Festival Česká taneční platforma již zná ocenění

29. ročník České taneční platformy proběhl na sedmi pražských scénách v termínu od 30. března do 2. dubna za hojné účasti zahraničních hostů. Velká diverzita a vysoká kvalita vybraných děl rezonovala i u širokého publika. Z devíti vybraných inscenací hlavního programu ocenila mezinárodní porota dvě naprosto odlišná díla: Mikrosvěty Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové, které zároveň získaly i Cenu diváka, a Thin Skin Elišky Brtnické. Cenu Českých center získala Martina Hajdyla Lacová za svůj výjimečný výkon v inscenaci Soft Spot. Special mention, tedy zvláštní ocenění poroty, putují dvěma dalším osobnostem: mimořádně talentované mladé tanečnici Dianě Khrushch a světelnému designérovi Tomáši Morávkovi. 

Ocenění za Mikrosvěty. Foto Adéla Vosičková.

Ocenění za Mikrosvěty. Foto Adéla Vosičková.

Mezinárodní porota vyzdvihla komplexnost obou oceněných děl ve všech složkách (koncept, interpretace, choreografie, práce s objekty a prostorem, hudba, zvuk, kostýmy, světelný design). Ocenění tvůrci získávají tvůrčí rezidence ve Studiu Krenovka a v Rezi.dance Komařice.

 „Pro mě je platforma každoročním svátkem setkávání, prohlubování partnerství ředitelů divadel či festivalů s umělci, kteří působí na naší scéně bez ohledu na to, zda se tu narodili nebo sem přišli ze Slovenska, Francie, Německa a loni nově z Ukrajiny. Za jejich tvorbou jsou silné osobní příběhy, které rezonují,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka pořadatelské organizace Tanec Praha.

Eliška brtnická (Thin Skin). Foto Adéla Vosičková.

Do letošního ročníku se přihlásilo 34 děl, z nichž odborná Dramaturgická rada vybrala 9 nejzajímavějších do hlavního programu a řadě dalších umělců dala příležitost v jiných formátech, např. Artist Trips, Meeting Room či Discussions & Brunch. Mezinárodní porotu tvořilo pět ze šesti členů Dramaturgické rady (Yvona Kreuzmannová, Marta Ljubková, Markéta Málková, Jitka Pavlišová a Markéta Perroud), které doplnilo pět zahraničních osobností, jmenovitě: Roberto Casarotto, nový spoluředitel platformy Aerowaves, Anna Kalita, manažerka Lublin Dance Theatre, Catja Loepfe, ředitelka Tanzhaus Zürich, Freddie Opoku-Addaie, ředitel Dance Umbrella London a Samme Raeymaekers, ředitel Dansens Hus Oslo.

Už jen tato jména naznačují, že platforma znamená pro český tanec skutečnou bránu do světa. Ale významných osobností přijelo daleko více, konkrétně 85 ze zahraničí a více než 40 z ČR. Vznikají tak pozvání našich umělců do zahraničí i regionů a zároveň se blíže navzájem poznávají umělci působící v ČR. 

V třídenním hlavním programu 30. 3. - 1. 4. 2023 viděli diváci 9 děl (abecedně):

  • Anomalie - Eva Urbanová / body2022 
  • Boom vol.2 - Cirk La Putyka
  • Mikrosvěty - Jazmína Piktorová & Sabina Bočková
  • PRIMA - Viktor Černický 
  • Seismic - Marie Gourdain & Felix Baumann
  • Soft Spot - ME-SA / Adrienn Hód, Martina Hajdyla, Soňa Ferienčíková
  • TETSU - The Energy That Shapes Us - Peter Šavel, mimoOs a kol.
  • Thin Skin - Eliška Brtnická a kol
  • Together Alone - Yana Reutova

 

Cena Českých center

Mezinárodní porota vybírá výraznou uměleckou osobnost, která za podpory Českých center má hrazen třídenní pobyt v jedné z evropských metropolí dle vlastního výběru. 

Porota ocenila Martinu Hajdylu pro její schopnost vyzdvihnout výmluvnost těla a nezdolné odhodlání svým bytím a výkonem na scéně vytvářet nový prostor pro naši představivost a vlastní asociace v inscenaci Soft Spot.

Zvláštní uznání poroty získala Diana Khrushch, slibný talent, velmi mladá tanečnice z Ukrajiny, a to za interpretační výkon v inscenaci Together Alone v choreografii Yany Reutové (UA).

Zvláštní uznání poroty rovněž obdržel Tomáš Morávek, a to za světelný design v inscenaci Soft Spot za to, jak svým uměním rozšiřuje koncept prostoru na scéně.

Ocenění České taneční platformy získala dvě díla spolu s nabídkou tvůrčích rezidencí, jednak ve Studiu Krenovka s možností uvedení příští premiéry v divadle PONEC, jednak v REZI.DANCE v Komařicích. Jsou to:

Jazmína Piktorová & Sabina Bočková za inscenaci Mikrosvěty.

Porota se rozhodla ocenit tuto inscenaci za mimořádnou komplexnost. Tři performeři nám svou hravou přítomností na scéně umožňují nahlížet na věci z jiné perspektivy. Z jejich interaktivního přístupu dýchá imaginace a otevírají zcela nový vesmír dětem, rodinám i všem ostatním v publiku. Zvláště porota vyzdvihla koncept návratu k přírodě. Autoři vytyčili cestu, která nás ze zrychleného velkého světa přivádí k malým křehkým a zranitelným aspektům naší lidské existence. Diváka tak vyzývají, aby si ve svém životě začal znovu vážit každodenních maličkostí.

Eliška Brtnická a kolektiv za inscenaci Thin Skin.

Její dílo vytváří jistou mnohoprostorovost, a to prostřednictvím poetické směsice současného pohybového jazyka a nového cirkusu.

Performeři dokáží překvapivými interakcemi těla, prostoru a fyzikální povahy materiálu zastavit čas. Dovolují nám tak poznávat krajinu, kde se v harmonickém dialogu snoubí tělo se světlem, tmou a stíny. Toto dílo reálně rozšiřuje hranice naší představivosti.

Zdroj: Česká taneční platforma

Témata článku

Diana KhrushchEliška BrtnickáJazmína PiktorováMartina Hajdyla LacováMikrosvětySabina BočkováSoft spotThin SkinTomáš Morávek

Tanec

Česká taneční platforma

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: