Druhou možností je přetavit kamerami taneční kus ve zcela novou jednotku. Vzniká tak svébytné umělecké dílo, které může původní autorský záměr ještě více posílit a zdůraznit. Tak tomu bylo i v případě filmu Naučená bezmocnost, jehož premiéra se konala v rámci zahájení Festivalu tanečních filmů v Lucerně. Původní stejnojmenné představení souboru VerTeDance v režii Jiřího Havelky mělo premiéru v roce 2013 a odehrávalo se v budově Elektrických podniků, kde bývaly lázně pro zaměstnance. Režiséry Michala Cabana a Vojtěcha Kopeckého zaujalo natolik, že se jej spontánně rozhodli zfilmovat. Od souboru dostali plnou důvěru a svobodu a vyplatilo se. Výhodou site-specific projektů je, že se pro natáčení nabízí hned několik úhlů pohledu. O to více, čím je prostor členitější. Suterén budovy s bílými kachlemi, sprchovými kouty, malými sterilními místnostmi k tomu sám vybízí.
Pomíjivá idyla
Sedm tanečníků a tanečnic v kostýmech evokujících padesátá léta je střídavě spolu, střídavě v různých uskupeních a různých lázeňských kobkách. Tančí paralelně milostné duety, jsou rozverní a koketují mezi sebou. My jako diváci pomocí kamery nakukujeme tu do jedněch, tu do druhých dveří a stáváme se svědky jejich erotických pletek. Tato lehkomyslná idylka však netrvá dlouho, což právě ono studené a nehostinné prostředí dává tušit. Střih. Svléknout šaty či alespoň jejich části a nasadit neslušivé a uniformující čepice z punčoch. Naprostý obrat v atmosféře. Ohlušující pravidelný rámus, strojené, mechanické, do úmoru se opakující pohyby. Otevřít dveře, úkrok stranou, stát, vejít, zavřít, otevřít… Jsme rázem ve vězení. To připomínají i záběry na nápisy na kachlích, které jsou vyňaty z knihy Dagmar Šimkové.
Krutost zachycená bezpečnostními kamerami
Dominantním prvkem, který určuje nádech celého filmu, je pohled skrze bezpečnostní kamery umístěné v rozích místností. Diváci jsou jako voyeuři bezpečně ukryti v pozorovací místnosti a bezmocně sledují násilí, které se v „celách“ odehrává. Je jedno, zda chvíli muž ubližuje ženě, ženy ženě, či muži muži… Jako by právě název díla Naučená bezmocnost neodkazoval k samotným aktérům, kteří se vlastně často ani příliš útokům nebrání a snaží se je jen přežít. Jako by byly adresovány právě přihlížejícím, které doba naučila pasivně sledovat dění kolem bez snahy zasáhnout a pomoci. Tento fakt zesilují i střihy ze záznamu představení s diváky v „hledišti“. Ti suplují dav čumilů u bitky a zneužívání. Napětí je zvyšováno i záběry jaksi zpoza rohu, kdy místy pohyb jen tušíme, sem tam vidíme se mihnout ruku nebo nohu. Do toho se přidávají barevná schémata a sekané přibližování záběrů.
Velmi drsné a působivé. Film dokázal ještě více prohloubit už tak dost silný zážitek z představení (http://www.tanecniaktuality.cz/vertedance-nove-a-site-specificky). Co dodat? Snad jedině, že doufáme, že toto není poslední filmové zpracování tanečního představení režisérů Cabana a Kopeckého.
Psáno z premiéry 23. dubna 2015, Velký sál, kino Lucerna.
Naučená bezmocnost
Představení
Interpretace: Veronika Knytlová, Tereza Ondrová, Martina Hajduka Lacová, Karolína Hejnová, Lotte Nouwkens, Robert Nižník, Jaro Ondruš, Petr Opavský
Režijní spolupráce: Jiří Havelka
Pohybová spolupráce: Lucia Kašiarová a Lali Ayguade Farro
Zvuk: Karel Štulo
Kostýmy: Adriana Černá
Světelný design: Katarína Ďuricová
Film
Režie: Michal Caban a Vojtěch Kopecký
Kamera: Přemek Kypta a Vojtěch Kopecký
Střih: Vojtěch Kopecký
Světelná technika: Petr Znamenáček a Vladimír Trojánek
Zvuk: Soundsquare a Jakub Čech
Produkce: Michal Caban a Karolína Hejnová
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace