Festival Immediatus Biennale 2024 vychází z projektu Série okamžitých nocí Immediatus, který od roku 2018 přináší brněnskému publiku Robie Legros ve spolupráci s Tomášem Janypkou, pod záštitou spolku ORBITA. Immediatus, Série okamžitých nocí je projekt zaměřený na improvizaci a instantní neboli okamžitou kompozici tance a hudby. Do projektu jsou zváni také umělci z jiných oborů (světelný design, poezie, vizuální umění ad.). Dosud se uskutečnilo dvacet různých vydání série, a to na více než 15 různých místech, za účasti více než 50 umělců z lokální a zahraniční improvizační scény. Improvizovaná tvorba bývá považovaná za marginální odvětví, projektu Immediatus se však daří budovat komunitu diváků a umělců, kteří tento žánr vyhledávají.
„V roce 2022 jsme uvedli nultý ročník festivalu Immediatus, na kterém hostovali umělci z Česka a Slovenska (např. Jana Novorytová, Inga Zotova-Mikshina, Slavomíra Ondrušová, studenti ateliéru Fyzického divadla JAMU) i zahraniční umělci (Bettina Neuhaus, Ursula Sabatin, Giacomo Calabrese a další). Nultý ročník vzešel z touhy uspořádat vícedenní komunitní událost improvizované tvorby na jednom místě a tím propojit jednak taneční scénu s hudební, a zároveň se pokusit o mezinárodní jevištní setkání. To se nám povedlo.
Správně bychom tento rok měli hovořit už o druhém ročníku, ale do jisté míry se logice číslování vyhýbáme, jelikož může vytvářet očekávání a tlak na budoucí ročníky. Teď jsme v přípravách Immediatus Biennale 24 a těší nás, že pozvání přijali umělci ze zahraničí, jako jsou Lily Kiara, Yeonji Han, Gianna Gruenig, Pasi Mäkelä, Štefan Szabó i zástupci naší domácí scény (Jaroslav Šťastný, Václav Kalivoda, Mish Rais, Ivan Palacký, …). Těšíme se, že znovu bude moci nastat mezikulturní setkání na jevišti, na které vás všechny zveme. Na své si přijdou nejen tanečníci, ale i diváci nové hudby, experimentálního divadla či vizuálního umění,“ říká Robie Legros, spoluzakladatelka projektu.
Hlavní program festivalu zahájí ve středu 25. září taneční umělkyně, pedagožka a zpěvačka Lily Kiara se svou „performativní přednáškou“ This Song We’re In / Tato píseň, ve které jsme pojednávající o tom, jak vnímá média tance-poezie-hudby a čím jsou pro ni příbuzné či odlišné.
Dalším zahraničním hostem bude taneční soubor NNN Dance (Yeonji Han, Maja Ripatti, Charlotte Böttger…), který na festival přiveze čerstvé dílo z choreografického pera Mayi M. Carroll – Terra 5. Z domácí scény uvede svou předpremiéru pražský CreWcollective – s představením Pošli (mi) pohled odněkud, kam nepojedeš. Kromě představení na bázi dramaturgického výběru improvizačních konstelací nabídne festival i hudební koncert a dva masterclassy. Jeden masterclass povede mistryně somatické práce Berrak Yedek, tvůrkyně přístupu „Somatic Dialogue“, druhou lekcí účastníky provede mistr fyzického divadla Dalibor Buš, herec z Divadla Husa na provázku.
Hlavnímu programu budou předcházet dva intenzivní třídenní workshopy. První workshop s názvem Skinner releasing technique & Improvizace bude veden Lily Kiara, certifikovanou lektorkou této techniky. Druhý workshop s názvem Tři přístupy k instantní tvorbě tance, který byl navržen speciálně pro festival, představí tři různé způsoby tvorby okamžité choreografie očima čtyř tanečních umělkyň: Gianna Gruenig, Yeonji Han a v tandemu Mish Rais a Mirka Eliášová. Kromě workshopů se diváci mohou zúčastnit participativní přednášky Sbíhající se vlákna: okamžitá kompozice v souvislostech spojené s diskuzí s umělci festivalu.
Festival se bude konat na různých místech ve spolupráci s partnery: Moravská Galerie, Klub Leitnerova, Sklepní Scéna CED / Terén, Distillery, Kavárna Trojka.
Festivalové pasy a vstupenky na jednotlivá představení a masterclass je možné zakoupit v síti GoOut. Na workshopy je nutné se přihlásit prostřednictvím formuláře zveřejněného na webu immediatusbiennale.orbita.space. Podrobnější informace jsou dostupné na webu a na sociálních sítích (fb: @Immediatus Biennale, ig: @immediatus_).
Zdroj: Immediatus Biennale
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?