Don Quijote v premiérové choreografii Michala Štípy v Ostravě
zprávy
Náměstí v Barceloně ožívá, přichází hospodský Lorenzo s dcerou Kitri, která otce prosí, aby jí koupil vějíř. Ten souhlasí – pod podmínkou, že mu dívka s vějířem zatančí. Během tance se objevuje bohatý Gamacho, je okouzlen krásou Kitri a žádá otce o její ruku, Lorenzo souhlasí. Přichází však lazebník Basil, který se dívce zamlouvá mnohem více, a oba mladí lidé spolu tančí… Tak začíná děj jednoho z nejslavnějších a nejhranějších baletů světa.
Při výběru choreografa inscenace se šéfka baletu Lenka Dřímalová rozhodla oslovit Michala Štípu – prvního sólistu Baletu Národního divadla v Praze. „Je to pro mě velká výzva, na kterou se velmi těším. Pro mou inscenaci bude specifická především celková výprava. Při této příležitosti jsem si vybral scénografa Aleše Valáška a kostýmního výtvarníka Romana Šolce. Věřím, že společně jsme vytvořili koncept, který bude neotřelý a odlišný od uváděných inscenací v Česku a zároveň zůstane dobový, tak jak jej diváci mohou znát,“ říká choreograf Michal Štípa.
„Viděl jsem mnoho inscenací tohoto baletu, které vesměs pořád dokola opakovaly to samé. Scénografické řešení mě napadlo jeden večer, když jsem si vzpomněl na hodiny literatury na gymnáziu, kde je Cervantesův román pořád dokola opakovaným tématem… Ale přiznejme si, kdo z nás tu knihu opravdu četl? A v tu chvíli byla myšlenka na světě: Hrdina z knihy, kterou sám píše! S Michalem jsme celý balet pojali tak, že sám Don Quijote píše svůj životní příběh, ve kterém zažívá jednotlivá dobrodružství. Na jevišti tedy ožije kniha a jednotlivé postavy budou vystupovat z jejích stránek,“ popisuje scénu Aleš Valášek.
„Protože se balet odehrává celý ve Španělsku, nechali jsme se inspirovat dobovou španělskou módou – hledal jsem dobové rytiny a ilustrace z té doby, kdy chceme, aby se inscenace odehrávala. Nechali jsme se malinko inspirovat také filmem. Jednoduše tedy můžeme říci, že jde o stylizaci dobové módy ze Španělska,“ dodává kostýmní výtvarník Roman Šolc.
V hlavních rolích se představí Petr Sýkora / Jan Kolda (Don Quijote), Rei Masatomi / Takafumi Tamagawa (Sancho Panza), Sawa Shiratsuki / Michaela Vápeníková (Kitri / Lilie), Koki Nishioka / Sergio Méndez Romero (Basil), Shino Sakurado / Aglaja Sawatzki (Mercedes / Růže), Stéphane Aubry / Stefano Pietragalla (Espada), David Janošek / Matthias Kastl (Camacho), Jiří Sedláček / Rodion Zelenkov (Otec Lorenzo) a řada dalších tanečníků, ale i činoherců. Hudebního nastudování se ujal Adam Sedlický.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace