Alessandra Ferri, baletu souzená

Je ve věku, kdy její vrstevnice dávno opustily taneční jeviště, maximálně se na nich objevují v rolích královen, matek nebo čarodějnic. Ona stále tančí, tvoří nové role a její tělo nepřestává šokovat obdivuhodnou výdrží, elegancí, mladistvostí i obrovským charismatem zkušeností. Na jevišti se potkala s Nurejevem, Baryšnikovem či Carlou Fracci, tvořil pro ni MacMillan, Petit nebo Neumeier stejně jako McGregor. Alessandra Ferri, nezdolný italský fenomén, který 6. května slaví 6. kulaté životní jubileum.

Alessandra Ferri. Foto: Shoko Matsuhashi.

Alessandra Ferri. Foto: Shoko Matsuhashi.

Bylo 25. června 2007 a Alessandra Ferri, nejznámější italská primabalerína své generace a spolu s Carlou Fracci patrně nejslavnější italská tanečnice 20. století, se po obdivuhodné sedmadvacetileté kariéře v New Yorku na prknech Metropolitní opery loučila jako Julie po boku Romea Roberta Bolleho se svým publikem. Bylo jí čtyřiačtyřicet, měla dvě malé dcery a za sebou taneční život s dobytými metami, které by jí mohla kdekterá tanečnice závidět. Měl ji čekat zasloužený rodinný život, umělecké vedení Spoleto Festival ve Spojených státech a zřejmě role baletní mistryně v některém z předních baletních souborů, předsedkyně věhlasných baletních soutěží nebo držitelky čestných pozvánek na nesčetná gala a představení uváděná na její počest. K padesátinám si proto věnovala návrat na jeviště – jako ústřední postava inscenace The Piano Upstairs, které si pro sebe rovněž zchoreografovala a uvedla na výše zmíněném festivalu. Dost možná šlo původně o jednorázovou záležitost prostou myšlenek na další pokračování. Jenomže pak přišel rok 2015 a tříaktové Woolf Works Wayna McGregora a triumfální návrat na jeviště opery v Covent Garden, následovala Julie s American Ballet Theatre a druhá polovina kariéry už nebyla k zastavení…

Ferri s tancem začala jako tříletá, ačkoli její rodina nebyla nikdy umělecky založená a malou Alessandru k divadlu či tanci přímo nevedla. Následně studovala v baletní škole při Teatro alla Scala, kam mohla docházet mimo jiné i proto, že její maminka opustila vlastní zaměstnání a přesunula se s dcerou do Milána. V patnácti letech přestoupila do Royal Ballet School v Londýně, v roce 1980 vyhrála jednu z hlavních cen na Prix de Lausanne, v sedmnácti užbyla členkou The Royal Ballet, do čtyř let v hierarchii vystoupala až na vrchol, tedy na post primabaleríny.

Romeo a Julie (Alessandra Ferri, Wayne Eagling).

Bylo jí sotva dvaadvacet, když slibné londýnské zázemí, kde pro ni osobně tvořil Kenneth MacMillan (např. pas de deux Chanson, Isadora, Valley of Shadows), opustila a odjela do American Ballet Theatre za tamějším novým uměleckým šéfem Michailem Baryšnikovem. Newyorský soubor pak zůstal její domovskou scénou, byť během angažmá tančila pravidelně v Miláně a Londýně. Kromě MacMillana podlehl jejímu talentu i Roland Petit, v jehož Carmen zazářila Ferri v Opéra national de Paris a který pro ni v Marseille udělal nový balet Le Diable Amoreaux. V 90. letech přibylo např. Quartetto Williama Forsytha, In Volo Jeana Christopha Maillota nebo Armida, Vilém Tell a Vespri Sicilliani Heinze Spoerliho.

Spoustu rolí a baletů odtančila po boku Michaila Baryšnikova, povedlo se jí být i partnerkou Rudolfa Nurejeva, s nímž tančila Giselle, setkala se rovněž s Carlou Fracci, s níž si v inscenaci Labutího jezera tanečnice a choreografky Roselly Hightower a režiséra Franca Zeffirelliho dělila roli Odetty (Ferri) a Odilie (Fracci). Mezi její další jevištní partnery patřili Anthony Dowell, Massimo Muru, Julio Bocca (se kterým tančila přes dvacet let), Irek Muchamedov a Laurent Hilaire, z mladší generace pak Angel Corella, Marcelo Gomes nebo již zmíněný Roberto Bolle, s nímž se loučila nejen jako Julie s americkým publikem, ale i tím italským jako Marguerite Gautier v Neumeierově Dámě s kaméliemi.

Alessandra Ferri a Michail Baryšnikov ve filmu Dancers.

První tři roky po rozloučení se scénou prý dle vlastních slov zažívala dosud nepoznané prázdniny. Pak jí ale svět aktivního tance začal chybět víc a víc, a protože Ferri tanec považovala a doposud považuje za svou největší životní lásku a vášeň, rozhodla se pro návrat. Měla nesmírné štěstí, že pro ni opět začala tvořit přední jména světové choreografie a dala jí tak možnost formovat role nového výrazového spektra, které naplno využívaly nejen její mimořádné fyzické dispozice, ale i zkušenosti tanečnice a umělkyně v její unikátní pozici. Sem patří Duse Johna Neumeiera, Chéri Marthy Clarke, po Carle Fracci převzatá L’Heure Exquise Maurice Béjarta, a především trojice Wayna McGregoraWoolf Works (recenze zde), Witness a AfteRite (recenze zde). Byly to právě Woolf Works, s nimiž se Ferri v roce 2015 vrátila do Londýna a ve kterých se v letošním roce v březnu znovu rozloučila s publikem. Prozatím…

Mluvíme-li o více než čtyřicet let trvající kariéře, zdá se výčet rolí a titulů, jimž Ferri vtiskla svůj interpretační obraz, bezpředmětný. Byla Mary Vetserou v Mayerlingu, Manon, Taťánou v Oněginovi, Nikií v Bajadéře, Odettou a Odilií v Labutím jezeru, Giselle, Popelkou, Sylfidou, Julií. Tu si naposled zatančila v roce 2016 ve dvaapadesáti letech. A trochu překvapivě, protože v rozhovorech, které dávala při svém návratu, celkem kategoricky odmítala, že by ji diváci opět měli vidět v rolích tohoto oboru.

 

Woolf Works. Foto: Brescia e Amisano, zdroj Teatro alla Scala.

Byla oceněna dvěma Olivier Award (1983, 2016) i Benois de la danse (2000), v roce 1992 jí byl udělen titul prima ballerina assoluta, od roku 2004 je držitelkou nejvyššího italského řádu Ordine al Merito della Repubblica Italiana.

Momentálně žije převážně v Londýně a pravidelně navštěvuje své dcery v Itálii, kam by se v budoucnu ráda vrátila. O definitivním konci s tancem, který ji prý v roce 2013 zachránil od depresí po rozpadu manželství s fotografem Fabriziem Ferrim, balerína nemluví. Snad ani nemůže, protože jak sama říká: „Pokud někoho šíleně milujete, prostě ho šíleně milujete. Neřeknete si, teď se zkusím zamilovat do někoho jiného. Jen tak, pro jistotu.“

 

Zdroje:

www.abt.org

www.sapere.it

www.nytimes.com

www.ilgiornale.it

Spicer, Graham. Alessandra Ferri: The voice of the soul is immense. Gramilano, 21. 4. 2022.
https://www.gramilano.com/2022/04/interview-alessandra-ferri-part-one/

Spicer, Graham. Alessandra Ferri: When dance saved me. Gramilano, 22. 4. 2022.
https://www.gramilano.com/2022/04/interview-alessandra-ferri-part-two/

Crompton, Sarah. Alessandra Ferri: Dancing with Nureyev, I swear he had an energetic aura around him. The Guardian, 26. 2. 2023.
https://www.theguardian.com/stage/2023/feb/26/dancer-alessandra-ferri-baryshnikov-nureyev-woolf-works-royal-ballet

 

 

 


Fotogalerie

Alessandra Ferri jako Giselle.

Alessandra Ferri jako Giselle.

 Woolf Works (Alessandra Ferri, Francesca Hayward). Foto: Tristram Kenton, zdroj Royal Opera House.

Woolf Works (Alessandra Ferri, Francesca Hayward). Foto: Tristram Kenton, zdroj Royal Opera House.

Alessandra Ferri. Foto: Fabrizio Ferri.

Alessandra Ferri. Foto: Fabrizio Ferri.

Alessandra Ferri v Carmen Rolanda Petita.

Alessandra Ferri v Carmen Rolanda Petita.

Alessandra Ferri, Manuel Legris.

Alessandra Ferri, Manuel Legris.

Témata článku

Alessandra Ferri

Tanec

Marcelo GomeS

vložil Oprava

IP: 77.23.249.92
Reaguje na:
Marcelo Gomes, ne Gomez.
+1 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: