Nová inscenace Beach Boy(s) skupiny Losers Cirque Company čerpá námět z atraktivního prostředí kalifornského retra a nejednoho prázdninového klišé. Pomyslného režisérského kormidla se ujal Jiří Havelka a dětskou snovost předchozího projektu Wall(s) & Handbags nahradil rozpustilou satirou a klauniádou. Nechybí tak hra s létajícím talířem, obligátní mazání opalovacím krémem a především narcistické frajírkovství, které je nejvýraznější komickou linií prostupující celým příběhem. Atmosféru bezstarostného prázdninového léta pak dotváří také realistické kostýmy Lucie Červíkové a energická surfrocková hudba Igora Ochepovského.
Na inscenaci je unikátní hlavně schopnost všech performerů podmanit si od prvního okamžiku publikum. Každý z účinkujících má přirozený talent pro komickou improvizaci i jednoduchými mimickými gesty a dokáže reagovat na bezprostřední podněty, jakým se například při premiérovém uvedení stalo neobratné zahození létajícího talíře za tribuny cirkusového šapitó jedním z diváků.
Nepřetržitá komunikace s hledištěm stupňuje zábavnost i zážitek z celé inscenace a zároveň důvtipně podtrhuje všudypřítomné téma narcismu. Nadšené publikum pak ani nepostřehne, že opravdu obtížných akrobatických figur je v představení poměrně málo a zastupují je více komické, občas i lechtivě laděné skeče.
V druhé polovině se totiž pozornost kitesurfařů přesouvá k epizodní roli pohledné slečny (Kristýna Pálešová), u které přece jen tak úplně neznáme její pravý důvod příchodu na pláž. Kolotoč s předváděním pak může začít nanovo.
Podobně jako byly v minulé inscenaci Wall(s) & Handbags dominantní rekvizitou dřevěné lavice, tentokrát se jí stává kiteboard, jenž kromě své původní funkce hravě poslouží také jako štít, schody nebo zbraň při ironicky klišovité zpomalené scéně napínavého souboje s dramatickou hudbou. Současně je na scéně upravené dřevěné surfařské prkno, které je jednoduchou souhrou unášeno na zlomené mořské vlně nebo platformou pro gymnastické skoky či silovou akrobacii, která patří k nejpůsobivějším z celé inscenace. Ostatně se jedná o hlavní devízu celého souboru. Využívány jsou také rychlé filmové střihy mezi energickými a meditativně laděnými pasážemi, jejichž choreografii vytvořila Linda Rančáková.
Performeři ladně vplují do závěrečného obrazu se šťastným koncem a je jen škoda, že spuštěná lana z provaziště mylně vyvolají větší, ale, bohužel, nenaplněná očekávání z gradujícího velkého finále.
Přesto ale Beach Boy(s) zaujmou především svým citem pro vtip a nadsázku, ale také elánem a energií, kterou do více než šedesátiminutové inscenace vkládají. Právě přes humorné uchopení prázdninových zážitků evokující vlastní vzpomínky každého z nás, ale i současně velice aktuálního tématu sebestřednosti, dokážou snadno svou komorní inscenací vyvážit opulentní výpravy letošních zahraničních souborů.
Psáno z premiéry 19. srpna 2016, festival Letní Letná.
Beach Boy(s)
Námět: Jiří Havelka a Petr Horníček
Režie: Jiří Havelka
Dramaturgická spolupráce: Zdeněk Janáček
Asistent režie a herecká supervize: Tomsa Legierski
Choreografie: Linda Rančáková
Scénografie: Petr Horníček
Scénografická spolupráce: Dáda Němeček
Kostýmy: Lucie Červíková
Hudba: Igor Ochepovsky
Zvuk: Marián Starý
Světla: Michal Bláha
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace