Taneční aktuality uspořádají workshopy pro české taneční kritiky s autorkami z Norska, Anglie a Maďarska
Semináře jsou určeny zejména uměleckým kritikům a redaktorům se zaměřením na tanec, nový cirkus a pohybové divadlo. Obsahová náplň seminářů se bude dotýkat jak otázek praktického výkonu profese, tak inovativních postupů v taneční kritice. Organizátoři chtějí oslovit účastníky z Prahy i z regionů: „Taneční aktuality nedávno oslavily 15 let, za dobu své existence se z oborového média rozvinuly do širší platformy zabývající se nejen taneční kritikou jako takovou, ale i jejím rozvojem v českém i mezinárodním kontextu, vzděláváním autorů a také statutem nezávislých kritiků. Díky tomu víme, jak důležité je podporovat rozvoj umělecké kritiky mimo hlavní město. Pokud se podíváme na tanec, už dávno není jeho scéna omezena na Prahu, spousta zajímavého se děje v Jihlavě, Ostravě, Plzni i jinde, ale autoři, kteří by o něm referovali, chybí,“ vysvětluje snahu oslovit seminářem redaktory napříč republikou manažerka projektu Lucie Štádlerová.
Dva workshopy se uskuteční ve čtvrtek 30. března v Pražském kreativním centru na Staroměstském náměstí. První povede etablovaná kritička a editorka Emily May (GB/DE), která působí v odborných médiích napříč Evropou i Amerikou, druhý pak publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU). Trojlístek workshopů doplní v pátek 31. března lektorka Anette Therese Pettersen (NO), divadelní a taneční kritička, která se mimo jiné zabývá procesy a politikou současné kritiky v praxi.
Tyto tři workshopy završí otevřená diskuse pro veřejnost Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců, která proběhne 1. dubna od 17 do 19 hodin v Unijazzu ve spolupráci s Českou taneční platformou. Do diskusního panelu budou kromě lektorů přizváni také umělci a další aktéři oboru. Debatu bude moderovat taneční teoretička, historička a kritička Petra Dotlačilová, která do Prahy přijede ze své výzkumné stáže v Paříži. „Chceme podpořit dialog mezi umělci a kritiky. Taneční obor v Česku je velmi malý a je potřeba, aby spolu svět výkonných umělců a kritiků a teoretiků komunikoval. Když budeme potřeby a podmínky pro vykonávání naší práce sdílet, oboru to jednoznačně pomůže,“ podotýká k cílům diskuze její moderátorka.
Celý projekt Tanečních aktualit o.p.s. Taneční kritika v evropském kontextu má dvě části. Druhý cyklus seminářů a diskuze proběhne v červenci ve spolupráci s festivalem KoresponDance. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury, Národního plánu obnovy a Evropské unie.
Přihlášky: Google formulář
Emily May (GB/DE) je autorka a editorka. Narodila se v Británii, ale působí zejména v Berlíně. Specializuje se na tanec a performance. Je absolventkou Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance a členkou taneční sekce U.K. Critics‘ Circle. Pravidelně přispívá do publikací v Evropě a Americe včetně Dance Magazine, Art Review, Frieze, The Stage, Flash Art, The Brooklyn Rail a Springback Magazine. V současné době působí jako redaktorka ve společnosti COLORSxSTUDIOS, kde založila a nadále řídí novou redakční platformu. Vedle psaní má Emily zkušenosti s pořádáním besed a panelových diskusí. Moderovala debaty na různých festivalech, např. Aerowaves, Springforward, Soundance Festival Berlin, Česká taneční platforma a další. Pravidelně se účastní panelových diskuzí zaměřených na psaní o tanci.
Lena Megyeri (HU) je publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a Vídni. Více než deset let publikuje v oblasti tance v celé škále maďarských médií a také v Springback Magazine. V uplynulých šesti letech řídila vlastní divadelní prostor v Budapešti, v současné době pracuje jako nezávislá kulturní manažerka.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Vystudovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace