Koncept a choreografii vytvořila Agáta Jarošová pro Natalii Tun. Vzniklo krátké, avšak tematicky nabité sólo, ve kterém se pracuje s motivy, jako jsou identita, tělesnost a prostor či prostředí kolem nás. Těmto tématům se ostatně LUSK věnoval i ve své první premiéře. V poetickém a intimním díle YUTORI (recenze zde) choreografky Natalie Tun trojice tanečnic otevřela fyzický dialog vycházející z japonské filosofie, volající po zklidnění a vystoupení z časového toku všedního dne. Kromě vzájemných interakcí pohyb doplňovalo mimické vyjádření emocí – překvapení, obdivu a důvěry.
VLASY fungují na podobném principu. Jediná tanečnice se stává výzkumnicí a scéna s bílým baletizolem zase odbornou laboratoří. Předmětem bádání a badatelkou v jednom je ale umělkyně sama. Na začátku Natalie Tun přichází do pomalu mizející tmy. Na sobě má temně rudý overal s ozdobnými volány, vlasy rozpuštěné, jen na konci nohou je v náznaku temných obrysů vidět něco, co tam nepatří. Tanečnice se podivně pomalou a zatěžkanou chůzí přibližuje vpřed a působí, že svět kolem sebe spatřuje zcela poprvé.
Až první ostřejší paprsky hřejivého světla odhalují, že dívce z nohavic overalu čouhají husté, zacuchané chomáče vlasů ve stejně tmavě rezavém odstínu, jako jsou ty její. Opatrnými kroky prostor obchází a obezřetně si jej měří. Chůzi doplňuje nejistými gesty pažemi, následně pak rozhýbává celé tělo. Pohyb vychází především z vln trupu, z častého lomení končetin v kloubech a pádů k zemi. Vlnění je zakončeno většinou ostrým trhnutím krku a hlavy.
Pohyb postupně graduje a rostoucí intenzita tanečního projevu naznačuje jednu z hlavních tematických linek celé choreografie, kdy tanečnice jako by přestávala být v kontaktu s vlastním tělem. Kromě pohybu se zrychluje i její dech a svobodu fyzického projevu více a více ztěžují vlasy, které ženě „rostou“ z hlavy i nohou. Musí je za sebou vláčet, často se jimi udeří a stále více ji uzemňují. Ožívají svým životem, stávají se organickou a lehce démonickou entitou a schránku mladé ženy ovládají jako loutku.
Co mi ale přijde až fascinující, je ambivalentní dojem, který z počínání Natalie Tun získávám. Ačkoliv tanec, jeho provedení a její dech gradují a působí tíživěji, v obličeji tanečnice nedochází téměř k žádné proměně. Mimicky je klidná, statická, až stoická. Ve změti dunivé, nemelodické elektronické hudby s přesným a surově chladným rytmem se tak zamýšlím nad významem takového jednání. Zdá se mi, že dílo se pro tanečnici stává hrou, v níž může simulovat právě odcizení či souznění fyzické schránky a nehmotné mysli.
Opakovaně si sahá na příliš dlouhé vlasy, jejich prameny ji stahují k zemi, následně ji zase táhnou vzhůru až na konečky prstů. Sama tak poznává různé varianty střetů s touto prapodivnou entitou a bádá nad různými přístupy k ní. Interpretka interakce zaznamenává vlastním tělem, dále pokračuje ve svém výzkumu a zdánlivě vágní a jednoduše gradující choreografie se pro ni stává především badatelským prostředkem. To navíc podporuje i repetitivnost pohybového slovníku (zmíněné vlny, pády, lomení končetin) či momenty, v nichž si performerka cosi v klidu špitá. Možná jen komentuje a čistě pro sebe pojmenovává probíhající dění.
Ačkoliv je i tato tanečněvýzkumná rovina přirozenou součástí nejspíše každého představení, mám za to, že vychází z vlastní zkušenosti fyzického a divadelního zkoumání totožnosti umělkyně. Zatímco v první choreografii spolku LUSK byly výše popsané motivy zpracovávány formou pohybového dialogu mezi trojicí tanečnic, ve druhé inscenaci vznikl prostor pro performativní simulaci vztahů s tím, co nás omezuje a s čím zápasíme. Natalie Tun v choreografii znovu a znovu zakouší nové podoby toho, jak se (ne)nechat vlasovým monstrem ovládat. Určitou scénickou vágnost, kterou u mě inscenace zprvu vyvolala, tak vystřídala výzva k zamyšlení nad vztahem identity, tělesnosti a vlivů, které na ně mohou působit.
Na taneční výzkum Jarošové tak lze nahlížet i optikou posthumanistických tendencí (ty v českém tanečně-pohybovém diskurzu rozvíjejí například Jitka Pavlišová či Tereza Richterová) a vlasové přídavky na končetinách Natalie Tun tak vnímat jako snahu o přesouvání akcentů a centra identity mimo samotné tělo tanečnice. Jejím nástrojem v choreografii není totiž už jen vlastní korpus, ale tělo rozšířené a ovlivněné právě vlasovou bytostí. A jsou to právě deformace, dekonstrukce a fragmentarizace těl, které slouží coby hlavní principy posthumanismu v tanečním umění. Teorie posthumanismu nabourává antropocentrické uvažování a tělo člověka vnímá „jen“ jako jednoho z mnoha nositelů narativů, znaků a myšlenek. VLASY tak lze číst i jako pokus o změnu úhlu pohledu, s nímž se díváme a chápeme status lidského tanečního těla.
Psáno z premiéry 11. listopadu 2024, divadlo Venuše ve Švehlovce.
VLASY
Koncept a choreografie: Agáta Jarošová
Tanečnice: Natalie Tun
Hudba: Martin Krčmář
Dramaturgická konzultace: Carolina Arandia
Světelný design: Judita Mejstříková
Scénografie a kostým: Mara Ingea
Premiéra: 11. 11. 2024
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu