V juniorském souboru podle webu divadla působí 12 tanečníků z Česka, Kanady, Maďarska, Španělska, Švýcarska či Británie. Měli by se objevovat v největších produkcích baletu Národního divadla Brno, ale také pracovat samostatně. První komponovaný večer souboru Balet NdB 2 tvoří choreografie Uroboros, Na krásném modrém… a Vodník.
Úvodní choreografie se vztahuje k cyklickému plynutí času a věčnému boji dobra se zlem. Uroboros je symbol hada či draka požírajícího svůj vlastní ocas. Autorem je Uladzimir Ivanou. Je tento souboj pouze mýtus nebo se jedná o nekonečný souboj v našem nitru? „Podle mých představ každý z nás stojí před volbou, zda zůstat člověkem nebo zradit, tj. využít příležitosti, porušit principy, zásady, zkrátka stát se drakem,“ uvažuje choreograf Uladzimir Ivanou.
Mário Radačovský si pro druhou část večera zvolil hudební doprovod odkazující se k roztančené Vídni za doby Johanna Strausse mladšího. Na hudbu jeho valčíků a polek vytvořil hravou choreografii Na krásném modrém…, ve které dominují nejen rychlé nohy mladých tanečníků, ale také energičnost či naivita. „Nechci vytvářet portrét těchto mladých lidí nebo se ztrácet v příběhu. Obsahem je pohyb a rychlost, které jsou hlavními atributy mladosti a samozřejmě radosti z nich vycházející.“
Program zakončí choreografie Vodník Markéty Pimek Habalové, která se inspirovala stejnojmenným příběhem z básnické sbírky Karla Jaromíra Erbena Kytice. Hlavní postavou je Vodník, rozpolcená bytost plná vášnivé lásky, ale i výbušné zvířeckosti. „Můj vodník je v moderním pohybovém rukopisu. Snažila jsem se o souznění a naplnění nádherné Dvořákovy hudby, která je velmi silná a plná emocí od začátků až do konce. Je také úžasně čitelná, takže se příběh tvořil skoro sám,“ popisuje baletní mistryně Markéta P. Habalová.
Premiéra Programu 1 je vyvrcholením první etapy fungování tohoto ambiciózního projektu. Druhá připravovaná premiéra Baletu NdB 2 se uskuteční 3. března 2022 v divadle Reduta v Brně.
Zdroj: www.divadlo.cz, NdB
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?