Šoth je choreografickou osobností se širokým rejstříkem divadelní činnosti, kterou potvrzoval spoluprací v činohře s režiséry E. Šormem, P. Brookem, K. Russelem, podílel se na choreografiích v operách, operetách, projektech, filmové a televizní tvorbě. Pro jeho choreografie byla příznačná obsahová hloubka společensky závažných témat, antropomorfizace symbolů. Šothův pohybový slovník byl nekomplikovaný, striktní, technicky a ve fyzické náročnosti pro interprety nekompromisní. Z choreografií například jmenujme Carmina burana (Košice 1983, ND Praha 1989, Ústí n. Labem 1994, Open-air-opera Mnichov 1995, SND Bratislava 1999), Tri horehronské (PKB 1984), Orbis pictus (Laterna magika 1985), Odysseus (Laterna magika 1986), Requiem (SND Bratislava 1988 a 1999, Ústí nad Labem 1995), Zvláštní radost žít (SND Bratislava 1990), Světlo ve tmě (SND Bratislava 1992, vyhlášena nejlepší taneční inscenací roku), Bolero (Ústí nad Labem 1994) a mnoho dalších. Pedagogicky působil v polském Krakově, belgickém Liege, na VŠMU v Bratislavě (1990), ve SL’UK (1990/91), na hudebně dramatickém oddělení pražské konzervatoře (1997) a na řadě dalších. Získal mnoho ocenění.
Oslavenci přejeme všechno nejlepší!
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 8070081120.
Výročí Ondreje Šotha
Tanečník, pedagog a choreograf Ondrej Šoth se narodil 23. ledna 1960 v Bardějově na Slovensku. Je absolventem Taneční konzervatoře Košice (1979) a oboru choreografie na VŠMU (1983). Účastnil se stáže v Číně, Francii, Indii, Japonsku či v USA. Krátce působil v Pražském komorním baletu (1983/1984), vojenská prezenční služba ve VUS Tábor (1983–1985), choreograf v Laterně magice (1985–1989), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1989–1992, souběžně pedagog SĽUK 1990/1991), šéf Baletu v Ústí nad Labem (1994–1998), baletní mistr v Pražském komorním baletu (1998), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1999), od roku 2000 působil jako šéf baletního souboru v Košicích.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 33 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 33 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 35 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?