Šoth je choreografickou osobností se širokým rejstříkem divadelní činnosti, kterou potvrzoval spoluprací v činohře s režiséry E. Šormem, P. Brookem, K. Russelem, podílel se na choreografiích v operách, operetách, projektech, filmové a televizní tvorbě. Pro jeho choreografie byla příznačná obsahová hloubka společensky závažných témat, antropomorfizace symbolů. Šothův pohybový slovník byl nekomplikovaný, striktní, technicky a ve fyzické náročnosti pro interprety nekompromisní. Z choreografií například jmenujme Carmina burana (Košice 1983, ND Praha 1989, Ústí n. Labem 1994, Open-air-opera Mnichov 1995, SND Bratislava 1999), Tri horehronské (PKB 1984), Orbis pictus (Laterna magika 1985), Odysseus (Laterna magika 1986), Requiem (SND Bratislava 1988 a 1999, Ústí nad Labem 1995), Zvláštní radost žít (SND Bratislava 1990), Světlo ve tmě (SND Bratislava 1992, vyhlášena nejlepší taneční inscenací roku), Bolero (Ústí nad Labem 1994) a mnoho dalších. Pedagogicky působil v polském Krakově, belgickém Liege, na VŠMU v Bratislavě (1990), ve SL’UK (1990/91), na hudebně dramatickém oddělení pražské konzervatoře (1997) a na řadě dalších. Získal mnoho ocenění.
Oslavenci přejeme všechno nejlepší!
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 8070081120.
Výročí Ondreje Šotha
Tanečník, pedagog a choreograf Ondrej Šoth se narodil 23. ledna 1960 v Bardějově na Slovensku. Je absolventem Taneční konzervatoře Košice (1979) a oboru choreografie na VŠMU (1983). Účastnil se stáže v Číně, Francii, Indii, Japonsku či v USA. Krátce působil v Pražském komorním baletu (1983/1984), vojenská prezenční služba ve VUS Tábor (1983–1985), choreograf v Laterně magice (1985–1989), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1989–1992, souběžně pedagog SĽUK 1990/1991), šéf Baletu v Ústí nad Labem (1994–1998), baletní mistr v Pražském komorním baletu (1998), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1999), od roku 2000 působil jako šéf baletního souboru v Košicích.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 7 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 7 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 9 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace