Včera byly oficiálně zveřejněny nominace na Ceny Thálie 2018. Herecká asociace laureáty vyhlásí v sobotu 5. října 2019 v Národním divadle. Nominace v kategorii Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr získali Julie De Meulemeester (Jihočeské divadlo), Alina Nanu (Národní divadlo Praha), Shino Sakurado (Národní divadlo moravskoslezské), Gaëtan Pires (Divadlo J. K. Tyla), Matěj Šust (Národní divadlo Praha), Dominik Vodička (Pražský komorní balet). Cenu za celoživotní mistrovsrví získá Zdenka Kratochvílová.
Člen poroty Roman Vašek kategorie Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr k letošním nominacím na Ceny Thálie dodává:
„Uplynulý ročník Cen Thálie byl v mnohém přelomový. Mimo jiné i tím, že obsáhnul jednu a půl sezony. Na naši porotu to ale nemělo – kromě nárůstu počtu zhlédnutých představení zhruba o polovinu – žádný zásadní dopad. Opět jsme nevynechali žádnou baletní premiéru a u těch zásadních jsme zpravidla ,nakoukali‘ vícero obsazení. V hledáčku jsme měli všechny významné novinky z oblasti současného nezávislého tance, to hlavní z pantomimy; samozřejmou součástí našich diářů se staly produkce nového cirkusu. Zkrátka vše, kde je tanec a pohyb zásadním divadelním prostředkem pro komunikaci s diváky. Letos přibyla nová kategorie ,alternativní a loutkové divadlo‘. Ten krok reflektuje skutečnost, že současné divadlo je neuvěřitelně dynamický umělecký druh, který nelze rozčlenit a uzavřít do několika málo škatulek (opera, činohra, opereta/muzikál nebo balet/pantomima). Vzniká řada mezioborových projektů, akcí na hraně umění; české loutkářství je v celosvětovém kontextu pojem, který má váhu. Naše porota se často zamýšlela nad těmi porézními hranicemi: kam ještě dosahuje naše působnost? K tomu přibyla otázka: co je a není alternativou? Kde je hranice mezi uměním tanečním a pohybovým a tím, řekněme, alternativním? Vždyť třeba nový cirkus je u nás už etablovaným divadelním druhem…
Troufám si tvrdit, že naše kategorie patří k nejrozmanitějším a nabízí konfrontaci velmi odlišných uměleckých forem. Ta pestrost mě baví. Přes uvedené by se mohlo zdát, že letošní nominace ,válcuje‘ balet. Jenže po mém soudu nominace odrážejí realitu, kdy kvůli skokově narůstající konkurenci rychle sílí interpretační kvalita většiny našich baletních souborů. A pokud si uděláme inventuru v současném nezávislém tanci a pantomimě ve sledovaném období, musíme se ptát: kolik kvalitních produkcí vzniklo – a hlavně v kolika z nich byly k vidění výjimečné individuální výkony. U velmi populárního nového cirkusu (stejně jako u baletu nebo současného tance) srovnávejme kvalitu českého se zahraničním a ptejme se, kolik bylo výkonů, které na špičkové úrovni snoubily ovládnutí disciplíny a zároveň silnou divadelní výpověď.
Naše porota se snaží neupřednostňovat jednu podobu tanečního/pohybového kumštu před jinou, ale soustředí se na vytipování nejzajímavějších individuálních interpretačních výkonů. Za šesti musí udělat čáru a za dalšími čtrnácti druhou. Věřte, hodně pozoruhodného ještě zůstane pod tou druhou tlustou čárou.“
Kompletní nominace a vyjádření poroty k jednotlivým uměleckým výkonům:
Užší nominace – ženy
Julie De Meulemeester
Role: Ona
Inscenace: Klíče odnikud
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Antonín Dvořák, Leoš Janáček
Libreto (scénář): Petr Zuska
Režie: Petr Zuska
Premiéra: 23. 3. 2018
Uvedlo Jihočeské divadlo České Budějovice
Výkon Julie de Meulemeester v hlavní roli Zuskovy inscenace Klíče odnikud poskytuje hluboký umělecký zážitek. Je vidět, že Zuska v ní našel ideální představitelku. Téměř neopustí jeviště a po celou dobu dokáže udržet napětí. Její výkon obsahuje správné dávkování emocí ve všech polohách.
Alina Nanu
Role: Lise
Inscenace: Marná opatrnost (La Fille mal gardée)
Choreografie: Frederick Ashton
Hudba: Louis Joseph Ferdinand Hérold, John Lanchbery
Libreto (scénář): Jean Dauberval
Premiéry: 19. a 20. 4. 2018
Uvedlo Národní divadlo Praha
„Jako by jí ta role byla ušita na tělo.“ Zní to jako klišé, ale při sledování Aliny Nanu v roli Lise se toho dojmu nemůžete zbavit. Rošťácky protančí baletem, fandíte jejím poťouchlostem i rozjívenosti a při tom si skoro neuvědomíte, s jakou samozřejmostí se vypořádává s náročnou Ashtonovou choreografií plnou obtížných tanečních ozdob.
Shino Sakurado
Role: Markýza de Merteuil
Inscenace: Nebezpečné známosti
Choreografie: Krzysztof Pastor
Hudba: Arturs Maskats
Libreto: Arturs Maskats, Krzysztof Pastor
Režie: Krzysztof Pastor
Premiéry: 7 a 9. 3. 2019
Uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Shino Sakurado ukazuje naprosto jistý a osobitý výkon. Precizní klasická technika se v tomto případě kloubí s přirozeným tanečním a hereckým projevem. Dokáže velmi citlivě a bez afektu vyjádřit polohy nenávisti, povrchnosti a falše. Ve strhujícím závěru baletu nenechá nikoho na pochybách o prožívaných pocitech potlačované lásky a zoufalství.
Užší nominace – muži
Gaëtan Pires
Role: Petruccio
Inscenace: Zkrocení zlé ženy
Choreografie: Alena Pešková
Hudba: Jan Kučera
Libreto: Alena Pešková
Režie: Alena Pešková
Premiéra: 17. 11. 2018
Uvedlo Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Od prvního vstupu na jeviště se prezentuje jako urostlý frajírek, který na nějaké namlouvání prostě nemá čas. Pořád kontroluje hodinky, aby snad nepřišel o nějakou zábavu. Velký rozsah nohou, charisma, suverénní technika, přirozené herectví – z toho roste překvapivě zralý výkon mladého Gaëtana Pirese.
Matěj Šust
Role: Colas
Inscenace: Marná opatrnost (La Fille mal gardée)
Choreografie: Frederick Ashton
Hudba: Louis Joseph Ferdinand Hérold, John Lanchbery
Libreto (scénář): Jean Dauberval
Premiéry: 19. a 20. 4. 2018
Uvedlo Národní divadlo Praha
V roli Colase svým výkonem Matěj Šust opět dokázal, že patří k našim nejlepším tanečním umělcům současnosti. Jeho projev je bezprostřední, autentický, přesvědčivý. Technicky náročný choreografický slovník Fredericka Ashtona zvládá precizně, s lehkostí a citem pro komiku. V duetech je spolehlivým partnerem se smyslem pro muzikalitu, kterou využívá při vedení pohybových frází.
Dominik Vodička
Role: Muž
Inscenace: Kytice
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Ondřej Brousek
Libreto (scénář): Petr Zuska
Režie: Petr Zuska
Premiéra: 1. 5. 2019
Uvedl Pražský komorní balet
Dominik Vodička tančí roli Muže se stoupající energií, jež graduje v druhé části inscenace. Jeho pohyb souzní citlivě s hudební předlohou; pohybový slovník choreografa naplňuje pravdivým výrazem. V dramatických momentech je přirozeně mužný, dynamický, v lyrických pasážích něžný a pokorný. Role Muže v baladickém příběhu je plná kontrastů a emocí, které tanečník na jevišti silně prožívá.
Širší nominace – ženy
Jarmila Hruškociová (Zkrocení zlé ženy, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Ivona Jeličová (Bouře, Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Kristýna Němečková (Návštěvníci, Hangár 18, Dekkadancers Praha)
Tereza Ondrová (Same Same, Divadlo Ponec Praha
Sawa Shiratsuki (Don Quijote Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Emily-Joy Smith (Bajadéra, Moravské divadlo Olomouc)
Linda Svidró (Kytice, Pražský komorní balet)
Širší nominace – muži
Petr Horníček (Ego, Losers Cirque Company Praha)
Matthias Kastl (Nebezpečné známosti, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Peter Lerant (Walking Mad, Národní divadlo Brno)
Zdeněk Mládek (Tramvaj do stanice Touha, Jihočeské divadlo České Budějovice)
Sergio Méndes Romero (Don Quijote, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ondřej Vinklát (Marná opatrnost (La Fille mal gardée), Národní divadlo Praha)
Adam Zvonař (Labutí jezero, Národní divadlo Praha)
Zdroj: Ceny Thálie
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace