Abych byl přesný, jde o taneční pragocentrismus. Mentálně omezený obzor, který ignoruje (ať už vědomě, či nezáměrně) talentované tvůrce, pedagogické aktivity či uměleckou rozmanitost vymykající se dostředivé síle hlavního města, zatímco přeceňuje význam projevů ve svém zúženém horizontu. Víme snad něco konkrétnějšího o brněnské konzervatoři, festivalu ve Valašském Meziříčí, ostravských improvizačních večerech, sólistech ústeckého baletu, jablonecké letní škole nebo olomoucké nezávislé scéně z jiných než regionálních zpravodajů?
Zato jsme detailně informováni o každé rozepři na pražské konzervatoři A či B, přesunu sólisty Národního divadla z šatny na fyzioterapii nebo amatérském konceptuálním kusu, jenž si klade za cíl vyřešit (spolu se všemi třemi diváky) klimatickou krizi z jakéhosi pražského sklepa. Patrně na tom má podíl i domicil autorů. Jenže taneční pragocentrismus nepůjde omluvit tak snadno; text lze dnes poslat z opačného koutu země jedním kliknutím. Nevěřím, že by se mimo Prahu nerodila pozorná oka a talentovaná pera, stejně jako se mimo ni pochopitelně rodí i pozoruhodní umělci. Jen je třeba mimopražské reportéry objevit, podpořit a vyzvat je k produkci. Klíčový je zájem.
Nezaznamenaná událost možná zůstane navždy v srdcích svědků, avšak sítem historie propadne. Problém v nedostatku dění zde přitom není. Pokud to tak vypadá, možná zaměňujeme následek za příčinu: v momentě, kdy se oblastnímu tanci dostane více pozornosti, vyvstane ve své plné existenci. Média mají moc ovlivňovat (a vytvářet!) veřejné mínění, a tím směřovat tok pozornosti a financí, což jsou nejen v našem oboru podmínky přežití. Mediálním zájmem lokálnímu tanci nejen pomůžeme v životaschopnosti, ale podpoříme jej i v jeho rozvoji! Lidé, ať už žijí kdekoli, by si zasloužili mít k tanci přístup, stejně jako si zaslouží být informováni o jeho podobách. A co se týče tance samotného, otevření se světu směrem dovnitř mu nemůže uškodit. Jediné, co je tady v sázce, je pocit pražské výlučnosti.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?