Státní opera Praha chystá Giselle
zprávy
Slavný dvouaktový balet éry romantismu podle námětu německého básníka Heinricha Heina stojí na kontrastu světa lidského s nadpřirozeným. Příběh půvabné venkovské dívky, která zemře v zoufalství z nešťastné lásky a její duše se po smrti změní ve vílu, je doprovázen líbeznou hudbou A. Ch. Adama plnou snadno zapamatovatelných melodií. Světová premiéra v Pařížské opeře s libretem Théophila Gautiera v roce 1841 se setkala s vynikajícím ohlasem a Giselle jako jeden z mála romantických titulů přežila dobu svého vzniku a zařadila se k nadčasovým hodnotám.
Výtvarníkem scény v SOP bude Martin Černý, který ve Státní opeře vytvořil v minulých letech výpravu k Labutímu jezeru i baletu Fantom opery, kostýmy vytvořil jeden z našich nejznámějších výtvarníků divadelních kostýmů Josef Jelínek. V hlavních rolích se představí například Zuzana Hvízdalová a Michal krčmář, Miho Ogimoto, Rebecca King a Viktor Kocián. Hned 4. května budou v titulních rolích hostovat Daria Klimentová a Vadim Muntagirov z Anglického národního baletu.
Adamova (a tedy také Coralliho, Perrotova a Petipova) Giselle je dnes bezesporu nejznámějším reprezentantem zlatého věku romantického baletu. Je to jistě dáno námětem, za nímž cítíme ruku básníka, melodickou hudbou, svěží ve venkovských scénách a lyricky emotivní v milostných duetech, choreografickou náročností, tak jak se z původních zdrojů ustálila na základě ruské inscenační tradice. Především však je to dáno velkou příležitostí pro strhující výkony sólistů. Postavy Giselle a Alberta najdeme v repertoáru všech baletních hvězd 20. století i těch současných. Jako titul tento balet vcelku odolává nebezpečí modernistických úprav. Se skutečným úspěchem vstoupila do dějin snad jen jediná – inscenace švédského souboru Cullberg Ballet z roku 1982 v originální choreografii Matse Eka, přesazující „bílé“ 2. dějství do prostředí psychiatrické léčebny.
Pražské Národní divadlo ji nasadilo na repertoár poprvé v roce 1886 v choreografii Augustina Bergera s jeho manželkou, italskou tanečnicí Giuliettou Paltrinieri. Libreto přeložil sám Jaroslav Vrchlický. Výkon Paltrinieriové byl vysoce ceněn i po výrazové stránce, kritik Emanuel Bozděch napsal, že „tančila Gautiera“. Nikdo jistě netušil, že její život je stejně křehký jako život Gisellin a že i ona záhy zemře v mladém věku. Další nastudování v ND v roce 1909 v choreografii Achille Viscusiho bylo pouze záminkou k vystoupení slavné Tamary Karsaviny, takže se hrálo jen čtyřikrát. A pak až primabalerina Jelizaveta Nikolská nastudovala v ND Giselle pro sebe v roce 1939 v podobě, kterou znala ze své ruské vlasti.
Definitivní vítězství znamenala teprve inscenace ND z roku 1969 v choreografii Jiřího Blažka s vynikající Martou Drottnerovou v titulní roli. Toto nastudování se s nečekaným úspěchem hrálo plných 25 let, vystřídalo se v něm několik generací českých tanečníků a prošlo všemi třemi tehdejšími scénami ND. Svůj nejslavnější den zažilo právě na jevišti dnešní Státní opery Praha (tenkrát Smetanova divadla) 2. 12. 1973, kdy tu po boku Marty Drottnerové vystoupila v úloze Alberta tehdejší hvězda evropského baletu, italský tanečník Paolo Bortoluzzi.V roce 1996 bylo Blažkovo nastudování na dalších pět sezon obnoveno (s Marií Bártovou, Marií Hybešovou, Hanou Vláčilovou a Zuzanou Susovou v titulní roli) a od té doby Giselle pevně zakotvila v repertoáru všech našich baletních souborů. Podle současných statistik je po Labutím jezeru, Coppélii a Louskáčkovi čtvrtým nejuváděnějším, a tudíž také nejoblíbenějším baletem v České republice. Zdroj: SOP
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 11 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 14 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 14 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 16 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 28 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu