1000 jeřábů (Bára Beinhauerová, Veronika Fárová, Viktorie Georgievová, Adéla Kašparová, Veronika Klimentová). Foto: Adéla Vosičková.
V rámci tradičních Večerů studentů HAMU se v divadle Ponec 13. dubna 2019 představila absolventka Janáčkovy konzervatoře Petra Hájková. Během studií vytvořila choreografie, které uspěly dokonce i v zahraničních soutěžích pro mladé (například Bytom 2011, kde získala druhé místo). Současně dokončuje magisterské studium choreografie na Akademii múzických umění v Praze. V nedávné době představila tři díla na zahraničním festivalu v Japonsku a snad právě díky této výjimečné a velmi úspěšné prezentaci byla v roce 2018 vybrána a podpořena ve stipendijním programu Summer LAB 2018 taneční platformy Contemporary Theatre.
Hájkové nová choreografie s názvem 1000 jeřábů vznikla právě jako výsledné dílo tohoto programu a zároveň jako její diplomová práce magisterského studia na HAMU. Choreografka podložila koncepci inscenace motivem starodávné japonské legendy a příběhu dívky Sadako, která onemocněla po jaderném útoku v Hirošimě. Legenda praví, že každému, kdo složí tisíc papírových jeřábů origami, se splní jedno přání. Sadako toužila po uzdravení, ale stihla složit jen 644 jeřábů. Inspirovala však mnoho svých přátel a spolužáků a její pomník v Hirošimě, na němž drží v rukou zlatého jeřába, se stal symbolem důsledků použití jaderných zbraní. Každý rok lidé posílají k její soše nespočet papírových jeřábů jako projev sounáležitosti, míru a naděje.
Při příchodu do sálu nalezne každý divák na svém sedadle složeného papírového jeřába. Performance začíná v duchu hororové atmosféry. Na jevišti vidíme malou dívku v bílých šatech, která po celou inscenaci symbolizuje úsvit naděje. Svižně a zručně skládá jeřáby za doprovodu temné a táhlé hudby. Po poměrně dlouhém a pomalém úvodu se objevuje skupina tanečnic. Ilustrují hudební motivy a téma konečnosti života a fatální nemoci kroužením a společným cyklickým vířením po prostoru, které se proměňuje v minimálních detailech. Forma zůstává stejná, tanec je trýznivý a útrpný jako vědomé čekání na smrt. Veškerá fyzická akce je inspirovaná repetitivní bublavou hudbou, neustále plynoucí jako voda. Skupina funguje jako jedno těleso, které interaguje s malou tanečnicí a jejich souhra je velmi precizní. V závěru představení vidíme na jevišti zhasínající naději – skupina dívek leží propletená na hromadě v koutě, jako mozaika nemocných těl. Malá tanečnice čím dál tím rychleji a zoufaleji skládá papírové jeřáby, kolem sebe jich má už hromadu, ale stále jich není dost. Najednou hudba ztichne, celý prostor potemní a ona klesne k zemi. Smrt znázorňuje příchod tmavé postavy z hlediště nesoucí kufřík plný jeřábů, které holčička nestihla složit.
Inscenace nevykazuje plejádu symbolů a znaků, ale drží se spíše minimalistického stylu, což je ku prospěchu. Scénografka Veronika Moudrá odvedla profesionální výkon. Kostýmy byly vkusné a funkční. Výtvarnou dominantou inscenace je práce světelného designéra Tomáše Morávka a samozřejmě origami, které podporují děsivě-magickou, avšak jemně-hravou atmosféru a snoubí účelnost s elegantní jednoduchostí.
Autoři si pro diváky připravili ucelený jevištní tvar s dobře propracovanou, hbitou a ladnou spoluprací interpretek. Skvělé bylo především propojení tance s plavnou hudbou Adama Pobořila, která držela celou koncepci pohromadě. Škoda však, že tvůrci zařadili málo dramatických zvratů, které by zdůraznily děj, takže závěrečná pointa nebyla zcela vyřčena. Temporytmus v představení místy kolísal, tu a tam byl příliš pomalý a táhlý, čímž vznikala hluchá místa, kdy divák dychtil po dynamice. Inscenaci by prospělo méně víření a různorodých vjemů, které místy odváděly pozornost, a větší důraz na detail a proměny rytmu. Prohřešky proti nedokonalosti byly však povětšinou dílčího charakteru. Choreografka Petra Hájková svým absolventským představením prokázala nejen schopnost diváka zaujmout, ale i velmi dobrý analytický intelekt a pečlivost.
Psáno z představení 13. dubna 2019, divadlo Ponec.
1000 jeřábů
Choreografie: Petra Hájková
Interpretace: Bára Beinhauerová, Veronika Fárová, Viktorie Georgievová, Markéta Jandová, Adéla Kašparová, Veronika Klimentová, Sophie Knapová
Hudba: Adam Pobořil
Scénografie a kostýmy: Veronika Moudrá
Vedoucí práce: Bohumíra Eliášová
Mentoring: Nataša Novotná, Vendula Poznarová, Lenka Vagnerová
Produkce: Kateřina Peková
Světelný design: Tomáš Morávek
Premiéra: 13. 4. 2019, divadlo Ponec, Praha
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 5x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?