Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA zve na intenzivní setkání s profesionály současného performativního umění
„Vzestup nekonvenčních a participativních formátů v performativním umění otevírá otázku, jak umělci přemýšlejí o roli publika i o své vlastní roli při přípravě nebo hraní díla. Možná také publikum usiluje o definování své vlastní role při návštěvě představení,“ vysvětluje motivaci pro organizování podobných setkání koordinátorka projektu, choreografka Katarína Brestovanská.
Akce je určena pro choreografy, tanečníky, performery, režiséry, dramaturgy, teoretiky, kritiky, interdisciplinární umělce, vizuální umělce, architekty, ale samozřejmě i pro samotné diváky a další, kteří mají zájem o zkoumání otázky: „Jaká je pozice tvůrců a publika v současném performativním umění?“ Na dané téma zkusí najít účastníci společně nový úhel pohledu, i z neperformativních perspektiv.
Proč je důležité divákům, ale i teoretikům a umělcům ukazovat, z jakých různých perspektiv se mohou dívat na současné umění, nejen to pohybové? Odpovídá opět Katarína Brestovanská: „Dnes nevedeme diváka za ruku. Nevysvětlujeme, co který aspekt v inscenaci nebo ve výstavě znamená. Současný divák i současný tvůrce jsou emancipované entity pracující s různými úrovněmi lidského vědomí a bytí. Sbližují se v nich mentální, kinestetické, vizuální a emocionální světy. Pokud se nezapojíme, nic nezískáme. Jak se však v tom všem orientovat?“
● Jakou odpovědnost má umělec-tvůrce za divákovo vnímání?
● Jakou odpovědnost na sebe naopak bere divák?
● Jaké nástroje můžeme použít k reflexi díla, abychom otevřeli prostor pro smysluplný rozhovor s umělcem, mezi sebou navzájem nebo v naší komunitě?
„Takové otázky si kladou současní choreografové, divadelníci a kurátoři, kteří hledají rovnováhu mezi osobní tvůrčí svobodou a respektem vůči divákovi a návštěvníkovi. Tanec a performativní umění prorůstá do veřejného prostoru, galerií, inscenace jsou čím dál častěji participativní a nabízejí divákům přímou fyzickou účast. Diváci často nevědí, jak na takovou výzvu či nabídku reagovat, umělci hledají cestu, jak se svým publikem pracovat tak, aby přijali pozvání do neprozkoumaných vod a necítili se přitom neznámým světem performing arts ohrožováni,“ říká Marie Kinsky, ředitelka Centra choreografického rozvoje SE.S.TA a iniciátorka projektu. „Naším záměrem je kultivovat vztahy mezi umělci a diváky i mimo divadla, poskytovat navigační rámec pro reflexi uměleckého díla a poskytnout vjemy a nástroje na aktivaci smysluplného dialogu,“ dodává.
Choreografické fórum je čtyřdenní akce sestávající z návštěv představení, teoretických a praktických workshopů, které posílí jak tvůrce, tak myslitele a pozorovatele. Je součástí mezinárodního festivalu 4+4 dny v pohybu v Praze, workshopy a diskuse budou probíhat v anglickém jazyce.
Zdroj: Martin Říčan, Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace