrealu během festivalu Completèment Cirque), na kterou se sjeli odborníci z celého světa. Rozsahem i dopadem výjimečnou akci realizoval CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus za spolupráce Brock University Toronto, Union College New York, University of Copenhagen a Univerzity Karlovy v Praze. Otevřená, odborná, mezinárodní platforma cirkusu by v Praze nevznikla bez Veroniky Štefanové, která založila a vede dokumentační centrum v CIRQUEONu a sama je předním odborníkem v oboru.

Akademický svátek přitáhl do Divadla Disk na pražské DAMU zajímavé přednášející z celého světa. Na 45 řečníků z evropských cirkusových velmocí i zemí, kde se postupně se rozvíjí (např. ČR), Austrálie, USA i Jižní Ameriky. Právě první diskuzní blok byl věnován současnému českému cirkusovému prostředí. Hlavní koordinátorka Veronika Štefanová ke kulatému stolu pozvala výrazné představitele naší scény: Alžbětu Tichou (Feel The Universe Circus Company), Elišku Brtnickou (Cirkus Mlejn), Rostislava Nováka ml. (Cirk La Putyka), Matyáše Rambu (Losers Cirque Company), Adama Jarchovského (Bratři v tricku) a Barboru Adolfovou (Cirkonet a CIRQUEON). Účastníci konference měli dále možnost vidět nejen přehlídku našich profesionálů Czech showcase, ale během všech tří dnů také celá představení českých cirkusových souborů, jako například Vít Neznal & kol., Circo Frico, Bratři v tricku, Loser(s) Circus Company, Cink Cink Cirk ad.   

Program konference nabídl různorodost hned v několika rovinách. Tematicky se zaměřil na diverzitu současného cirkusového umění, například ženy v cirkuse, sociální cirkus, cirkus a hendikep, pedagogika a cirkus apod. Časově limitované vstupy, odlišné prostředky sdělování, filmové vstupy, interaktivní pojetí, střídání výborných moderátorů dodávaly programu spád. Tím, že mě osobně nejvíce zajímá sociální cirkus, konkrétně pak oblast fyzického umění ve vztahu k hendikepu, bylo pro mne velmi silné vidět krátké vystoupení kanadské umělkyně Erin Ball, o které jsem dosud jen četla. Ball byly před čtyřmi lety amputovány dolní končetiny pod koleny, a přesto se nevzdala pohybu. Naopak motivuje lidi s postižením k pohybu za využití cirkusových disciplín. Příspěvek na téma hendikepu v cirkuse zahájila teatroložka Karen Zaiontz z Kanady, Erin Ball jej pak doplnila praktickými ukázkami s protetickými pomůckami na šále a při pozemní akrobacii.

Konference Circus and Its Others II prokázala, jak důležitá jsou setkání takového druhu, zejména nakolik je žádoucí dialog odborníků, teoretiků i stále praktikujících umělců. V Praze se v posledním srpnovém týdnu sešla opravdu vybraná společnost v nejupřímnějším slova smyslu. A navíc nechyběl nadhled a humor, bez něhož by vlastně ani cirkus nebyl cirkusem.  

Konference Circus and Its Others II, 27.–29. srpna 2018, Divadlo Disk, v rámci festivalu Letní Letná.

Témata článku

Letní Letná

Divadlo DISK

Nový cirkus

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: