Dílo Sluha dvou pánů vzniklo dle stejnojmenné předlohy, divadelní hry typu commedie dell’arte italského dramatika Carla Goldoniho z roku 1745. Alena Pešková se literární předlohy striktně nedržela, pohrála si s postavami a jejich důkladně vykresleným charakterem. Místo Doktora se zde například objevila rozverná vdova Doktorka, která se ráda nakrucovala (nejen) před pány. Choreografka děj rozdělila do osmi obrazů, přenesla jej z 18. století do blíže neurčených let 20. století, a nazvala dílo „jazzovým tanečním divadlem“ či „komiksovým baletem“. Hudbu v rytmu jazzu připravil skladatel Michal Vejskal, obohatil ji i o skladby například Duka Ellingtona, Franka Sinatry nebo Elly Fitzgeraldové.
Pohybový slovník je směsicí různých stylů. Primárně vychází z klasického tance, zahrnuje ale také prvky neoklasiky, jazzu, contemporary i akrobacie. Tanečnice se objevují jak sur les pointes, tak v charakterní obuvi.
Největší hvězdou večera byl představitel sluhy Truffaldina, australský tanečník Rory Ferguson. Role mu byla šitá na tělo, v inscenaci dostal mnoho prostoru, jen zřídkakdy scénu opustil. Kromě skvělé klasické techniky a bravurního provedení všech prvků předvedl také stepové sólo. Role Sluhy se ukázala jako velmi náročná nejenom fyzicky, ale také herecky. Titulní postava ve výsledku vyzněla překvapivě celkem moudře, atraktivně a šikovně, ač v původní předloze se jedná spíše o prostoduchého člověka.
V malém libereckém baletním souboru dostal každý tanečník možnost vyniknout. Pešková pro všechny našla jim blízký naturel. Představení sázelo na komičnost, humor a nadsázku, kladlo velké nároky na interprety zejména po herecké stránce. Jednotlivé postavy několikrát „komunikovaly“ s diváky, na jevišti se kouřilo, žvýkalo, mluvilo i zpívalo.
Ve Sluhovi dvou pánů sledujeme humorné scénky, souboje s revolvery za použití stroboskopu, romantické duety i několik bujarých večírků (je jich však až příliš mnoho). Za jeden z pěkných momentů představení bych jmenovala duet Beatrice a Klárky ve třetím obraze v podání Rie Mority a Annabel Pierce (Klárka zjistila, že muž, za kterého ji proti její vůli chtějí provdat, je vlastně převlečená dívka, a stávají se z nich přítelkyně). Zaujaly plynulostí, něžností a upřímností.
Sluha dvou pánů místy osciloval nad propastí přílišného komična, ale nikdy tam naštěstí úplně nesklouzl. Vždy se objevila další nečekaná situace, která upoutala divákovu pozornost. Spletitý děj plný zmatků a nedorozumění ze strany Truffaldina je ale lepší znát předem, nebo si alespoň přečíst před představením program. Jde o hru postav a charakterů, každý je jiný, každý originální. A to libereckému souboru sluší.
Psáno z premiéry 15. listopadu 2019, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.
Sluha dvou pánů
Libreto, režie, choreografie: Alena Pešková
Hudba: Michal Vejskal, koláž
Scéna: Luděk Hora
Kostýmy: Monika Kletečková
Choreografie stepu: Rory Ferguson
Asistenti choreografie: Marika Mikanová, Anna Ščekaleva
Asistent režie: Vlasta Vindušková
Dramaturgie: Marie Pencová
Premiéra: 15. 11. 2019
Video trailer k baletu ZDE.
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 15x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?