Tři velmi disponibilní akrobaté Britt Timmermans, Mario Kunzi a Tijs Bastiaens se od počátku společné tvorby od roku 2017 hluboce soustředí na fyzické napojení v rámci disciplíny hand to hand, šířeji pozemní akrobacie. V jejich pojetí jde v podstatě o virtuózní tělesné prolínání s měkčením limitů pružnosti či zemské přitažlivosti. Společné dílo Concrete sestávalo ze tří částí, rozeznatelně oddělených občerstvovacími pauzami, v nichž se od sebe na rozdíl od samotné akce vzdalovali.
Každou kapitolu charakterizoval vymezený prostor a věcně navržená světelná kompozice, dále precizně dodržovaný pohybový princip vzájemné komunikace a odlišovalo je také zvolené tempo. Tematický triptych i navzdory jeho funkční diverzitě, a to jak v geometrickém pojetí směrování pohybu, tak rytmizaci celků a způsobu uchopování se navzájem, sjednocovala absolutní pospolitost, důvěra vkládaná jeden do druhého. Artisté vyzařovali vysokou míru koncentrace. I do náročných akrobatických prvků a vazeb, jakými jsou například náskoky do stojky balancované v rukách partnera, nastupovali zlehka a s jasným vědomím pevných bodů, obecně s obdivuhodnou řemeslnou výbavou a viditelně bohatými zkušenostmi.
První díl se odehrával v pruhu světla na šířku jevištní plochy a rozvíjel nabalování či převalování. Akrobaté, dva muži a žena, začínali v zaklesnutí a pokračovali vlínáním, podpíráním se, vyzdvihováním a ve svém činění neustávali. Chvílemi bojovali i s gravitací či vyvažováním nerovnováhy. Výchozí bod cyklické partitury, obrazně lidský mnohostěn či provrstvený útvar s dvanácti končetinami, asocioval buněčné dělení a jeho opětovné řetězení. Neztráceli kontakt mezi sebou, nasedali na sebe, naskakovali si do rukou, zanikali v neustále se hromadící a proudící hmotě, prolínali se, aby opět vyvřeli na povrch a posouvali oblou tělesnou matérii vpřed. Proměnlivý lidský shluk se roloval, pomyslně protkával prostor, jako když člunek brázdí tkalcovský stav pravidelně sem a tam, nahoru a dolů.
Zatímco se úvod trilogie držel v pásu při zemi, od níž artisté stoupali a znovu k ní klesali, prostřední kapitola se doslova usadila na „střed“ a „postavila na nohy“. Akrobaté sice dále vsadili na pevný stisk a kontakt, ale rozvířili prostor v rotaci. Velkoryse rozevláté putování prostorem eskalovalo energii. Ještě častěji se například objevovaly náskoky na ramena i ruce partnerů, skluzy po jejich těle dolů. Tok rytmizovaly přechody zahrnující aktivní pohledy. Nepřetržité pnutí se otevíralo hvězdicovitě do všech směrů, avšak s hravou nadsázkou v podobě návratů do výchozích bodů, z nichž opět vylézali vzhůru, aby překvapivými cestami zas scházeli.
Závěrečnou pasáž uvozovala příprava směrovaná postojem i pohledem ke zdi. Akrobatické trio na ni kontinuálně nasedalo, sjíždělo, ale i kráčelo, jako by šlo pouze o pootočenou plochu a nikoli kolmou stěnu. Trilogie se uzavřela protočením perspektivy, obrazně znejistěním gravitace.
Představení, ať čtené existenciálně jako nikdy nekončící cesta dobrodruhů, hravé stavebnicové leporelo, anebo z hlediska excelentní expozice tělesné harmonie, reprezentovalo nejen lidský soulad, ale součinnost všech inscenačních složek od praktických kostýmů přes nosnou hudbu k uvědomělé dramaturgii. Hostování Concrete tímto v rámci pražské novocirkusové platformy rozhodně osvítilo právě „to“ na první pohled neviditelné. Položilo důraz na umné provrstvení všech komunikačních prostředků, aby vynikl kvalitní obsah a provedení jevištní akce.
Psáno z české premiéry dne 16. listopadu 2024, Jatka78, Praha.
Concrete
Koncept a režie: Knot on Hands
Účinkují: Britt Timmermans, Mario Kunzi, Tijs Bastiaens
Dramaturgie: Piet van Dycke
Vedoucí projektu: Cahit Metin
Produkce: Peggy Loch
Hudba: Roman Naef, Florestan Berset
Světelný design: Cahit Metin
Rezidence: Werkplaats Diepenheim, Leeraum.offen, Circuskapel
Za podpory: Performing Arts Fund NL, Amsterdam Fund for the Arts, Werkplaats Diepenheim, CirkLabo, This is not a circus
Akce je součástí Cirkusových nocí, koordinovaných Asociací nového cirkusu a La Nuit du Cirque, mezinárodního eventu organizovaného Territoires de Cirque (Francie).
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero