Během ankety se nicméně vládní nařízení několikrát změnila, z původního zrušení akcí nad 100 osob na pouhých 30 až po zákaz shlukování a omezení pohybu na veřejnosti. Divadelní dílny se alespoň věnují šití roušek nejen pro své zaměstnance, někteří tanečníci sdílí videa pro domácí tréninky a udržení zdravého těla i ducha.
Jak řešíte v souboru aktuální situaci?
Balet Národního divadla Praha
Tomáš Staněk, mluvčí ND: „V souladu s usnesením vlády Národní divadlo dočasně zastavuje všechny umělecké zkoušky. Vyzvali jsme umělce, aby dodržovali domácí karanténu a věnovali se domácí přípravě. Ostatní zaměstnance, kteří mohou konat práce z domova, posíláme domů k plnění zadaných úkolů. V technických provozech organizujeme úklid a údržbu v důsledně rozdělených směnách. Podobně jako výrobní podniky pokračujeme za dodržování zpřísněných hygienických opatření ve výrobě kostýmů a dekorací.“
Balet Národního divadla Brno
Mário Radačovský: „Konkurz do baletního souboru jsme přesunuli na konec května, zatím je stanovené datum 23. 5., do 24. 3. mají tanečníci domácí přípravu. O tom, zda se poté vrátí do zkušeben, se bude rozhodovat v následujících dnech. Co se cizinců v souboru týká, zatím držíme pohromadě, ale samozřejmě, že mám strach, aby se soubor nerozpadl. Máme tanečníky i z rizikových zemí (Itálie, Korea). Rozumím tomu, že se chtějí vrátit k rodičům, na což mají právo, ale bojím se, že bude komplikované je pak sehnat zase zpátky. Zatím čekáme, situace se mění každý týden. Píšeme si pravidelně s šéfy zahraničních souborů a divadel, někdo odvolal všechna představení do konce sezony, někdo prodlužuje sezonu až do července. Ale nikdo nám neřekne, jestli přijdou diváci, až konečně otevřeme. Dílny šijí roušky pro zaměstnance a nyní denně 200–300 ks pro další osoby mimo divadlo. Tanečníci mají placenou domácí přípravu, ale kdy městu dojdou peníze, nevíme. Ekonomický dopad bude hrozný – ale uvidíme, co vymyslí zřizovatel a vláda. Mám zprávy, že v Hongkongu se po šestitýdenní uzavírce vrátilo vše zpět do normálu, ale zda to bude platit i tady, nikdo neví. Soubor Baletu NdB přeje všem pevné zdraví a těší se snad brzy na viděnou.“
Balet Národního divadla moravskoslezského v Ostravě
Lenka Dřímalová: „Vše se dynamicky mění. Naše premiéra měla být ve čtvrtek 19. 3. Od pondělí 16. 3. nezkoušíme. Byly zrušeny hlavní a generální zkoušky Coppélie včetně premiéry. Kondici zatím řešíme několika způsoby po domluvě s tanečníky buď dobrovolným tréninkem na sále, kde se tento týden pohybovalo max. 12 osob, vybíráním zůstatku dovolené z roku 2019, individuální přípravou doma nebo i na sále.
Situace se od našeho prvního mailu v průběhu týdne rychle proměnila. Prvotní panika spojená se strachem ze zahraničních tanečníků z rizikových oblastí naštěstí rychle opadla, teď jsou na pořadu dne omluvy divákům a vracení peněz za neodehraná představení, šití roušek, změny hracího plánu do konce dubna, května a pak do konce sezony, smíření se s realitou a přehodnocení uměleckých priorit z důvodu koronavirové krize. Nyní se obrací pozornost na soubory, které ztratily každodenní režim, a to je především balet.
Tanečníci, kteří jsou citlivější, labilnější nebo se bojí o své starší rodiče nebo rodiny například v Itálii, nejsou v dobré psychické kondici, a tak se ani fyzicky necítí dobře. Pro zahraniční tanečníky i pedagogy je vše poněkud složitější, jsou zde bez rodin, přátel, nemohou se vrátit domů a hlavně nerozumí česky! Je třeba jim více pomáhat, stejně jako seniorům. Na druhé straně, jsou zase takoví, kteří si uvědomují, že Ostrava je bezpečnějším místem a jsou OK. (Lépe přečkat koronavirusovou krizi v ČR než v Polsku nebo Maďarsku.)
Začali jsme vnímat v souboru více národnosti, tzn. hranice jednotlivých zemí. Soucítíme s Itálií, kde je jiná situace než v Německu nebo ve Španělsku a Francii.
Je jasné, že vědomí společnosti se bude měnit. Hlavou letí myšlenky, že nebude možné se jen tak lehce vrátit tam, kde jsme práci přerušili, byl by to anachronismus. Zatím neumíme tančit na distanční vzdálenost. Bude to, co nás čeká, motivovat stávající tanečníky?
Například v této chvíli máme italského tanečníka ze Sicílie, který byl přijat teprve před měsícem a hned nastoupil do karantény. Nejdříve byl zdrcen, že nemůže na trénink, ale pak pochopil, že se vlastně zachránil. Trénuje doma, tajemnice nebo produkční mu každý den nosí oběd a nákup. Antonio dává na Facebook videa jak doma intenzivně cvičí, přestože je sám izolovaný od lidí. Možná to je cesta bezpečné kondice a motivace.“
Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni
Jiří Pokorný: „Členové baletního souboru DJKT mají individuální domácí přípravu a musí se udržovat ve formě a v kondici cvičením doma tak, aby byli připraveni se neprodleně po ukončení opatření vrátit ke zkouškám repertoáru a k představením.
Dne 8. 3. jsme odložili konkurz do baletního souboru na dobu neurčitou (přes 90 % zájemců je ze zahraničí) a uchazeči byli zváni individuálně pro nejbližší dny, odehráli jsme poslední baletní představení Dům Bernardy Alby od německé choreografky Anny Vity. O dva dny později v souvislosti s opatřeními vlády ČR Divadlo J. K. Tyla zrušilo plánovaná představení. Baletní soubor vzhledem k přípravě premiéry (plánované na 28. 3.) pokračoval ve zkouškovém režimu s naplánovanými jevištními zkouškami až do soboty 14.3. V týdnu 10.–14. 3. jsme vzhledem k uvolnění scén maximálně zintenzivnili zkouškový harmonogram na připravovanou premiéru baletu Anastázie – poslední dcera cara od choreografa Youriho Vámose. Zkoušíme dopoledne a večer, abychom byli připraveni na dobu obnovy divadelního provozu. Od 14. 3. mají tanečníci tzv. domácí přípravu pro udržení základní schopné kondice. Ve dnech 16.–18. 3. proběhly technické a osvětlovací zkoušky na premiéru Anastázie.
Plánovali jsme rozpis tanečníků do malých skupin – tréninky, posilování, sólové a malé skupinové zkoušky, ale z důvodu údržby, dezinfekce a následně uzavření baletních sálů, zkušeben a posilovny necháváme tanečníky raději doma. Tanečníkům zatím dál jde plat. Naše divadelní dílny ušily roušky pro zaměstnance, kteří se pohybují v divadle, správa, šéfové, technika, umělecko-technický personál, a šijí dál.“
Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích
Lukáš Slavický: „Konkurz do baletního souboru byl zrušen už minulý týden. Od pondělka jsou zrušené všechny zkoušky i tréninky až do odvolání. Premiéra Lišky Bystroušky se zatím odkládá na neurčito. Nejbližší termín je květen, ale spíš to bude až koncem listopadu.“
Balet Divadla F. X. Šaldy v Liberci
Marika Mikanová: "Momentálně jsme zrušili všechny generálky a zkoušky. Tanečníci prozatím jsou v režimu domácí přípravy a udržení kondice. Soubor jsme rozdělili na dvě skupiny (7 a 7) a mají dva krátké tréninky týdně, ty jsou zkrácené na minimum a upravené. Krejčovna nám ušila roušky. Cizinci zůstávají a držují se pouze v Liberci.“
Balet Moravského divadla Olomouc
Michal Štípa: „Balet zkoušel v Olomouci naposledy v pondělí 16. 3., připravujeme premiéru Krvavé svatby, která by měla být v polovině dubna. Tanečníci mají od 17. 3. do 24. 3. volno. Na konci týdne se rozhodne, co bude dál. Je to pro všechny komplikovaná situace, která může mít až fatální následky. Nikdo netuší, kdy se začne hrát, a tudíž je velmi komplikované cokoli plánovat. Tanečníci zatím situaci zvládají dobře, i když mám v souboru především cizince, kteří se bojí o své rodiny, které jsou x kilometrů daleko. Držím všem kolegům palce, abychom to vše ustáli a zvládli ve zdraví.“
Pražský komorní balet
Linda Svidró: „V rámci nouzového stavu jsme omezili provoz Pražského komorního baletu – všechna představení i zájezdy jsou zrušené, studio Contemporary je zavřené, tréninky ani zkoušky nemohou v Praze probíhat. S respektem přijímáme vládní opatření a snažíme se ochránit tanečníky, baletní mistry i choreografy. Bohužel tanečníci musí pracovat na zachování kondice a techniky individuálně. Doufáme, že se situace rychle uklidní a budeme moci opět zahájit kontinuální uměleckou práci.“
A jak taková domácí příprava tanečníků vypadá, nám ukázal balet ND Praha ve vtipném sestřihu, který zveřejnil na své sociální síti: Protančíme tím / Dance Through It
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?