V nejnovějším díle Cube se soubor Laterny magiky pokusil o návrat k tradici, což bylo umožněno v rámci projektu Laterna LAB, a díky podpoře Mecenášského klubu mohlo přerůst v plnohodnotné představení.
Tvůrci Pavel Knolle, David Stránský a Štěpán Pechar dopředu avizovali, že chtějí zůstat věrni odkazu Svobodovy éry a ponechat důležitost všech složek v rovnováze. Tato celistvost velmi dobře fungovala, i když v choreografii jsem nenašla nic inovativního či originálního a pohyby tanečníků sloužily projekcím a videomappingu. V momentě, kdy neměli v projekcích dostatečnou oporu, se tempo ztrácelo. Choreografie sama o sobě nebyla nijak objevná: využití kontrakcí, důsledné propínání končetin, rotované zvedané figury, kdy tělo tanečnice obkružuje tanečníka a její nohy dodávají pohybu výraz. To vše nijak nevybočuje z běžně vídaných konvencí.
Cube je kostka, ve které se odehrávají životy nás všech. Je symbolem, ale i reálným tvarem, ve kterém se všichni pohybujeme – v bytech, v zaměstnání, v základním vymezení prostoru. Nakloněná plošina, která zaplňovala dvě třetiny jeviště, bořila dojem pravého úhlu, byla funkční i pro pohodlí diváků, kteří tak i v předních řadách (byť s menším omezením) mohli sledovat projekce na šikmě.
Představení svou tematikou i pojetím oslovuje generaci Y. Tvůrci vycházejí ze svých vzpomínek i prožitků, vidíme inspiraci ve videohrách, ale i současných sociálních sítích – ostatně graficky zdařilý program charakterizuje jednotlivé pasáže pomocí jednoslovných hashtagů.
Inscenace Cube nemá ucelený děj – jedná se o sled více či méně banálních situací, ve kterých se ocitáme ve skutečnosti či snech. Spojujícím prvkem je hra s vizuálem. V úvodní scéně přichází postava –„cube boy“. Ruce tanečníka a kostka jsou posazené na místě jeho hlavy, na niž se promítají v principu té Rubikovy fragmenty obličejů tanečníků i nahodilých osob. To je to jediné, co nám light design umožňuje vidět. Když aktér zmizí, objevují se nasvícené ruce i na zadním plánu jeviště a začíná první z velkých projekcí na nakloněné rovině. Proměňující se kvadratické tvary umně doplňuje výrazný hudební doprovod Jana Šikla přecházející od industriálních zvuků, křehkých a komorních motivů, přes smyčcové party až k monumentálním pasážím.
Na scénu naskakují první tanečníci – tmavé kalhoty a trika s dlouhými rukávy v zemitých tónech, partnerky v obdobných barvách, avšak s obnaženýma nohama. Promítaná síť připomíná 3D-projekce, v oku diváka reaguje videomapping na jejich pohyb.
Projekce vytvářejí iluze, že se celý svět chvěje, pohnou-li se postavy na jevišti. Tato pasáž je velice intenzivní a možná až příliš brzy je jedním z nejsilnějších momentů. Následující sekvence Písty nabízí drobné etudy dvojic tanečníků, kteří se pohybují v prostoru vymezeném světlem. Nastolená klidnější atmosféra pokračuje i v další části, kdy Adam Sojka tančí sám se svým stínem. Ač je tento nápad originální a vizuálně povedený, pravděpodobně by lépe vyzněl u tanečníka s širším výrazovým rejstříkem. Následuje odlehčené Rande – black-outy a živé obrazy při schůzce, velké prostěradlo a nevyhnutelný konec před ním. Humorná scénka vyznívá do ztracena možná až kvůli příliš dlouhé, ale nepříliš originální projekci mnoha nohou a rukou pod peřinou.
Nahlédnout do způsobu práce použitých technologií umožní výjev, kdy se tanečník podivně a neesteticky svíjí na šikmě. Jeho chování začne dávat smysl při spuštění plátna, na které je promítán jeho živý záběr v kombinaci s projekcí. Adam Sojka vytváří iluzi lezení po fasádě Nové scény, která se však propadá, a on se musí z propadlišť vyšplhat zase zpátky. Tato část připomíná plošinové arkády z videoher přelomu osmdesátých a devadesátých let. V podobném duchu, avšak již vyspělejších herních technologiích, zůstáváme i v další části Labyrintu, kde promítané projekce připomínají jakýsi neurčitý prostor, možná chrám či bludiště, z něhož se zakuklené postavy snaží dostat, ale neustále se ztrácejí i množí v měnících se projekcích.
Následná Nirvána představuje snové duety. Na těla tanečníků jsou promítány tečky, které díky průsvitným pruhům látky svěšeným na forbínu i horizont působí magickým dojmem. Spolu s pomalými pohyby a téměř duchovní hudbou vyvolávají pocit, jako kdybychom se ocitli mimo tento prostor, snad ve vesmíru, snad na dně oceánu. Finále je hrou s projekcí a timingem – tanečníci prostupují z předtočeného videa na plátně do reálného času a prostoru jeviště, tančí krátké duety i kanonická sóla a zase mizí, aby se zjevili pouze interaktivně. Velké finále je spíše hrou s možnostmi, které zvolený přístup nabízí.
Tento dojem prolíná celým večerem. Více zkušeností s takto koncepčním způsobem práce by mohlo přinést větší jistotu režijní i choreografickou. Díváme-li se ale na Cube jako na inscenaci, která je produktem experimentální divadelní laboratoře, pak obstojí, neboť díky zdařilému mappingu a projekcím Jana Hladila a Františka Pecháčka a výborné hudbě Jana Šikla se podařilo vytvořit kompaktní celek.
Psáno z premiéry 23. března 2017, Nová scéna.
Cube
Režie, scéna a kostýmy: Pavel Knolle
Scénář: Pavel Knolle, Štěpán Pechar a David Stránský
Choreografie: Štěpán Pechar a David Stránský
Hudba: Jan Šikl
Dramaturgie: Jan Tošovský
Projekce, mapping: Jan Hladil a František Pecháček
Asistent choreografie: Zuzana Herényiová
Kamera a střih: Marek Brožek
Premiéra: 23. března 2017
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 5x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?