Richard Ševčík patří k výrazným osobnostem plzeňského baletu. Je velmi zajímavým tanečníkem charakterního typu s bezpečnou technikou i sugestivním výrazem. Jeho tvůrčí potenciál vychází z bohatých interpretačních zkušeností sólisty a to se projevuje v ryze tanečním slovníku, nijak zvlášť novátorském. Z jeho dosavadních autorských prací je zřejmé, že přeje tanečníkům, aby si dobře a dostatečně zatančili. Ševčíka přitahují velká dramatická témata s dějovou osou i jasným cílem. Ve svém nejnovějším baletu Sedmero krkavců se hlásí k dědictví pohádek, balad i hororů. V koncepci mu pak byly velkou inspirací filmy legendárního režiséra Tima Burtona, a to především z výtvarného hlediska.
Ševčík se jako choreograf uplatňuje již několik let, vytvořil balety Sen noci svatojánské, Obraz Doriana Graye nebo Oliver Twist. Inscenaci Vánoční koleda vytvořili spolu se skladatelem Janem Matáskem právě pro liberecký baletní soubor. V loňské sezoně spolupracoval s režisérkou Irenou Žantovskou, s níž uvedli v Plzni Erbenovu Kytici. Převyprávění Kytice bylo záměrně umírněné a pozitivně laděné pro mladého i dětského diváka. V nynějším projektu, inspirovaném známou pohádkou bratří Grimmů a jednoznačně i Boženou Němcovou, rozvíjí svou fantazii v duchu sci-fi a hororu zároveň. Inscenace je tedy určena více pro dospělé či starší dětské diváky.
Matčino prokletí
„I bodejž byste všichni zkrkavčili…,“ vykřikla matka na své zlobivé syny při hnětení chleba. Proklela je a odsoudila tak k nesnesitelnému životu, kdy černí zlověstní havrani symbolizující hrozbu a zlo se jen v noci proměňují v chlapce.
V úvodní, až přespříliš činoherně a realisticky pojaté scéně vidíme nešťastnou matku v podání Štěpánky Prýmkové, jak na své syny vzpomíná a hořce lituje svého činu. Otce ztvárňuje Vratislav Mikan a dceru Bohdanku nejdříve šikovná Agáta Tandlerová. Dále pak interpretuje náročnou roli nadaná tanečnice Nuria Cazorla García.
Dívku přitahuje truhla, kde jsou uschované chlapecké košile. Přestože se rodiče snažili dívce zabránit, aby svršky svých bratrů objevila, stejně před ní smutnou událost nemohli utajit. Dívenka se sama rozhodne k odchodu z domova a bere na sebe nelehký úkol své bratry najít a zachránit.
Po dramatických zastaveních v lese prosí Bohdanka o pomoc Slunce, Měsíc i Hvězdy, aby jí pomohli hledat zakleté bratry. Duety s pohádkovými postavami Sluncem a Měsícem vrcholí v triu Hvězd. Nakonec jsou to Hvězdy, které na bratry posvítí a ukážou je v jejich skutečné podobě. Vyčerpaná dívka dostane za úkol ušít bratrům nové košile z natrhaných pálivých kopřiv.
Divoké krkavce oblékl Richard Ševčík do temných kostýmů, jsou zahaleni a vtaženi do ostré syrové choreografie dynamických vazeb, připomínajících chvilkami street dance. Let ptáků je znázorněn na projekci promítané na zadní stěně scénografie. Choreograf využívá posuvných klecí, panelů, do kterých jsou tanečníci vpleteni nebo schováni jako v hnízdech nebo na stromech. Dalo by se očekávat, že tyto scénické prvky budou více využity k akrobatickému pohybu, ale i tak je choreografie havranů z celé inscenace asi nejpůsobivější.
Mnoho efektů
Náhodné setkání zoufalé Bohdanky s králem (Rory Ferguson) při nekonečné cestě za bratry vyústí ve velkou lásku. Bohdanka se pak přestěhuje do zámku a plní svůj úkol – ušít bratrům košile z natrhaných kopřiv. Na zámku má vše k dispozici, štěstí jí ale nepřeje nevraživá a žárlící králova sestra (Lenka Marhavá) a její sluha, zkroucený netvor (Jaroslav Kolář). Zvláště po odjezdu krále na výpravu prožívá Bohdanka šílené martyrium. Porodí dítě, kterého se zlá sestra zmocní a vyhodí ho do lesa. Do kolébky podstrčí kočku. Po návratu krále vše nahrává tomu, aby z dívky udělali čarodějnici. Naivní král ji chce nechat upálit na hranici. Mezitím statečná dívka přes veškerá úskalí došije sedmou košili. Z hrůzy volá o pomoc své bratry. Konečně je kouzlo překonáno a vše dobře dopadne. Na hranici nakonec skončí zlá králova sestra.
V gradaci dramatických situací byly dobře postavené duety, rvačky Bohdanky a zlé sestry a hnusného sluhy. Role krále zůstala vykreslena nedostatečně. Přes samotný kvalitní výkon sympatického Roryho Fergusona vyzněla postava naivně. Naopak Bohdanka, na které celá inscenace stojí, téměř z jeviště nesejde. Nuria Cazorla García je nadaná tanečnice, ale především v herecky exponovaných situacích má ještě na čem pracovat.
Hudebník, herec i skladatel Jan Matásek, s kterým si Richard Ševčík dobře rozumí, má za sebou bohaté tvůrčí zkušenosti. Vystavěl hudební i zvukovou kompozici, která připomíná spíše filmový soundtrack. Přes některé internější pasáže napsané pro klavír, housle, violoncello vyznívá hudba celkově velmi povrchně a vlastní, dramaticky nosný příběh přes veškerou tvůrčí snahu spíše podkopává.
Ve snaze naplnit drama sahal choreograf k mnoha efektům, zbytečným realismům i textům, aniž by to baletu prospělo. Rovněž je škoda, že inscenátoři nedořešili proměnu zakletých bratrů tak, aby se ve skutečné podobě ukázali ti samí interpreti, profesionální tanečníci. Reálné bratry hrají amatéři pohybující se sice v rámci zadání dobře, přesto i nesourodost obsazení – profesionálové kontra amatéři, herci i dětské role – přispívá k rozpačitému vyznění nové inscenace.
Psáno z premiéry 4. září 2020, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.
Sedmero krkavců
Režie, choreografie: Richard Ševčík
Libreto: Kateřina Ševčíková
Hudba a text: Jan Matásek
Scéna: Luděk Hora
Foto: Martina Root
Premiéra: 4. 9. 2020
Obsazení:
Bohdanka: Nuria Cazorla García
Malá Bohdanka: Agáta Tandlerová
Král: Rory Ferguson
Králova sestra / Slunce: Lenka Marhavá
Královnin sluha / Měsíc: Jaroslav Kolář
Králova služebná: Annabel Pearce
Bohdančina matka: Štěpánka Prýmková
Bohdančin otec: Vratislav Mikan
Sedm chlapců (bratrů): Štěpán Hejna, Jaromír Yurakov, František Šíma, Jiří Plášil, Dominik Müller, Carlos Ruiz, Jean Charles Dumont
Sedm krkavců: Valeria Gaona, Jana Černá, Mariana Torres Fonseca, Lucy Macphail, Anya Clarke, Ennio Zappalá, Yuta Homma
Hvězdy: Annabel Pearce, Carlos Ruiz, Jean Charles Dumont
Doprovod krále / Kati: Martin Heřmánek, Daniel Vacíř, Jáchym Karel Sengr, Lukáš Troja
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 8x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace