Mezinárodní verze s českou a slovenskou účastí
The Urge do Čech přivezla Jana Ryšlavá, duše platformy MOVE Ostrava: „Toto unikátní zpracování tématu odcizení a nemožnosti svobodní tvorby v podobě Cereniny choreografie na mě zapůsobilo tak silně, že jsem se rozhodla najít partnery zde v Čechách a zorganizovat společně mezinárodní verzi projektu pod názvem The Urge Grows. Díky skvělému produkčnímu týmu samotné Ceren Oran se nám podařilo získat přízeň hned několika českých a dokonce i slovenských kulturních institucí i potřebné finance a přípravy mohly začít. Slovenské koprodukce se ujal oravský festival tance Tanečno, na české straně se kromě MOVE Ostrava na organizaci podílí olomoucké Divadlo na Cucky a plzeňská Moving Station. Zde také probíhaly společné zkoušky německého, českého i slovenského tvůrčího týmu přímo pod vedením německé choreografky. Za umožnění této tvůrčí rezidence vděčíme také Nové sít a jejímu programu Art-in-res.”
Právě na plzeňském Náměstí Republiky proběhl v sobotu 25. června 2022 Grand opening celého projektu za účasti německých, slovenských a českých tanečníků a hudebníků. Poté se všechny týmy rozjedou zpět do svých zemí předávat získané zkušenosti a energii na dalších místech veřejného prostoru. Cílem The Urge je totiž mimojiné prezentace současného tance jako formy performance a jeho konfrontace se širším publikem v nečekaných prostorách. Těmi se pro českou crew během letního turné stane například Lázeňské náměstí v Luhačovicích během festivalu Luhovaný Vincent, rožnovské Masarykovo náměstí během festivalu Fujaré nebo zahrada pražského Studia ALTA.
Od webkamery notebooku do veřejného prostoru
The Urge reaguje na kolektivní trauma a individuální reakce na něj, neústupnou a urgentní touhu rozpohybovat nahromaděnou energii skrze své tělo, na nucenou izolaci a nevyhnutelné uzavření se do sebe sama. Naštěstí je zde pohyb. Pohyb, který je stále důkazem naší existence. Pohyb, který reflektuje naše pocity. Pohyb, který je ztělesněním smutku i radosti. Pohyb, který nám může pomoci přijmout veškeré emoce, traumata a myšlenky.
A pak jsou zde sociální sítě - veřejná platforma, na které můžete být jediným kliknutím viděni kýmkoliv. Stejně jako ve veřejném prostoru. „Tančit ve veřejném prostoru pro mě znamená zbavit se pohodlného divadelního prostředí, jít s kůží na trh a oslovit především ty potenciální diváky, kteří by jinak na současný tanec v žádném případě nepřišli,“ vysvětluje Ceren Oran, proč se The Urge odehrává na náměstích, nádražích a parcích.
Zdroj: Move Ostrava
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?