Energie věnovat se mladistvým a dospívajícím se v současnosti šíří jako trend doby, nebo rychle rostoucí dřeviny či fake news. Změny se dějí ve formě evaluace dosavadní divadelní produkce zaměřené na mladé publikum napříč republikou nebo v rovině tvůrčí činnosti, nezřídka naštěstí kolektivní. V repertoárové rovině kamenných divadel i nezávislých souborů se objevují kusy prodchnuté mladickou vervou, a současně se i při souborech znělých názvů otevírají studia s cílem oslovit a motivovat k pravidelné aktivitě a scénické tvorbě rozvíjející se osobnosti ve věku -náct. Cirk La Putyka dlouhodobě věnuje edukativní pozornost dětem a mládeži a pod hlavičkou Performance Group stmeluje „mladou krev“ s touhou překročit práh tréninkové haly na jeviště.
Představení PADEnáct se odehrávalo v prázdném černém black boxu, jenž byl funkčně uzpůsobován potřebám konkrétní disciplíny nebo situaci, kdy účinkující se mimo jiné sami podíleli na všech přestavbách. Za příchodu diváků se jeviště hemžilo jako tepající tržnice, někteří se rozehřívali, jiní žonglovali, někdo popocházel, protahoval se, stavěl na rukách, přeskakoval a tak dál. Uprostřed se houpal závěsný kruh, který několika triky rozžívaly dvě dívky.
Po setmění v hledišti se všichni na scéně sesedli a shodli na úvodní písničce Slavíci z Madridu. Jistá pěvecká interpretační nesmělost navodila otázku, zda šlo o improvizační výzvu či předem nazkoušený společný start. Každopádně kytarista byl tím, kdo zásadně udržel napětí i struny. Na rozvážnější rozjezd navázal duet pozemní akrobacie, chvílemi vtipný, v určitých momentech navozující strach o artisty samotné. Obava o bezpečnost vystupujících se vracela opakovaně, ať v rámci párových vystoupení, nebo na trampolíně, z níž jeden akrobat doslova vyletěl, nebo při přeskocích na teeterboardu.
Ale zpět k viděnému, a především velmi výraznému, co přehlídku nadřazovalo tradiční závěrečné akademii kurzů, byť bylo také zcela na místě z povahy výjimečnosti události odezírat vibrace nervozity, vidět zaváhání či pocítit propad tempa nebo snahu znovu „nahodit řemen“. Stepařské sólo realizované z mnoha perspektiv v sobě pojilo techniku, um i emoce. Performerka postupně namísto o dřevěnou desku na podlaze ťukala na vytahovanou desku za sebou, a to v klasickém postoji nebo vleže na zádech s nohama napnutýma nad sebou či ve stojce. Nápadité propojení tanečního čísla se závěsným systémem našlo svůj vrchol ve vytažení desky i stepařky do vzduchu. Zde byl z hlediska herecké situace skvěle uplatněn i opakující se motiv rivality. Dvě kamarádky, které její vstup předznamenaly svými žonglérskými pokusy, při nichž kombinovaly náčiní a předměty, jako například míček, kužel a toaletní papír, ji prostě nechaly doslova „ve štychu“ viset nad zemí i spolu s její deskou. Potenciál rezonoval i v případě závěsné akrobacie na šálách, při handstands duetu, ve skocích na trampolíně či na houpačce (teeterboardu).
Tvůrci sestavili pozornost poutající mozaiku, v níž rozprostřeli různorodé fyzicky exponované pasáže, divadelní rozehrávky a vstupy akcentující herecký výraz, v neposlední řadě pak vyzdvihli kolegiální soudržnost a solidaritu, hodnoty jako přátelství, pochopení, vzájemnou pomoc, ale poukázali i na strachy, nejistotu, sebe podlamující představy. Jako zásadně přínosná se ukázala podpora múzických vloh jedinců, neboť prolínání vrstev s živou hudbou působilo z pocitového hlediska mnohem autentičtěji na rozdíl od až monumentálních reprodukovaných ploch. Projekt PADEnáct je jistě více procesuální záležitostí, díky které se budou všichni zúčastnění vyvíjet hnaní motivací nejen uspět před očima blízkých i nejširší veřejnosti, ale hlavně sami před sebou a v kontextu oboru. Performance Group Cirku La Putyka se svou premiérou představila jako životaschopná „líheň“ kreativního vidění nového cirkusu.
Psáno z premiéry inscenace PADEnáct dne 4. dubna 2024, Jatka78, Praha.
PADEnáct
Účinkující: Alžběta Soukupová, Matyáš Pavelka, Nela Vodňanská, Vilém Vopat, Tereza Kořánová, Maxmilian Turek, Rika Vondrová, Anna Karásková, Mikuláš Hanousek, Filip Čadek, Stela Štěpánová, Sára Hofmanová, Ema Přívozníková
Námět, režie: Daniel Komarov
Pohybová spolupráce: Jiří Weissmann, Pavlína Podzimková
Choreografie: Denisa Komarov Kubášová
Herecká supervize: Jiří Kohout, Adam Joura
Grafika: Lenka Nahodilová
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 11x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero