Jednotlivé soubory zvolily pro své choreografie odlišná prostředí. Díky tomu jsme mohli nahlédnout nejen do prostoru Place 4 People, ale také do baletních sálů nebo na jeviště daného divadla.
Večerní program zahájil soubor Bohemia Balet s fragmentem baletu Penzion na předměstí choreografky Hany Litterové. Mladí umělci rozverně roztančili domovský sál organizátorů Place 4 People na písničky Hany Hegerové. Následovala zdravice Pozdrav k Mezinárodnímu dni tance, kterou připravil soubor Lenka Vagnerová & Company. Skupina interpretů maximálně využila možnosti, které jim prostor nabízel. Trefné střihy a využití kamery přineslo pár příjemných minut se slavnostním nádechem. Ač zdravice zpočátku navodila mírně dramatickou atmosféru, postupně přinesla do večera optimismus a pozitivní náladu.
Sólová choreografie Fo(u)r One od Petra Zusky v podání Terezy Hlouškové z Pražského komorního baletu nás zavedla zpět do jemného a intimního prostředí. Tanečnice naplnila s ladností příjemnou hudbu, choreografii předvedla živě na sále Place 4 People, kde pohyb násobila všudypřítomná zrcadla.
Před začátkem dalšího díla předala, alespoň na dálku, Taťána Gregor Brzobohatá cenu Beauty of Help Award 2021 od Nadace Krása pomoci choreografovi Jiřímu Kyliánovi. Následně byla uvedena filmová miniatura z představení Narozen v cizině, které vzniklo na základě autorských textů Jiřího Kyliána a bývá obvykle uváděné v divadle Viola. V krátké ukázce trvající necelé dvě minuty se v sérii komických černobílých skečů představil jako interpret sám Jiří Kylián.
Další část nás zavedla na jeviště Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Dílo Tančila jsem inspirované životem atypické zpěvačky Florence Foster Jenkins v podání Ayano Nagamori vytvořil sólista souboru Sebastiano Mazzia. Choreografie je uváděna jako součást komponovaného večera 3+1.
Následovala novinka z dosud nezveřejněného představení Mauglí choreografky Mariky Mikanové z Divadla F. X. Šaldy v Liberci, jehož premiéra byla již dvakrát odložena. Diváci dostali možnost zhlédnout alespoň romantický duet v podání Nurii Cazorly Garcíi a Ennia Zappaly. Interpretka tohoto díla Nuria Cazorla García vytvořila následující dílo Cuéntame, ve kterém se v neoklasické choreografii představilo osm členů souboru.
Známá dramatická hudba El Tango de Roxanne nás zavedla do baletního sálu Moravského divadla Olomouc. Milostný trojúhelník pod názvem Moulin Rouge zde ztvárnili tanečníci Yui Kyotani, Alejandro Polo a Seamus Wilkinson. I přes jednoduchost prostředí dokázali přenést napětí jejich vztahu přes obrazovky. Následující choreografii May I Take Your Order? připravila tanečnice stejného baletního souboru Chloe Jones. Přestože začátek provázely technické potíže, brzy se divák mohl ponořit do uvolněné scény situované do kavárenského prostředí.
Představení Zkrocení zlé ženy choreografky Aleny Peškové mělo v Divadle J. K. Tyla v Plzni premiéru 17. listopadu 2018. Nyní si diváci toto představení mohli připomenout několika krátkými úryvky napříč celou inscenací. Na jeviště Národního divadla moravskoslezského mohli diváci pohlédnout ve fragmentu díla Rossiniho karty. Záznam choreografie Maura Bigonzettiho nabízel detailní záběry provedení pohybu i výrazů tanečníků.
Večer uzavřely výstupy tanečníků Národního divadla Brno a Národního divadla v Praze. První Gaslight vytvořila Carolina Isach Cogollos a to přímo pro on-line uvedení v rámci Mezinárodního dne tance. Zatančila si zde po boku Roberta Kocha. Závěrečným ryze klasickým kusem bylo pas de deux Modrého ptáka a princezny Floriny z baletu Spící krasavice. Tato ukázka z nově připravené inscenace nám kromě čisté techniky tanečníků dopřála pohled na vytříbenou a nákladnou scénografii a kostýmy. On-line premiéra baletu Spící krasavice Národního divadla v Praze se uskutečnila v tentýž den, tedy 29. dubna 2021.
Závěrečný večer Mezinárodního dne tance 2021 se neobešel bez technických komplikací, které se on-line událostem občas nevyhnou. Doufejme, stejně jako organizátoři, že příští rok akce proběhne již naživo a za plné účasti diváků.
Psáno z online streamu 29. dubna 2021.
Zde můžete zhlédnout druhou část streamu včetně Gala baletních souborů:
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace