Co tě vedlo k tomu, že jsi poslala přihlášku do soutěže o Divokou kartu TA?
Už dlouho vnímám potřebu rozšířit naši diváckou základnu a dostat se více do povědomí širší, nejen umělecké veřejnosti. Navíc už rok pracujeme na novém projektu, který se zabývá vztahem člověka k nepříznivému vývoji stavu životního prostředí. A to považujeme za alarmující téma. Cítíme proto potřebu jej reflektovat a oslovit tak širší spektrum lidí.
Co sis od Divoké karty slibovala?
Tím, že jsme začínající spolek, chtěli jsme se zviditelnit. Svou roli také hraje můj osobní zájem o vzdělání v produkční a marketingové oblasti. Chtěla jsem totiž získat nové znalosti a dovednosti, jak takovou činnost provozovat dlouhodobě.
Jak vypadá tvoje aktuální produkční, PR, marketingové zázemí?
Nikoho nemáme, mnoho věcí dělám sama. Pouze představení, která se hrají v Ponci, mají od divadla PR a produkční podporu. Zároveň se pokoušíme jednotlivé činnosti trochu rozložit v rámci našeho spolku, ve kterém je se mnou Sabina Bočková, Pavlína Vařáková a Inga Zotova-Mikshina. Jak se ale věci nabalují a nové projekty přibývají, zjišťujeme velkou nouzi o produkční zázemí. A v tomto ohledu bychom potřebovali odbornou pomoc. Pak se totiž tříští energie, kterou člověk vkládá do uměleckých činností a do technicko-praktického zázemí.
Domníváš se, že je důležité těmto oblastem ze začátku věnovat pozornost?
Když chcete dělat autorská představení, nikdo vás moc nezná a potřebujete zaplatit projekt a své umělce, tak je přirozené, že se musíte zajímat i o tyto věci. Vnímám nedostatek zkušeností i ze školy. Kdybychom měli předmět, který by se podobnými tématy zabýval, tak by mi to aktuálně velmi usnadnilo život. Naštěstí ale existují velmi ochotní a zkušení lidé z oboru, kteří mi párkrát poskytli konzultaci do začátku.
Vy už jste získaly granty na vlastní činnost spolku. Máte nějakou část v rozpočtu vymezenou na marketingové aktivity?
Ne, většinou všechno dělám ve svém volném čase zadarmo. Chceme zaplatit především umělce, kteří stráví na projektech mnoho času i energie. Můžu zatím jen doufat, že se jednou dostaneme do momentu, kdy si budeme moci dovolit zaplatit člověka i na PR a produkci.
Momentálně jsme na tom tak, že netušíme, kolik dostaneme a zda částka pokryje veškeré náklady. Proto se musíme uskromňovat, a to nejenom v produkci, ale například ve scénografii, zkoušení a jiných oblastech.
Co plánuješ na následující sezonu?
Kromě práce na novém projektu Treatment of remembering, jehož premiéra bude v divadle Ponec na podzim, tak plánujeme reprízovat naše dosavadní inscenace Jáma lvová, Na váhu! a také dokončit taneční film, který vznikl na základě inscenace Plné sklady citů. Byli jsme také vybráni na Českou taneční platformu s Jámou lvovou a chystáme se ještě na další festivaly, mimo jiné také do Afriky, do Keni.
Aktuálně ale připravujeme crowdfundingovou kampaň na Hithit, Darujme nebo Donio. Premiéra totiž bude 5. října a již nemáme žádné zdroje, z nichž bychom mohli čerpat v rámci grantových dotací. A abychom mohli vytvořit kvalitní inscenaci a zaplatit vše potřebné, logicky potřebujeme dostatečné finanční krytí.
Jsi první úspěšnou laureátkou Divoké karty Tanečních aktualit a náš časopis již připravuje další ročník. Co bys poradila těm, kteří se chystají zkusit své štěstí?
Je to zejména o vytrvalosti, houževnatosti, nápadu a píli. Není to záležitost ze dne na den, v Čechách fungujeme aktivně už čtyři roky. Začínala jsem úplně bez honoráře, ale ta životní potřeba tvořit mě neustále žene vpřed. Přestože se tím stále nedokážeme stoprocentně uživit a musíme dělat i jiné činnosti. Jde o upřímný vklad energie. Věřím, že se nám to vrátí zpátky. Baví nás to.
Johana Pocková (*1992) vystudovala taneční konzervatoř Duncan Centre v Praze, absolvovala půlroční stáž na Peridance Capezio Centre v New Yorku a dva roky na taneční akademii SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). Nyní se věnuje autorské choreografické tvorbě, v roce 2017 získala Cenu Jarmily Jeřábkové za choreografii s názvem VRAŽDA! Malá komiksová historie. V posledních letech také uvedla choreografie s názvem Proč ne teď?, Spektrum, Na váhu!, Jáma lvová a mezigenerační skupinové představení s názvem Plné sklady citů, kde mimo čtyři profesionální tanečnice vystupují i osmiletá dívka a 89letá babička. Po úspěšných uvedeních se tato představení dále reprízují. V květnu 2019 založila taneční spolek POCKetART. Jako performerka spolupracuje se skupinou Tantehorse a Cirkem La Putyka, je lektorkou jógy a věnuje se divadelní produkci.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace