Lucie Dercsényiová k přehlídce současné taneční tvorby Balet 2019 říká:
Baletní soubory velkých i malých kamenných divadel prokázaly totiž nejen svou životaschopnost, ale především dramaturgickou barvitost. Produkce českých umělců se zřetelněji prosadily v komornějších tělesech, ta větší přitáhla výraznější pozornost zahraničních tvůrců. Bylo zkrátka z čeho vybírat.
Současná tvorba se stala nedílnou součástí repertoáru stálých souborů – a nešlo pouze o představení s fokusem na contemporary dance. V souborech se profilovali jak tvůrci inklinující více k tanečnímu divadlu, neoklasice, tak ti, kdož se s erudicí odvážili pracovat s klasickými baletními díly jako v případě olomouckého souboru.
Pluralita názorů (ovlivněných zkušenostmi a vkusem) na hodnocení může vyvolat nekonečné polemiky, ale rozhodovat o laureátech v osmadvaceti baletech nebylo opravdu snadné, aby finanční obolus vázaný na ceny se nerozdrobil na zanedbatelné částky.
Ať už se odborná či laická stanoviska na režijní a inscenační kvality přihlášených opusů mohou rozcházet, bohatá plejáda devátého ročníku přehlídky mně dala jistotu, že kamenná divadla disponují mladými a talentovanými umělci oddanými Terpsichoré a český taneční rybník výrazně rozvířila zahraniční konkurence.
Proto je nyní v souborech stálých scén méně našinců a více cizinců. Ale nežehrejme na to. Je to světa běh a čeští tanečníci a choreografové zůstávají důležitou a nepřehlédnutelnou součástí domácího uměleckého dění. Na jevištích Češi excelují v dílech zahraničních autorů a Francouzi, Italové, Španělé či Japonci se zase vyjímají v baletech české provenience. Není pochyb, že i v tomto ohledu baletní ansámbly kamenných divadel otevřely dveře současnosti, kterou intenzivně nasávají. Držme jim palce v nastávající sezoně a zachovejme jim diváckou přízeň, aby přestály i v těchto nelehkých časech…
Výsledky Inscenační přehlídky Balet 2019:
Pětičlenná porota ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek rozhodla v souladu se Statutem hlasováním o udělení cen a prémií takto:
Hlavní cena:
- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 25 000 Kč a prémií 10 000 Kč
Inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni Zkrocení zlé ženy
(hudba Jan Kučera, choreografie a režie Alena Pešková)
cenu Za nejlepší choreografii - diplom s prémií 10 000 Kč Petru Zuskovi
za dílo Kytice Pražského komorního baletu
cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč
Ivoně Jeličové za interpretaci role Kateřiny Kabanové v tanečním dramatu Bouře Divadla F. X. Šaldy v Liberci (režie a choreografie Alena Pešková)
cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč
Gaëtanu Piresovi za interpretaci role Petruccia ve Zkrocení zlé ženy Divadla J. K. Tyla v Plzni (choreografie a režie Alena Pešková)
cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč
Barboře Šulcové za interpretaci sóla v baletu O Balcão de Amor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (choreografie Itzik Galili)
cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč
Ondřeji Vinklátovi za interpretaci role Josefa K. v tanečním dramatu Proces Národního divadla Praha (choreografie a režie Mauro Bigonzetti)
cenu Za nejlepší kolektivní výkon
- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 10 000 Kč
Baletu Národního divadla moravskoslezského za výkon v inscenaci Rossiniho karty (choreografie Mauro Bigonzetti)
s přihlédnutím k výkonům v dalších dílech současného ostravského repertoáru
Dále se porota rozhodla udělit Čestná uznání:
za původní hudbu k baletu
Ondřeji Brouskovi (Kytice, Pražský komorní balet)
Janu Kučerovi (Zkrocení zlé ženy, Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
za výtvarné řešení
Janu Duškovi
za scénu k inscenaci Kytice (Pražský komorní balet) s přihlédnutím
k návrhům scény k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice)
Janu Hladíkovi a Františku Pecháčkovi
za projekce a mapping v inscenaci Cube v Laterně magice
Pavlu Knollovi
za kostýmy k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice) s přihlédnutím
k návrhům kostýmů k inscenaci Inscenační porada (JD České Budějovice)
Zdroj: Přehlídka současné taneční tvorby Balet 2019
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace