„Líbí se mi, že hra v šach má i přes své zákonitosti nekonečno možností. Stejně jako tanec, hudba či život sám. Vykreslení jednotlivých figur je pro choreografa velice atraktivní a Brittenova Simple Symphony působí jako by byla pro toto téma zkomponována. Jednotlivé části skladeb ve mně hned od začátku evokovali určité figury. Vždy je výzva a dobrodružství stavět choreografii na hudbu, která není určena pro tanec,“ sděluje šéfka baletního souboru, choreografka a režisérka Marika Mikanová. V minulosti již vytvořila pro liberecké divadlo několik tanečních titulů, v září minulého roku například inscenaci Mauglí. Její balety mají hluboký obsah, který vyznívá vždy srozumitelně a nejinak tomu bude i v taneční suitě Šach mat.
Choreografický rukopis Mariky Mikanové je smysluplně výrazný a snadno zpřístupňuje balet divákům všech generací. Moc dobře si uvědomuje, že hudba v tanci hraje zásadní roli a jejímu výběru věnuje velikou pozornost. Její adaptace Carmen bude na orchestraci stejnojmenné Bizetovy opery Carmen, kterou skladatel Rodion Ščedrin přepracoval pro svou manželku, primabalerínu Maju Pliseckou.
„Moc dobře rozumím tomu, proč známé skladby Ščedrin upravil pro tanec. Při jejich poslechu totiž nemůžete sedět. Melodie a rytmus nabízí mnoho pohybových variant a lze na ni tančit v různých tanečních stylech i přesto, že hlavní linka směřuje ke španělskému standardu. V kontrastu s černobílým Šach matem bude naše Carmen horkokrevná a barvitá. Plná symboliky, překrásné hudby a emocí. Nebude pouze o přelétavé a nespoutané lásce, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Půjde o střet dvou lidsky odlišných světů, které se na krátkou dobu střetnou a zanechají v sobě hlubokou stopu,“ dodává Mikanová.
V první části večera se tanečníci s nadsázkou a humorem promění v šachové figury, které se drží, v rámci šedesáti čtyř polí, pravidel klasické šachové partie. V jejich postupech lze spatřovat skutečnosti a zákonitosti bytí. Ve druhé části nám soubor představí originální zpracování známého příběhu Carmen. Životní osudy vášnivé cikánky poprvé zpracoval v roce 1845 spisovatel Prosper Mérimée a od té doby se jím inspirovala celá řada hudebních i tanečních tvůrců. Carmen v podání sólistky baletního souboru, španělské tanečnice Nurii Cazorly Garcii, bude svádět s osudem vzrušující životní partii. Interpretace tanečního dramatu v podání libereckého baletu se odehraje v prostředí Casina 50. let 20. století.
Zdroj: Balet DFXŠ
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace