Malí diváci i jejich rodiče jsou pozváni na jeviště, kde se pohodlně usadí na polštářích. Odtud pak zblízka sledují a účastní se téměř čtyřicetiminutové inscenace BatoLaterna, která je následována čtvrthodinovou hernou. Prostor a zázemí Laterny jsou pro malé diváky připraveny. Nechybí přebalovací pulty, místa pro kočárky, větší množství personálu než při obvyklé produkci a samozřejmě bezbariérový přístup z ulice až k divadelnímu sálu.
Tři účinkující, Pavlína Červíčková, David Stránský a Matěj Petrák, v rolích Panenky, Rošťáka a Poplety nevytvářejí složitý příběh, ale hravě a velice jemně provádějí děti poznáním okolního světa a jeho pozoruhodností. Využívají velké množství nejrůznějších barevných, nápaditě řešených rekvizit a kulis, ale také úplně obyčejných, každodenních věcí. Jedna z nejzábavnějších etud si vystačí s třemi páry barevných ponožek a důvtipem a šikovností interpretů, kteří tančí, různě se pošťuchují a předvádějí akrobatické kousky. Přesto nepůsobí jako klauni nebo komické figurky, ale jako vřelí a veselí průvodci rozmanitostmi světa. Dochází k různým interakcím s dětmi, vstupujícími do děje, ale i s těmi, co se jako začarované nepohnou z místa. Děti se zajímají o roztočené káči, plyšové kačenky i parníky. Výkony účinkujících jsou obdivuhodné, nenechají se rozhodit batolícími a lezoucími dětmi, občasným povykem ani třeba odnesením kulis. Díky tomu nemůže být představení dvakrát stejné. Nastalé situace trojice tanečníků zvládá trpělivě, ohleduplně a s nadhledem, aniž by vystoupili z rolí.
Inscenace je doprovázena jemnou a hravou hudbou, která skvěle dotváří celek a navozuje kouzelnou atmosféru, stejně jako nasvícení scény a celková barevnost, ať kostýmů, kulis či velice povedené projekce na zadním plátně.
Dětské publikum působilo během představení velmi vnímavě a nadšeně především z možnosti zkoumat rekvizity a sledovat tanečníky zblízka. Taková Panenka na baletních špičkách točící piruety byla magnetem nejen pro oči batolat.
Pozitivní zážitek z představení si odnesou jistě i rodiče, především maminky, které mají šanci vykročit ze stereotypu a pozorovat reakce svých dětí v naprosto nové situaci. Pro mne byla reakce syna hodně překvapivá. Obávala jsem se chování temperamentního a tvrdohlavého dítěte v nezvyklém prostředí. Syn však ležel na polštáři přede mnou na břiše téměř nehnutě a s úžasem sledoval dění na jevišti. Vystoupení na něj zapůsobilo dost emotivně. Překvapivě nevstoupil do děje mezi interprety ani nezabral rekvizity jako mnohé děti, především v druhé, volnější části inscenace. Vedle tanečníků ho zaujala především citlivě se proměňující, barvami hýřící projekce na pozadí, snad si uvědomil synchronizaci s hudbou. Ke vstupu do následné herny jej dost překvapivě nenalákaly ani vypuštěné kutálející se balonky, které ji pomyslně odstartovaly. Byl zaražený, jeho první divadelní představení jej hluboce zasáhlo.
Představení BatoLaterna je možné pojmout jako první nahlédnutí do světa divadla pro miminka a batolata. I když si s největší pravděpodobností představení konkrétně nezapamatují, zážitek prvního setkání s kouzelnou divadelní atmosférou si jistě podvědomě uchovají.
Psáno z reprízy 17. března 2022 v 10 hodin, Nová scéna Národního divadla.
BatoLaterna
Režie a choreografie: Hana Strejčková
Scéna a kostýmy: Marek Cpin
Hudba: Michal Müller
Zpěv: Ella Müllerová
Animace a projekce: Matěj Procházka
Dramaturgie: Miřenka Čechová
Světelný design: Zewll
Účinkující: Pavlína Červíčková, David Stránský, Matěj Petrák
Premiéra: 16. března 2022
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 2x
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem