Nominace v kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo získali Natalia Adamska (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava), Jarmila Hruškociová (Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Alina Nanu (Národní divadlo Praha), Francesco Fasano (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava), Sebastiano Mazzia (Jihočeské divadlo České Budějovice) a Sergio Méndez Romero (Moravské divadlo Olomouc). Cenu za celoživotní mistrovství získá Libuše Králová.
Nominace v kategorii Alternativní divadlo získali Eliška Brtnická (KD Mlejn, Cirqueon, Roundabout Europe), Miřenka Čechová (Spitfire Company, Praha), Nela H. Kornetová, Lucia Kašiarová (Ufftenživot a Studio ALTA) a Petr Krušelnický.
Nominace v kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo - ženy
NATALIA ADAMSKA
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.
JARMILA HRUŠKOCIOVÁ
Role: Katherine
Inscenace: Lady Macbeth – 1865
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie, režie a výběr hudby: Libor Vaculík
Hudba: Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, Arvo Pärt, Petr Malásek
Premiéra: 19. března 2022
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně svého štěstí postupně mění ve vražedkyni, je v jejím podání rozhodná a nemilosrdná. Muzikální tanečnice s jistou technikou klasického tance a citem pro partnerskou souhru v náročných duetech podává v drastickém příběhu o čtyřnásobné vraždě zralý, nepřehlédnutelný a herecky působivý výkon.
ALINA NANU
Role: Julie
Inscenace: Romeo a Julie
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Filip Barankiewicz
Hudba: Sergej Prokofjev
Premiéra: 10. února 2022
Národní divadlo Praha
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divadelní postavy. Něžnost, křehkost a intenzita těch nejniternějších sdělení bere dech. Technickou jistotu a virtuozitu, s níž ztvárňuje všechny role klasického i současného repertoáru, v tomto případě ani není třeba vnímat. Je totiž zcela samozřejmá. Julie Aliny Nanu je prostě krásná.
Nominace v kategorii Balet, tanec a pohybové divadlo - muži
FRANCESCO FASANO
Role: Don José
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreografa. Ztvárnění čistoty charakteru Dona Josého v kontrastu s jeho sžíravou milostnou touhou bylo výzvou, kterou Fasano naplňuje vrchovatě. Hudební fráze jsou bezezbytku nasyceny plasticitou pohybu i prožitkem. Intenzita herectví kulminuje v duetech s Carmen a v monologu na citaci árie kartové scény.
SEBASTIANO MAZZIA
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Choreografie, režie: Tomáš Rychetský
Choreografie: Ondřej Vinklát
Režie: Pavel Šimák
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 26. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice
Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představitelem hlavních rolí. Postava Alexe v inscenaci Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta jej však ukazuje v novém světle. Neskutečná energie v nasazení, silné emoce a přesvědčivý herecký výkon jde u něj za hranici možností. Je na scéně tak přesvědčivý, že vyvolává pocit úzkosti a nenávisti. Jeho výkon je nezpochybnitelně jedním z nejsilnějších z minulé sezony.
SERGIO MÉNDEZ ROMERO
Role: On
Inscenace: Sólo pro tři
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Premiéra: 3. září 2021
Moravské divadlo Olomouc
Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.
Ceny Thálie 2022 – širší nominace Balet, tanec a pohybové divadlo:
Ženy
Irina Burduja (Národní divadlo Praha)
Kristina Kornová (Národní divadlo Praha)
Nikola Márová (Národní divadlo Praha)
Ayano Nagamori (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Francesca Raule (Moravské divadlo Olomouc)
Michaela Vápeníková (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Emilia Vuorio (Národní divadlo Brno)
Muži
Rory Ferguson (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Michal Heriban (Burki&COM Praha)
Paul Irmatov (Národní divadlo Praha)
Štěpán Pechar (DEKKADANCERS Praha)
Matěj Šust (Národní divadlo Praha)
Ondřej Vinklát (Pražský komorní balet)
František Vlček (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Kategorie Alternativní divadlo
ELIŠKA BRTNICKÁ
Role: perfomerský výkon
Inscenace: Hang Out
Koncept a choreografie: Eliška Brtnická
Dramaturgická spolupráce: Viktorie Knotková
Premiéra: 22. září 2020 v KD Mlejn, Praha
Ve spolupráci s: KD Mlejn, Cirqueon, Roundabout Europe
Akční experimentátorka, performerka a akrobatka Eliška Brtnická je na poli fyzického divadla už delší dobu významnou osobností. Ve své tvorbě dlouhodobě propojuje vysokou kvalitu fyzického projevu, dovednost v akrobatických prvcích především na laně, trapézu a akrobatických šálách. V tvůrčí práci své skvělé fyzické dovednosti kombinuje s odvážným hledačstvím a osobní angažovaností ve sledovaných tématech. Křehká a lyrická Eliška Brtnická se v performanci Hang Out představuje v odvážných, fyzicky náročných a riskantních akcích na římsách a fasádách domů, na mostních konstrukcích nebo na lešeních a jeřábech či plošinách, aby diváky konfrontovala s jejich vzpomínkami na dětské experimentování se strachem. I v těch nejdrsnějších prostředích udržuje, také díky vysoké úrovni svého performerského vybavení, nadhled a něhu.
MIŘENKA ČECHOVÁ
Role: performerský výkon
Inscenace: Baletky
Koncept a režie: Miřenka Čechová
Dramaturgie: Martina Kinská
Premiéra: 23. února 2022 v Paláci Akropolis, Praha
Producent: Spitfire Company, Praha
Výrazná představitelka současného tance a fyzického divadla, renomovaná, úspěšná tanečnice, performerka, režisérka, spisovatelka a pedagožka, spoluzakladatelka skupin Tantehorse a Spitfire Company. Autorka knih Miss AmeriKa a Baletky. Právě druhá z nich dala vzniknout dvěma adaptacím. Nejprve to byl projekt MetaBaletky, který se zrodil v čase covidových uzávěr a prezentoval ve virtuálním prostoru internetu. Poté došlo i na svébytné jevištní dílo Baletky. Akcentováno je ústřední téma knihy – neúnosně fyzicky a psychicky náročný, bolestný, osobnost degradující život dětských adeptek baletu na konzervatoři, jak jej sama autorka zažila. Miřenka Čechová hraje s velkým osobním zaujetím a nasazením, téma vnímá existenciálně jako hledání/objevování identity mladého, pochybujícího člověka v jemu nepochopitelném prostředí. Dalším velkým tématem je smysl umění/baletu. Vše podává originálně nejen tematicky a obsahově, ale i náročným tanečně performativním herectvím, výtvarnou složkou, filmovými projekcemi a zvukovou/hudební stopou.
NELA H. KORNETOVÁ
Role: performerský výkon
Inscenace: Badman
Koncept: Nela H. Kornetová
Dramaturgie: Anders Firing Aardal
(Text: T.I.T.S. a Karmenlara Ely)
Česká premiéra: 11. července 2020 ve Studiu ALTA, Praha
Producent: T.I.T.S., koproducenti: Grenland Friteater, Black Box theater, Blå Grotte, Scenekunst Østfold, Studio Alta, Shin Theatre, Na Cucky theatre
Nezávislá performerka, herečka a režisérka, absolventka JAMU Brno, nyní působící (především) v Norsku. Umělecká vedoucí mezinárodní T.I.T.S. performance group. Badman je autorská sólová performance plná historických i soudobých obrazů zkázy a deprese. Deprese, z níž se rodí vzdor, vzpurnost, punk. Důležitým partnerem Kornetové jsou moderní technologie a práce s videoprojekcemi, filmovým střihem, různě modulovaným zvukem a předtočenými nahrávkami. Způsob, jakým s nimi pracuje, upomíná na performativní, videoartové či zvukové instalace radikálních světových performerek (Abramović), od nichž čerpá prvotní inspirace, jež formálně i tematicky rozvíjí. Performance Nely H. Kornetové je uhrančivá, syrová, bolestivá, občansky angažovaná. Je to nekompromisní otisk stavů její mysli a situací, které žije a živě reflektuje.
LUCIA KAŠIAROVÁ
Role: performerský výkon
Inscenace: Mnohodinec
Koncept: Lucia Kašiarová
Dramaturgie: Sára Arnstein, Jiří Šimek
Premiéra: 17. června 2021 ve Studiu ALTA, Praha
Producenti: Ufftenživot a Studio ALTA
Lucia Kašiarová, spoluzakladatelka Studia ALTA, autorka, režisérka a performerka, patří k nejzajímavějším osobnostem české alternativní scény. Projekt Mnohodinec se pozoruhodným způsobem dotýká samotné podstaty a smyslu lidského bytí. V autorčině pojetí neexistuje jedinec, nýbrž mnohodinec, protože my všichni jsme součástí jednoho nekonečného vesmíru, jsme částečky vyššího celku. Zároveň je však onen mnohodinec intimní vnitřní krajinou, v níž se potýkáme sami se sebou, se svým egem. Lucia Kašiarová dosahuje maximální působivosti díky vytvoření imerzivního prostoru, v němž jsou na ni diváci napojeni nejen sdílenou energii, ale i přímo fyzickým chvěním. Toto propojení umožňuje struktura scény a citlivý autentický projev, jímž se performerka divákům zcela otevírá, ale zároveň neztrácí tajemnost.
PETR KRUŠELNICKÝ
Role: performerský výkon
Inscenace: Průvodce peklem_Lido di Dante
Autoři: Petr Borkovec a Petr Krušelnický
Koncept: Petr Krušelnický
Premiéra: 24. září 2020 v Ateliéru ve Vysočanech (v rámci festivalu …příští vlna/next wave…), Praha
Autorská produkce
Výrazná osobnost české nezávislé performativní scény, absolvent katedry nonverbálního divadla pražské HAMU u prof. Ctibora Turby. Představitel fyzického, se zvukem, obrazem a digitálními i analogovými objekty experimentujícího, „industriálního“ divadla. Performance Průvodce peklem_Lido di Dante je nonverbální surrealistický obraz řízený jedním performerem a jedním strojem. Živá prostorová instalace využívá staré technologie a nová média, propojuje robotiku a člověka. Prolíná se v ní literatura (inspirací jsou prozaické reportáže Petra Borkovce z jeho sbírky Lido di Dante), moderní pantomima a tanec se světem mechanických strojů. Industriální prostor autorova vysočanského ateliéru, kde se představení odehrává, je promořený kamerami, světly, monitory, reproduktory, kontaktními mikrofony, čidly či krokovými motory. Vytváří tak kontrast k intimnímu, subtilnímu herectví. Jako když průvodce v Božské komedii provádí peklem.
Ceny Thálie pořádá Herecká asociace, která je od svého založení nezávislou profesní a odborovou organizací výkonných divadelních umělců s působností na území České republiky. V rámci Cen Thálie 2022 budou oceněni nejen divadelní umělci za jevištní výkony, ale budou uděleny také ceny za celoživotní mistrovství v jednotlivých oborech a ceny mimořádné.
Zdroj: Ceny Thálie
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace