Téma „tanec ve veřejném prostoru” otevírá široký prostor pro rozmanité perspektivy vývoje tanečního a pohybového umění z choreologického, sociologického, etnologického i antropologického hlediska.
„Tanec již dávno není – a vlastně nikdy nebyl – pouze ohraničen zdmi divadla. První taneční projevy ve společnosti se odehrávaly nejspíše v otevřeném prostoru, kde se daná komunita setkávala. Choreografický prvek se objevoval v církevním kontextu, na venkovských zábavách i dvorských slavnostech a později během 20. století se v rámci postmoderního tance objevil koncept site-specific, který přivedl taneční a pohybovou choreografii do nedivadelních, pro hraní netypických a venkovních prostor, s nimiž mohla komunikovat. Zároveň pohyb a tanec bytostně souvisí s vyjadřováním se k dění ve veřejném prostoru – umělci komentují společenské a politické záležitosti, nastolují témata k diskuzi, vyslovují názor,” uvádí editorka DCJ Petra Dotlačilová.
Stejně jako v předchozích ročnících Speciálního vydání, i do Dance Context Journal přispějí svými články autoři a autorky z tuzemska i zahraničí. Sekce populárně-naučných článků obsahuje šest textů, díky kterým čtenáři objeví zajímavé projekty doslova z celého světa. Michaela Kessler a Lenka Flory píší o jejich iniciativě uměleckých komunitních projektů pod hlavičkou BPART, které zahrnuly umělce a komunity z Česka, Islandu, Mexika, Itálie, Kanady a Spojených států. Zden Brugot Svíteková reflektuje svůj dlouhodobý umělecký výzkum Geology of Being, díky němuž interaguje s krajinou v různých místech od Česka po Grónsko. Německá filmařka a antropoložka Anna Lauenstein společně s tanečnicí a badatelkou Nadjou Rothenburger reflektují jejich experimentální taneční dokument Schauhaus. Polská autorka Natalia Kozakiewicz přibližuje performativní aktivismus ve veřejném i neveřejném prostoru, zatímco italská taneční badatelka Elisa Frasson přibližuje na dvou případových studiích letní taneční festivaly v Itálii. Konečně, čínská taneční vědkyně Xindi Cao se ohlíží za dobou covidovou, během které se komunitní tanec stal překvapivým zpestřením pobytu v karanténní nemocnici.
Po loňské premiérové odborné studii se v novém časopise objeví celá sekce určená pro tyto články. Režisérka, dramaturgyně a badatelka Hana Strejčková zkoumá různé formy site-specific a jejich definice. Etnoložka Anna Varausová věnuje pozornost tanci v rámci hodových slavností na Brněnsku a taneční vědec Andi Johnson analyzuje prezentaci tance v digitálním veřejném prostoru prostřednictvím kurátovaných on-line výstav.
Součástí bude již tradiční trojice článků bilancující uplynulou sezónu v baletu (Roman Vašek), současném tanci (Lucie Hayashi) a novém cirkusu a nonverbálním divadle (Hana Strejčková). Cílem publikace je podpořit odborný dialog mezi českými a zahraničními odborníky na tanec a pohybové umění a také dialog mezi akademickou veřejností, umělci a milovníky umění se zájmem o hlubší pochopení oboru v širším kontextu.
Na nejnovější číslo s devíti články a tradičním shrnutím uplynulé sezóny se můžete těšit již na podzim 2024. Letos budou mít opět čtenáři možnost číst časopis v tištěné i v online podobě, a to v charakteristickém česko-anglickém vydání. Novinkou bude originální grafické zpracování a sazba z dílny Petra Kudláčka a Jana Arndta. Dance Context Journal si můžete objednat v předprodeji již nyní za zvýhodněnou cenu 199 Kč a být tak mezi prvními, kdo dostanou novou publikaci do ruky.
Zdroj: Dance Context
Marie Puchernová
Milý Romane, děkuji za Vaši reakci na mou recenzi i debatu, která kolem ní vznikla pod Vaším facebookovým příspěvkem.…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr