O rivalitě i spříznění
Long time no see pojednávalo o identitě dvou Evropanek, rozdílnosti dvou národních kultur, jejichž identita je založena na jazycích, které pocházejí ze stejné jazykové rodiny. Beatrix Simkó narozená v Maďarsku a dlouho zde žijící Jenna Jalonen z Finska, autorky a performerky, vytvořily multižánrové dílo založené na představení jinakosti i stejnosti dvou národů. Nevyhýbají se stereotypům a zobecněním, vše prezentují s velkou dávkou humoru a cynismu, přesto je znát, že dílo, respektive výzkum na něm, vznikal již od roku 2008, proto mu nechybí nutný odstup a nepůsobí tak nijak pateticky.
Obě performerky vystudovaly tanec, který v díle dominuje. Jejich fyzická kondice je obdivuhodná, pracují i s přesným rytmem, který celému projevu dodává švih a šmrnc. Hra na tělo, dupy, tleskání, repetice rytmických etud prostupují inscenací v nepravidelných intervalech a jsou i jakousi pojící složkou.
Dílo prostupuje rivalita obou kultur, stejností i jinakostí je mnoho. Stačí, aby obě interpretky začaly hovořit, vést dialog, a i necvičené ucho rozpozná, že každá hovoří svým jazykem, ale struktura, gramatika, rytmus, a dokonce i intonace jsou si velmi podobné. Přebíjejí se jednotlivými slovy a větami. Artikulují tak, aby držely pomyslnou linii s taneční rytmizací. Finy a Maďary spojuje také vodka, jen procenta alkoholu v ní obsažená, zdá se, se velmi liší. Rivalita je prostoupena každým krokem, soupeří se o větší odolnost, lepší jazyk, menší izolovanost, kvalitnější trávení času.
Důležitou roli v představení hrají také rekvizity i kostýmy a na plátně se střídá prezentace fotek z krajin Finska i Maďarska. Kostýmy ve všech variantách převleku utvrzují národní identitu. Nejvýraznější rekvizitou pak byla dřevěná finská sauna, do které si interpretky vlezly po náročném slovním a fyzickém souboji. Zatímco Finka Jenna zná návyky a principy správného saunování a má jiný přístup k nahotě, Maďarka Beatrix se velmi dlouho odhodlává, než se svlékne. Přece jen jí jsou bližší turecké lázně, pýcha Maďarska. Vodka, ať už finská, nebo maďarská, nakonec veškeré zábrany rozpustí a saunování se promění ve velmi příjemný společný zážitek.
Takových podobných soubojů mezi kulturami a jazyky zažije divák mnoho. Vztah obou žen vyvolává asociaci příbuzenského vztahu: nejsou jako sestry, ale působí jako sestřenice. Dobře zvolené nástroje povyšují dílo do kompaktního a uzavřeného sdělení. I když pracuje s různými abstraktními symboly, je dobře srozumitelné a v divácích nezanechává nejistotu z nedořečenosti. Performerky ukazují, že tanečně-performativní umění může být atraktivní, sexy a může oslovit široké i nepoučené publikum. Long time no see je završeno eukotantem, což je národní sport: závod můžu s manželkami na zádech, které ale visí hlavou dolů. Přesahem tohoto díla je pak i téma určité izolace a soužití rozdílných národností. Interpretky asi ani netušily, jak budou tato témata v lidech za dva roky od premiéry rezonovat.
Hodina pozitivní energie
Z oblasti pohybově-performativního umění se festivalu účastnil i umělec Michael Turinsky působící ve Vídni. Jeho představení Precarious Moves by se dalo klasifikovat jako úvaha o životě s tělesným hendikepem, jeho vlivu na kvalitu života i mezilidských vztahů. Turinsky přijíždí na jeviště na vozíku a odstrkuje se nohama. S sebou veze stolek s ginem a tonikem, svým oblíbeným nápojem, který mu pomáhá uvolnit svalové napětí. Už prvním vstupem si získal publikum a nastolil tak příjemnou atmosféru, která vybízela k touze nacházet se poblíž tohoto radostného muže. Když téměř v úvodu požádal někoho o složení loďky z papíru, jedna žena se bez zaváhání zvedla a vstoupila na jeviště. Při skládání origami si s Turinským velmi přirozeně popovídala. Jako by se léta znali.
Ze stropu viselo bílé plátno natažené jako sestupná rampa. Plachta sloužila jako místo pro promítání titulků, zároveň jako „převlékárna“ a skladiště věcí, kam Turinsky během inscenace několikrát odešel, většinou po kolenou.
Precarious Moves je rozděleno do tří dějství, Tree, Wood a Wind. Každé má svoji energii a nese jiné poselství. Tree přináší zabalenou výpověď, vlastně takovou přednášku (lecture performace) o životě s hendikepem a reakcích okolí na jinakost a neschopnost samostatné mobility. Turinsky ji prezentuje s velkou jistotou, uvolněností a pravdivostí. Filozofující tendence polemiky konkretizuje stavění dětské dřevěné železnice. Tempo je velmi pomalé, rozjímavé, ale rozhodně ne nudné, stejně jako jeho řeč. Zadostiučinění přichází při zasunutí posledního dílku do správného výřezu. V průběhu představení nás navíc Turinsky nezapomíná poučit o tom, co je to choreografie.
Wood přináší divokou jízdu v červeném autě a interpretaci autorské písně, která evokuje manifest malého chlapce, který pomalu dospívá v muže. Jezdí v dětském autě stále dokola a zpívá. Píseň je založena na repetici slov, které napovídají, o jakou zpověď se jedná: „Cítím, toužím, padám, jsem milenec, plazím se, nemůžu to vystát…“
Wind je čistě taneční částí, klidnou představou letu, třepotání křídel, horní části těla, která zůstává celou dobu divákům představena zezadu. Turinsky pracuje s maximálním soustředěním a velmi pomalu se posouvá blíže k divákům.
Inscenace Precarious Moves není nářek, je to veselá, uvolněná sonda do života vozíčkáře, do jeho každodenních strastí, ale i radostí a myšlenek o velmi intelektuálních tématech. Turinsky ve svém díle boří mýty, otevřeně s velkou dávkou cynismu a ironie mluví o svém hendikepu. Celou dobu s diváky udržuje kontakt, usmívá se a je poslem pozitivní energie, což v současné době s negativními událostmi všude kolem pohladí a zahřeje.
Obě dvě představení byla skvělým dramaturgickým výběrem, nadčasové a kvalitně zpracovaná. Věřím, že v divácích Divadelní Flory budou ještě dlouho rezonovat.
Long time no see!
Koncept a choreografie: Beatrix Simkó, Jenna Jalonen
Scéna, foto, video: Dániel Dömölky
Zvuk: Ábris Gryllus
Text: András Vinnai
Kostýmy: Emese Kasza – MEI KAWA
Světla: Dániel Dömölky, Balázs Krisztián / András Váradi
Produkce: Dániel Dömölky, Balázs Krisztián / András Váradi
Účinkují: Beatrix Simkó, Jenna Jalonen
Psáno z představení 12. května 2022 v rámci festivalu Divadelní Flora.
Precarious Moves
Koncept, choreografie, texty a provedení: Michael Turinsky
Hudba: Tian Rotteveel
Výprava: Jenny Schleif
Světla: Sveta Schwin
Foto a video: Michael Loizenbauer
Dramaturgická spolupráce: Gabrielle Cram
Produkce Anna Gräsel / groundworkers.at / Michael Turinsky Verein für philosophische Praxis
Koprodukce Tanzquartier Wien a HAU Hebbel am Ufer
Premiéra 11. 1. 2021
Psáno z představení 15. května 2022 v rámci festivalu Divadelní Flora.
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 1x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?