S Baletem Praha Junior jste v minulosti spolupracoval několikrát, někteří absolventi TCP později tančili ve vašem souboru. Jak vnímáte úroveň současných studentů a jak se liší práce s nimi od tvorby s vlastním souborem?
Moje spolupráce a partnerství s TCP trvají téměř dvacet let a byly vždy, myslím, velmi úspěšné a plodné. Za tu dobu jsem vytvořil více než patnáct baletů. Úroveň současných studentů je velmi vysoká. Samozřejmě je výrazný rozdíl, zda pracuji se zkušenými tanečníky, nebo s mladými, kteří mají méně zkušeností. Nicméně jsem s jejich úrovní spokojen, jsou mladí, nadšení a díky repertoáru Baletu Praha Junior nasbírají během sezony dost zkušeností ve svých představeních.
Antické téma nezpracováváte poprvé. Máte k tomuto období nějaký bližší vztah, či proč jste si vybral právě téma Prométhea?
Ředitel TCP Antonín Schneider mě požádal o vytvoření baletu na Beethovenovu baletní suitu. Na první poslech jsem v Beethovenově díle nenašel „jeho“ Prométhea, ale po opakovaném poslechu této úžasné hudby jsem v ní nečekaně objevil toho „svého“. Těším se, že při premiéře bude hrát živý orchestr.
Jste i autorem libreta. Z jakých zdrojů jste primárně vycházel?
Příběh a dramaturgie mého baletu se blíží původnímu pojetí. Moje verze je jakousi „baletní perzifláží“ velkého a hrdinného mýtu. Mým záměrem bylo demystifikovat Prométheův charakter. Můj Prométheus je typický antihrdina. Je to obyčejný, milující člověk.
Attila Egerházi (13. října 1964), rodák z maďarské Budapešti, vystudoval klasický balet a moderní techniky na tamní škole Jeszenszky Endre, později získal diplom na Maďarské taneční akademii – obor pedagogika, kde absolvoval v roce 1998. Dva roky byl členem Vienna Dance Laboratory s ředitelem Ismaelem Ivem, poté v letech 1989–2000 tančil v souboru Maďarského národního baletu. Roku 1990 založil Budapest Dance Theatre, kde byl osm let ředitelem a choreografem. Poté mezi lety 1998–2000 působil jako umělecký ředitel choreografického studia v Hungarian National Ballet. Stejný post zastával v období let 2001–2003 v Ballet Pécs, mezi lety 2004–2006 v Ballet Debrecen a od roku 2006 byl šéfem a zakladatelem Hungarian Ballet Theater. V roce 2003 získal významné ocenění Harangozó udělované za výjimečné umělecké činy v oblasti taneční kultury. Od sezony 2009/2010 byl uměleckým šéfem baletu Jihočeského divadla. Pod jeho vedením se tamní balet představil především novým uměleckým profilem a koncepcí. V roce 2010 obdržel Cenu Divadelních novin za událost sezony – režii a choreografii Stravinského baletu Pták Ohnivák. Roku 2015 získal Cenu za autorské dílo – inscenaci Kauza Kafka – v soutěžní přehlídce Balet 2014.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace