Kanaďanka Crystal Pite a Brit Simon McBurney se rozhodli spojit tvůrčí síly a obohatit tak repertoár jedné z předních scén současného tance, nizozemského NDT. Jádrem souboru je jeho otevřenost k experimentu, hledání nových cest, definování vizí a navazování spoluprací, které rozvíjejí jak interprety a tvůrce samotné, tak diváky a celou uměleckou komunitu.
„Spojení tvůrčích sil Crystal a Simona je pro nás nesmírnou ctí a potěšením. Současně je tato spolupráce stvrzením našeho směřování a vize, která je založena na výzkumu a experimentu a umožňuje rozvíjet mezioborové přístupy,“ uvedla k tomu umělecká šéfka NDT Emily Molnar.
Choreografka a režisér společně budou tvořit po dobu tří let a budou se podílet na třech autorských inscenacích, které budou vždy vycházet a reagovat na tu předchozí. Tvůrčí proces čerpá z bohaté a překvapující škály zdrojů od zvuků tání ledovců, růstu kořenů stromů až po hlasité výzvy popíračů klimatických změn. Oba autoři tak budou čelit svým obavám i nadějím, které spojují s dnešním světem, hledat východiska, světla na konci tunelu i možnosti, jak uměleckým dílem smysluplně přispět do debaty a tvořit tváří v tvář masové destrukci.
Crystal Pite s NDT navázala pravidelnou spolupráci v roce 2008 a od té doby pro soubor vytvořila 10 choreografií (např. Plot Point, Solo Echo nebo The Statement). Kromě toho je zakladatelkou, uměleckou šéfkou a choreografkou vlastního tělesa Kidd Pivot.
Simon McBurney je spoluzakladatelem souboru Complicité, který funguje od roku 1983. Pracuje napříč žánry od divadla, tance a opery přes film až po instalace a participační umění a během své historie získal na 50 významných divadelních ocenění z celého světa (např. Olivier Award, Evening Standard Theatre Award, Critics‘ Circle Theatre Award, Tony Award či Herald Angel Award).
První výsledek tvůrčí spolupráce Pite, McBurneyho a NDT bude uveden 6. května 2022 v rámci premiéry triptychu Dreams 360 na domovské scéně NDT v Haagu.
zdroj: ndt.nl
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?