Program večera zkomponoval šéf baletu a současně režisér večera Mário Radačovský tak, aby publiku nabídl v bohatém kaleidoskopu úryvky z repertoáru baletního souboru, ale i ukázky různých tanečních žánrů a stylů.
Již úvodní číslo Balet a Twerk v Národním divadle Brno v choreografii Kateřiny Nováčkové konfrontovalo dva naprosto odlišné styly – baletní výstup s dnes módním twerkem. Sama jsem byla zvědavá, jak tato novinka vypadá. Po pravdě řečeno, nic nového pod sluncem – základem jsou izolace a pohupy pánve v různých pozicích, které působí místy až vulgárně. Cesta tanečním světem pokračovala ukázkou mixu standardních tanců (waltz, quickstep, tango) známé brněnské taneční školy Dynamic. Do ohnivého Španělska nás uvedla Jana Drdácká v doprovodu kytaristy a zpěváka Stanislava Kohútka a jejich vystoupení Flamenca na lidovou hudbu z Andalusie. Krása čistého baletu vynikla v podání Andrey Popov Smejkalové a Ivana Popova v dokonalém souznění adagia z druhého jednání Labutího jezera.
O přestávce se hosté mohli občerstvit a zhlédnout malý happening, kdy se tutu tanečnice stalo plátnem pro výtvarníka graffiti. Druhou část večera otevřel umělecký soubor Lúčnica s efektním a veselým Hrnčiarským čardášem v choreografii Štefana Nosáľa. Dokonce dvě samostatná čísla mohl uvést soubor Mighty Shake Zastávka se svou hiphopovou a street dance show. První z nich, divadelně kostýmované a řinčící řetězy Fallen King Spades se nějak nemohlo rozjet. Druhé vystoupení Back to the Roots už si na nic víc nehrálo a vneslo do publika dravější interpretaci.
Závěrečné číslo v podání sólistů brněnského baletu Emilie Vuorio a Arthura Abrama tvořilo skutečně třešničku na roztančeném dortu. Jednalo se o ukázku z připravovaného baletu Mária Radačovského Black and White – současnýma očima pojatého Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovského. Opět ono známé adagio v moderním hávu plné hravosti, mládí, vtipu a něhy. Už se můžeme těšit, čím nás brněnský balet na premiéře v Mahenově divadle překvapí. Celým večerem s vtipem provázeli členové činoherního souboru Jakub Šafránek a Bedřich Výtisk, představily se i Miloslav Ištvan Quartett a Daniela Straková Šedrlová v ukázce z připravované opery Bohuslava Martinů Hry o Marii.
A kdo byl z baletního souboru oceněn? Nejlepší taneční výkon – ženy – Eriko Wakizono. Nejlepší taneční výkon – muži – Jan Fousek. Do Síně slávy vstoupil za balet za celoživotní mistrovství Ludvík Kotzian. Nejlepší baletní premiéra – Louskáček v choreografii Fernanda Naulta. Absolutním vítězem se stal sólista baletu Jan Fousek.
Psáno z galavečera 11. března 2015, Mahenovo divadlo Brno.
Cena Diva 2014
Režie: Mário Radačovský a balet NdB
Asistent režie: Pavel Plšek
Večerem provázeli: Jakub Šafránek a Bedřich Výtisk
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace