Ve své glose (zde) Jana Bohutínská diagnostikovala nemoc nejen profesní organizace Vize tance, ale i celého našeho oboru. Lze to shrnout jako personální krizi těch, kteří „dokážou vidět tanec v širokém uměleckém i společenském kontextu a jsou ochotní i schopní přijímat širší zodpovědnost – nikoliv jen za své organizace, za něž bojují jak lvice a lvi, ale také za obor jako celek, se schopností povznést se nad svůj zájem, nad své ego, nad pěnu dní, nad žabomyší a zákopové války, nad osobní nepochopení, nesouhlasy, animozity a nenávisti.“
Plně s ní souhlasím a uvědomuji si o to palčivěji jednu z příčin, které nás do tohoto stavu dovedly: totiž zanedbanou prevenci. V době, kdy se formuje tělo tanečníka, než vystoupí sám za sebe na jeviště, se zároveň utváří i jeho duch. Na prahu dospělosti vypouštíme do světa „hotové“ osobnosti, jejichž vzdělání považujeme za ukončené a očekáváme od nich samozřejmě stoprocentní výkon a profesionalitu, ale i odpovědnost volit. Nejen politickou stranu, ale také směr své kariéry a budoucnosti, potažmo oboru jako takového.
Kde je zakopaný pes? Vždyť taneční amatér je v kontextu svého oboru mnohdy vzdělanější než leckterý profesionál! (A mluvím o znalostech aktuálního dění, situaci a procesech, nikoli o jménech balerín v proslulém pas de quatre.) Mnoho profesionálů totiž vychováváme v izolaci. Konzervatoře mají natolik hustý program a požadavky, že mládeži nezbývá energie na to zjistit, co se děje za zdmi školy. Vybaveni jedinou doktrínou a názory místních pedagogů doufají, že zahnízdí v útrobách některého z divadel. Studenti tanečních škol ani již v baletních souborech zaměstnaní absolventi nechodí do divadla (mimo vlastní práci) či jinam za kulturou, zřídka je vidíme na workshopech či seminářích, nepotkáme na festivalech. Nevyhledávají vzdělání v příbuzných uměleckých či humanitních oborech – nebo spíš: nemají na to čas a prostor.
Nemůže-li Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi. Pokud všichni ti, kdo vychovávají budoucí tanečníky, nepřekročí vlastní stín a nenaočkují mládež touhou po zvědavosti, objevování, konfrontaci, dialogu a kontextu jejich budoucí profese, nemůžeme čekat, že na cestě mezi šatnou, sálem a jevištěm vyrostou osobnosti, jaké bychom si přáli v českém tanci mít.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace