„Černé divadlo stálo dlouho stranou zájmu českých teatrologů. Proto bylo nutné oslovit k podrobným rozhovorům řadu významných představitelů tohoto žánru – ať už představitele zakladatelské generace 60. let nebo šéfy současných divadel,“ říká autor studie Roman Vašek. „České černé divadlo zažilo řadu proměn. Od samého začátku ale bylo pro tento žánr charakteristické silně konkurenční prostředí, fungování na rodinném či komunitním principu a také odtrženost od českého publika. Po prvních letech technologických experimentů a úspěchu v zahraničí zažila černá divadla v 90. letech ekonomický boom na svých domovských scénách. V posledních letech naopak zájem o jejich tvorbu upadá a kvůli úzké provázanosti s cestovním ruchem má na ně fatální dopad současná koronavirová pandemie.“
Druhá část studie představuje nejvýznamnější baletní projekty, které po roce 1989 fungovaly na ryze komerční bázi. Věnuje se jejich umělecké činnosti, pracovním podmínkám umělců, financování, způsobu oslovování publika, ale hledá také obecné charakteristiky typické pro celou tuto oblast. „Mezi uvedenými příklady baletního podnikání jsou soubory Jany Kůrové, produkce uváděné na Křižíkově fontáně nebo ,travesti‘ soubor Ballet Hommes Fatals,“dodává Vašek.
Edice publikací s názvem Český tanec v datech je výsledkem výzkumné práce v oblasti českého profesionálního tance a příbuzných uměleckých oborů, které vycházejí především z fyzické/pohybové práce interpreta nebo tvůrce. Ambicí řešitelů je shromáždit jak tvrdá data ze sledovaných uměleckých oblastí, tak postoje umělců a zástupců souborů, skupin nebo divadel ke klíčovým tématům. Vedle baletu a současného tance výzkum poprvé mapuje dříve opomíjené a statisticky takřka nepodchycené oblasti – mimické divadlo, nový cirkus, tanec v zábavním průmyslu nebo lidový tanec.
Studie je zdarma dostupná v internetovém knihkupectví prospero.divadlo.cz nebo na webových stránkách idu.cz.
Zdroj: Institut umění – Divadelní ústav
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?