Ke spolupráci performerky přizvaly přední osobnosti tanečního a pohybového divadla. Klára Hajdinová se pod dohledem Cécile Da Costa a Elišky Brtnické doslova zamotá V kruhu symbolizujícím trend dnešní doby v podobě terapií a vzrůstající spotřebě léků k potlačení úzkosti a deprese. Sandwritten Lenky Švolíkové divákům přiblíží fenomén nezbytnosti fyzické přítomnosti a mezilidské komunikace nejen pro vznik divadelního představení. Ke spolupráci artistka oslovila Ondřeje Holbu a Stéphanií N'Duhirahe z česko-švýcarského souboru Cie Pieds Perchés.
Úzkost, panika a deprese jsou stále častějšími problémy západní civilizace. Velká část populace se s jedním z nich v průběhu života setká a stoupá také spotřeba psychofarmak. Problematiku, před kterou se často zavírají oči, si za téma performance s názvem V kruhu zvolila Klára Hajdinová. Nebo to bylo naopak a téma si zvolilo ji? „Poprvé se pouštím do dobrodružství být na jevišti sama a se svým vlastním tématem. S depresivními stavy mám bohaté zkušenosti. Během prvního lockdownu jsem cítila potřebu se s tímto tématem vypořádat, sama a na jevišti. V kruhu je moje veřejné přiznání a zároveň otevření tématu i zpráva pro ostatní, kteří mají podobné problémy, že v tom nejsou sami. Velká část představení bude improvizace a doufám, že i trochu sranda. Čím víc se premiéra blíží, tím víc se na ni těším,” láká diváky autorka projektu.
K režijní spolupráci Hajdinová přizvala choreografku a tanečnici Cécile Da Costa, choreografii na kruhu vytvořila společně s artistkou a performerkou Eliškou Brtnickou. Dokumentární představení s prvky vzdušné akrobacie doplní autentické audionahrávky lidí s psychickými problémy. Po premiéře bude následovat diskuze s psychoterapeutem a psychologem Radovanem Slavíkem.
O dva dny později, 12. prosince, Lenka Švolíková na stejném místě představí pohybovou performance Sandwritten. Skleněná koule, 8 metrů dlouhé vertikální lano a hromada písku budou základními prvky inscenace na téma pomíjivosti okamžiku. „Momenty strávené na představení se v paměti člověka ztrácí stejně jako vzkaz napsaný v písku. Přála jsem si vytvořit divadelní představení, které bude nejen společenskou, ale také společnou událostí. Diváci jsou zapojeni do řady rozhodnutí a podílejí se tak na výsledné podobě inscenace a především na podobě svého vlastního zážitku. Pracuji s aktivní změnou divácké pozornosti. Podle reakce diváků a míry jejich zapojení se můžou některé scény odehrát jinak. Inspirovala jsem se v site-specific projektech. Zajímalo mě, za jakých podmínek a zda je vůbec možné tento koncept přenést do divadelního prostoru, kde jsou očekávání diváků i tvůrců jiná,” upřesňuje koncept autorka inscenace.
Ke spolupráci na dramaturgii představení Švolíková přizvala režiséra Ondřeje Holbu, pohybovou supervizi svěřila Stéphanii N'Duhirahe, která se dlouhodobě zabývá výzkumem akrobacie na vertikálním laně. Kromě této disciplíny diváci na scéně uvidí také manipulaci s objektem. Představení podtrhne živý hudební doprovod Romana Džačára kombinující akustickou a elektronickou hudbu umocněnou volnou improvizací a light design Kataríny Morávek Ďuricové.
Zdroj: www.divadlo.cz
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace