Aktuální trendy novocirkusové scény v podání českých i zahraničních performerů přinese od 10. do 16. února 2019 již šestý ročník mezinárodního festivalu Cirkopolis. Během sedmi večerů se na scéně Paláce Akropolis, Divadla Ponec a Kasáren Karlín vystřídá celkem osm souborů. Festival zahájí žonglérsko-bubenická show LOOP v podání francouzského souboru Cie Stoptoï.
Seznámit diváky se současnou rozmanitou zahraniční i českou novocirkusovou scénou, to je cílem festivalu nezávislého nového cirkusu Cirkopolis. Do České republiky přiváží představení, která testují umělecké i fyzické hranice projevu, mísí v sobě akrobacii, žonglování, moderní tanec, pohybové divadlo, rytmus i hudbu. „Dlouhodobě se zaměřujeme na aktuální trendy autorské novocirkusové tvorby. Vybíráme představení, která mají přesah do jiných uměleckých žánrů a druhů. Jsou zkrátka trochu odvážnější. Ve výběru klademe důraz i na různé cirkusové techniky, které se snažíme představovat. Každý Cirkopolis má trochu jinou energii a náboj. A letos jsme rozšířili programovou nabídku i o site specific projekt Elišky Brtnické v Kasárnách Karlín,” říká Šárka Maršíková, ředitelka CIRQUEONu.
Festival odstartuje žonglérská podívaná. V představení LOOP předvedou francouzští Cie Stoptoï za doprovodu bubenického rytmu unikátní způsob, jak si pohrát s žonglérskými kruhy. Jedna z dvojice – první dáma žonglování Neta Oren se již v roce 2016 festivalu představila se skupinou EaEo. „Neta Oren a Gonzalo Fernandez předvádí technicky bravurní žonglérský koncert, při kterém se objekty mění do neuvěřitelných tvarů, ” doplňuje Šárka Maršíková.
Mistři dekonstrukce, akrobacie a manipulace s objekty, katalánský ansámbl PSiRC, před třemi lety oslnil PLZEŇ 2015 představením Acrometria. V únoru s ním zavítají i do Prahy. Představení propojuje moderní akrobacii a pohybové divadlo a ukazuje, v čem tkví mnohovrstevnatá podoba nového cirkusu a pestrost tohoto žánru. „Acrometria během několika vteřin vtáhne diváka do světa plného fyzického risku a napětí. Aktéři staví a dekonstruují prostor i scénu, hrají si s geometrií nejen objektovou, ale i vztahovou. Představení má dynamiku i ohromnou křehkost a jemnost. Toto trio zaručuje výjimečný zážitek,” dodává Šárka Maršíková.
Jemnost a krása pohybu, to charakterizuje belgicko-holandské akrobatické duo Zinzi & Evertjan. Tato dvojice po absolvování holandské cirkusové školy ACaPA získala několik ocenění, jela tour s proslulou skupinou Cie XY a kanadskými The 7 Fingers. Pražskému publiku představí poetickou performance MEMO, která je ukázkou techniky, něžnosti a napětí zároveň. V současné době se zaměřují na autorskou tvorbu, která vychází ze znamenité cirkusové techniky, poezie těla a vizuální hry.
Zábavné, napínavé i hravé je představení Masse Critique francouzské skupiny Lonely Circus, které propojuje balanční techniku a vizuální hudební instalaci. Čtyři muži si v něm za doprovodu minimalistické hudby pohrávají s kameny. Kámen tu symbolizuje základní stavební prvek, který je předmětem fanatických excesů, dětských her i největší architektonickou výzvou. V Masse Critique je každý kámen možností pro stavbu, leč nestabilní a pomíjivou. „Lonely Circus nejsou žádní elévové. Provazochodec Sébastien Le Guen a hudební skladatel Jérôme Hoffman se dlouhodobě zaměřují na propojení netradičních balančních cirkusových technik a snímání zvuků, které v reálném čase mixují do hudebního celku,” prozradila Šárka Maršíková.
Největší překvapení festivalu se odehraje až na úplný závěr. V prostorách nuselského CIRQUEONu nazkouší pětice performerů dlouhodobě tvořících v Berlíně představení Cirkopolis Vol. 6: Berlin Spirit, které bude premiérou a derniérou zároveň. „Tento jednorázový formát se během šesti let trvání festivalu osvědčil a těší se nebývalému diváckému zájmu. Všichni, umělci, diváci, režisér i my dramaturgové, sázíme na lidskou kreativitu a totální umělecký zápal a evidentně se nám každoročně daří vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a zábavy. Ale vždy je to sázka, co nakonec vznikne. Tentokrát je to okořeněno tím, že jsme pozvali berlínské novocirkusové umělce ve spolupráci s Berlin Circus Festival” říká Petr Boháč, divadelní dramaturg Paláce Akropolis.
Cirkopolis se každoročně zaměřuje i na českou scénu. Letošní program nabídne tři zástupce. Akrobatickou site-specific performance Opticon oživí Eliška Brtnická bývalý bazén Kasáren Karlín. Inspirovaná fotografickou prací bratra Vojtěcha Brtnického se v představení snaží zachytit pohyb očima fotografa, a přitom ho nezastavit. Představení DÓ Lukase Blahy a Evy Staré propojuje tanec a cirkus v haiku poezii. Pohybová báseň propojuje tanec a moderního žonglování a pracuje na objevování nových možností dvou těl. Cirkopolí Cirksession přivede na jeviště šest studentů a absolventů cirkusových profesionálních škol v šesti sólových vystoupeních. Každá performance spojuje jedno téma: jak zahraniční studium ovlivňuje tvorbu a budoucí kariéru umělců.
Během festivalu pořádá CIRQUEON čtyři velká setkání cirkusových profesionálů. V termínu od 8. do 12. února bude hostit mezinárodní workshop projektu Social Circus Advocacy zaměřený na „spočitalenost cirkusu“, tedy propojení cirkusu a datové analytiky pod vedením Jany Ady Kubíčkové. Ve dnech od 14. do 16. února se do Prahy sjedou zástupci cirkusových organizací ze šesti zemí evropského partnerství Educircation - CIRCE, aby se setkali s českými organizátory cirkusových festivalů jako Cirkopolis, Letní Letná nebo Cirk-UFF. Ve stejnou dobu zasedne valná hromada mezinárodní sítě Caravan Circus Network, na kterou dorazí patnáct ředitelů a koordinátorů youth cirkusových škol z celého světa. Kromě jiných i zakladatel Palestinské cirkusové školy, Shadi Zmorrod, prezident Caravan Network a ředitel Ecole de Cirque de Bruxelles Vincent Wauters nebo Ulla Hokkanen z Galway Comunity Circus spolupracující na programu Evropského města kultury 2020. Týden zakončí víkendový workshop pro cirkusové lektory vedený belgickým social cirkusovým guru Stevenem Desangeherem.
Zdroj: CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus
Festival nového cirkusu Cirkopolis zahájí žonglérsko-bubenická show
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 7 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 7 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 9 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace