Letos uplyne přesně padesát let od doby, kdy byl do čela zavedeného, avšak mezinárodně nepříliš známého baletního souboru v západoněmeckém Stuttgartu jmenován choreograf londýnského Sadler's Wells Ballet (dnes Royal Ballet) John Cranko. Jeho příchod znamenal začátek éry trvající dvanáct let, jež je dnes považována za nejúspěšnější kapitolu stuttgartské baletní historie vůbec; Cranko sám na ní měl lví podíl nejen jako umělecký šéf baletu, ale také jako jeden z nejvýznačnějších choreografů minulého století. Již na počátku svého působení v čele souboru se tehdy 34letý umělec obklopil řadou mimořádných osobností, jako byli Egon Madsen, Richard Cragun, Birgit Keil, Ray Barra a brazilská tanečnice Marcia Haydée, jež se záhy stala jeho múzou a primabalerínou ansámblu.
Mezi klíčové faktory, díky nimž Stuttgarter Ballett pod jeho vedením dosáhl celosvětového věhlasu patřily důraz na komplexní, různorodý repertoár a Crankova soustavná práce na rozvíjení potenciálu tanečníků ve svém souboru, v neposlední řadě pak pochopitelně i jeho výjimečné nadání pro choreografii.
To si dnes většina diváků spojuje především s třemi celovečerními dějovými balety: Romeo a Julie (1959, ve Stuttgartu 1962), Oněgin (1965, nová verze 1967) a Zkrocení zlé ženy (1969). Severoamerické turné, následující krátce po premiéře posledního zmíněného kusu bylo fenomenálním úspěchem a ústy newyorského tanečního kritika Cliva Barnese se poprvé začalo mluvit o „stuttgartském baletním zázraku“. Do té doby nepříliš známý ansámbl se pak pod značkou The Stuttgart Ballet brzy zařadil mezi přední baletní soubory své doby, což mu zajistilo cestu na jeviště věhlasných světových divadel
Na domácí scéně pak Cranko postavil i další kusy, jako jsou Jeu de Cartes, Opus 1 a Iniciály R.B.M.E, svůj podíl na utváření estetické koncepce souboru však měli i hostující choreografové, jako například Kenneth MacMillan a Peter Wright, a posléze i tanečníci, které Cranko sám k choreografii přivedl, především William Forsythe, John Neumeier a Jiří Kylián. Oslavy 50. výročí Stuttgart Balletu probíhají od 4. února v rámci festivalu pořádaného na jevištích Operního domu a Státního divadla ve Stuttgartu. Na programu jsou mimojiné ukázky současného repertoáru domácího souboru, vystoupení hostů s ním spojených, slavnostní galapředstavení, setkání absolventů a bývalých členů ansámblu, jakož i další aktivity pro širší veřejnost. Zdroj: http://www.staatstheater.stuttgart.de/start.htm ad.
Půlstoletí „stuttgartského baletního zázraku“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace