Merta byl všestranným tanečníkem s lehkým skokem. Uplatnil se zejména v charakterních a dramatických rolích, jmenujme například: Andrij v Tarasi Bulbovi (1963), Milenec ve Fantastické symfonii (1963), Kavalír ve Spící krasavici (1964); v Baletu Praha tančil sóla ve Freskách (1964), Klasické symfonii (1964), Milence v Rossinianě (1964), Lékaře, Pilota a Oběť v Hirošimě (1964), Apače v Podivuhodném mandarinovi (1964); v Národním divadle v Praze Vojína v Šeherezádě, Přítele Franze v Coppélii a Ševce v Popelce (1965), Psa ve Z pohádky do pohádky (1968) či Přítele Ferchada v Legendě o lásce (1969).
Byl také obsazován do tanečních rolí v činoherním a operním repertoáru: Klaun v Životě prostopášníka (1972), Lev v Středem země do Afriky (1976), Čert ve Z mrtvého domu (1977), ve scéně komediantů a ve Skočné v Prodané nevěstě (1982) a mnoho dalších. Natočil řadu rolí v televizních snímcích, ztvárnil například Obžeru a Řemeslníka v Doře (1981) či Plavčíka v Horku (1984).
Jiří Merta zemřel 1. prosince 1998 v Praze.
Zdroj: HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 8070081120.
Před osmdesáti lety se narodil Jiří Merta
Tanečník Jiří Merta se narodil 28. srpna 1940 v Praze. V roce 1960 absolvoval pražskou Taneční konzervatoř. Vystřídal několik angažmá: Československý státní soubor písní a tanců (1954/55), Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého (1956–1962), baletní soubor divadla v Brně (1962–1964) a Studio Balet Praha (1964/65). Nejdéle působil v Národním divadle v Praze (1965–1989) a souběžně do roku 1986 v Laterně magice.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace