Kulturní povyražení po česku

Před pár dny se odehrál na ČT art živý přenos z prostor pražského Národního divadla. Soudě dle poměrně vydatné mediální masáže propagující téměř čtyřhodinovou akci, cíl byl jediný a nadmíru bohulibý – povzbudit (zaplatit) umělce a upozornit veřejnost na stav, v němž se česká kultura nachází.

Lucie Dercsényiová. Foto: Michal Hančovský.

Lucie Dercsényiová. Foto: Michal Hančovský.

Divadla a všechny instituce související s uměním jsou již drahnou dobu v důsledku všeobecně známých opatření zavřená a poměry, náladu a výsledky české kulturní scény lze momentálně posuzovat výhradně ve virtuálním prostředí. Čím a jak tedy chtěli organizátoři večera Národ sobě, kultura tobě přítomné a přihlížející povznést na duchu?

Vybraným umělcům umožnili vystoupit a divákům sedícím doma před obrazovkou si naplno užít převážně hudební vstupy rockových, rapových a jiných kapel, které většinou hrály za vydatného doprovodu Orchestru Národního divadla. Metronom Festival, iniciátor celého projektu, evidentně držel pevně v ruce otěže dramaturgického výběru účinkujících a šel si za svým. A tak zamýšlený multižánrový projekt dopadl, jako když pejsek s kočičkou pekli dort.

Vedle populárních hudebních uskupení se jakoby mimochodem mihli umělci z Národního divadla samého a po většinu času tu dělali, žel Bohu, křoví. A nejhůře to odnesli tanečníci. Bylo mi líto sólistek a sólisty, jež vedle křepčících raperů interpretovali úryvky z Labutího jezera a Spící krasavice. Nakonec ale musím uznat, že to byla asi lepší varianta nežli vybraná ukázka z připravované premiéry Laterny magiky vytržená z kontextu inscenace. Její členové poskakovali v rozcuchaných parukách jako smyslu zbaveni a místo smíchu nad jejich pantomimickými úkony za bílou plachtou ve mně vzbuzovali spíše soucit, co že tu dělají za taškařice. Kratičké skeče několika málo hereček a jednoho herce ze Zlaté kapličky si v tomto ohledu také moc nezadaly a operní pěvci si museli v pestrém hudebním maratonu vystačit s jedinou árií.

K lepší orientaci v tomto mišmaši a ke zlepšení nálady diváků u obrazovek zmordovaných nejen nekonečnou stopáží, ale i pandemickou situací měly přispět vstupy dvou moderátorů z Vosto5. Vymustrovaní v dobových kostýmech po celou dobu přenosu bez uzardění své texty četli a urputně se drželi hesla „hlavně nic neříct zpaměti“, byť se prý program připravoval dlouho předem. O drhnoucím humoru, a ne vždy duchaplném obsahu jejich skečů raději pomlčme.

Jistěže se za večerem Národ sobě, kultura tobě skrývá hodně práce a příprav jak provozních, tak uměleckých. Leč na vyváženou, rovnoprávnou prezentaci uměleckých žánrů, již by leckdo očekával, nedošlo. Takže klobouk dolů před těmi, kdož pop kulturně-alternativní mixáž vydrželi až do konce a neztratili naději, že spatří ty „své“ umělce v plné parádě zase někdy naživo či online.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

ČT ArtNárod sobě

Národní divadlo

Tanec

Pro jednoho křepčení, pro druhého nadšení

vložil Crabice

IP: 89.103.10.58
Reaguje na:
Článek v mnohém udeřil hřebíček na hlavičku, jen škoda, že je prvoplánově zaujaty. Slovník vykládá význam slova ,,křepčit" jako ,,protivné bláznění". Zajímavé ale je, že právě rap je v současnosti jeden z celosvětově nejpopulárnějších hudebních žánrů. Bylo by myslím dobré pro lidi z dotované nebo z granty přijímající kultury (včetně na grantech závislých periodik) čas od času vytáhnout hlavu ze své odborné bubliny a rozhlédnout se mezi neodborné diváky, tedy takové, kterými mám pocit, že ve vlastní umělecké sebedůležitosti jaksi zapomínáme. Právě možná nedostatečně propracovaná fúze moderní hudby a klasického baletu sklidila velmi pozitivní ohlas veřejnosti a pokud alespoň hrstku diváků dokázala seznámit s přístupností (krásou, chcete-li) baletního umění, tak bychom se podobným projektům do budoucna nejen neměli bránit, nýbrž je vyhledávat. On totiž kulturně nevzdělaný divák nesmrdí.
+7 -7 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 1

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: