V hledáčku výzkumného týmu projektu Moving Borders je, jak konkrétně ovlivnil tvorbu ukrajinských umělkyň, které uprchly před válkou, pobyt v zemích Evropské unie. Projekt je podpořen programem Kreativní Evropa, partnery jsou Tanec Praha, La Briqueterie (FR), Arte Sella (IT) a lídrem platforma Aerowaves Europe. V rámci projektu bude analyzován rozvoj tvůrčí práce choreografky Yany Reutové, která uprchla před válkou do Prahy.
Yana Reutova u nás pracuje s mladými ukrajinskými tanečnicemi a zároveň reaguje na nečekaná setkání s domácími i zahraničními umělci. Praha se pro ni stala novým domovem, navázala tu na intenzivní práci s dětmi, na niž byla zvyklá v Čornomorsku u Oděsy, ale začala rozvíjet i vlastní tvůrčí projekty. Koncept triptychu Together Alone, který měl českou premiéru letos 30. září v divadle Ponec, získal podporu EFFEA (European Festivals Fund for Emerging Artists) a pozvání na červencový Kilowatt Festival v Itálii. Sérii představení vytvořila s českými a ukrajinskými umělci pro Galerii Benedikta Rejta v Lounech. Nově rozpracovaný duet Paradoxical Bodies si vybral festival Danse Dense pro prezentaci work in progress – představil se 5. prosince v Atelier de Paris. Před Vánocemi ho může poprvé zažít také publikum v divadle Ponec. Yana Reutova Paradoxical Bodies uvede jako bonus k inscenaci Čas dětství v neděli 17. prosince, a to v linii prosincových představení Family Friendly.
Divadlo The Place v Londýně se zaměřilo na reflexi nejen těch, co uprchli, ale i těch, kteří zůstali na Ukrajině. Díky podpoře The British Council vytvořilo webovou platformu Let The Body Speak, o níž v červnu referoval také festival TANEC PRAHA 2023 v programu Focus Ukraine. Nyní UA Dance Platform s divadlem The Place rozšířily partnerství o Tanec Praha, aby se projekt mohl u nás dále rozvíjet na bázi výměny zkušeností a mentoringu, který poskytnou umělci z Británie a České republiky těm ukrajinským. Právě probíhá Open Call na výběr dvou českých zkušených choreografických osobností, které se zapojí do vedení desetidenního workshopu (13. – 22. dubna 2024) a budou otevřeni mentoringu další tvůrčí práce umělců z Ukrajiny.
Dubnový workshop přímo naváže na Ateliér EDN (European Dance Development Network), který se hned po jubilejní 30. České taneční platformě zaměří na podmínky pro rozvoj tance v zemích Visegrádu a Ukrajiny (10. – 12. dubna 2024) pod názvem DANCE & RESILIENCE. V jednání je i projekt iniciovaný francouzskými partnery z Montpellier, kde se ještě čeká na výsledky programu Erasmus+, a v neposlední řadě výzva ukrajinské platformy Zmina, kde rovněž Tanec Praha zkouší štěstí k získání prostředků Evropské unie na podporu práce ukrajinských umělkyň v České republice.
„Nikdo si nedokážeme představit, co se odehrává v myslích těch křehkých tanečnic, jejichž rodiny žijí v denním ohrožení a kterým válka převrátila život vzhůru nohama. Umění jim dává sílu, smysl a naději. Nevynechají jediné představení českých i zahraničních umělců, zapojují se do jejich projektů, seminářů, workshopů, diskusí, samy vedou lekce pro děti i jejich matky a nově také pro dětské domovy,“ říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha z.ú.
Zdroj: Markéta Faustová, 2media
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem